میرتاج الدینی در خصوص رشد ۵.۴ درصدی کشورمان تصریح کرد: این موضوع از چند جهت قابل توجه و تحلیل است. اولین موضوع این است که ما در شرایط تحریمی توانستیم به این رشد دست پیدا کنیم و به همین دلیل، این میزان رشد اقتصادی از اهمیت چندبرابری برخوردار است.

دستیابی به رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی با تکیه بر بازآفرینی موفق سیاست‌های حوزه نفت و گاز کشور

هر موفقیتی قطعاً بر اثر سیاست گذاری های به جا و مناسب و تلاش مستمر به دست می آید. رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی کشورمان در سال گذشته میلادی نیز تصادفی به دست نیامده است. دولت سیزدهم وقتی روی کار آمد با مشکلی به نام افت شدید تولید و فروش نفت و گاز کشور مواجه بود. به نحوی که درآمدهای دولت به شدت کاهش یافته بود و با مشکلات بسیاری دست به گریبان بودیم. در این شرایط، سیاست خنثی سازی تحریم و بازارسازی برای فروش نفت کشور مدنظر قرار گرفت.

قبلاً به روش هایی مانند دور زدن تحریم ها و تلاش برای لغو تحریم ها متوسل شده بودیم که عایدی ای برایمان نداشت. در دولت سیزدهم، سیاست خنثی سازی تحریم ها امتحان شد. شواهد نشان می دهد که این روش در نهایت نتیجه داد و توانستیم رشد اقتصادی خوبی را در حوزه نفت و گاز به ثبت برسانیم.

کارشناسان تأکید دارند که باید به فکر راهکارهایی باشیم که در حوزه های دیگر اقتصادی و صنعتی کشور نیز رشد را تجربه کنیم و از حالت تک بعدی درآییم. به هر حال، کارشناسان عوامل مختلفی را در دستیابی کشور به رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی در سال گذشته میلادی دخیل می دانند. اتکا به توان داخلی و دانش بنیانی کشور و استفاده از تمام ظرفیت ها برای فروش نفت و گاز را می توان از مهم ترین عوامل دخیل در این امر دانست.

نظرات سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور را در ادامه می خوانید.

میرتاج الدینی در خصوص رشد ۵.۴ درصدی کشورمان تصریح کرد: این موضوع از چند جهت قابل توجه و تحلیل است. اولین موضوع این است که ما در شرایط تحریمی توانستیم به این رشد دست پیدا کنیم و به همین دلیل، این میزان رشد اقتصادی از اهمیت چندبرابری نسبت به دست یافتن به همین نتیجه در شرایط عادی برخوردار است.

وی ادامه داد: دومین مسئله این است که چنین رشد اقتصادی ای می تواند نوید بخش رشد اقتصادی و صنعتی بیشتر در سال جاری باشد. این میزان رشد اقتصادی در شرایط تحریم نشان دهنده ظرفیت های بالای کشور است که می تواند ما را به نتایج مثبت چشمگیرتری برساند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور خاطرنشان کرد: سیاست گذاری های صحیح در دولت سیزدهم و تکیه بر توان داخلی به جای خارجی ها، زمینه ای برای دستیابی به رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی کشور فراهم کرد. به نحوی که امروز تقریباً توانسته ایم تولید نفت و گاز کشور را به میزان قبل از تحریم ها در سال ۹۶ نزدیک کنیم.

میرتاج الدینی گفت: باید طوری سیاست گذاری کنیم که رشد اقتصادی فعلی که بیشتر مرهون صنایع نفت و گاز کشور است، به دیگر صنایع نیز سرایت کند. رشد اقتصادی یک بخش به تنهایی نمی تواند کارساز باشد، باید این رشد اقتصادی را به دیگر بخش های اقتصادی و صنعتی کشور نیز منتقل کنیم.

وی ادامه داد: سیاست سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی بر اثر صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها عملی شد. متخصصان داخلی کشور به دانشی مجهز شده اند که توانست به ما در بازارسازی برای فروش نفت کمک کند. از سوی دیگر، بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی، جمع آوری گازهای همراه و تولید اقلام راهبردی صنایع نفت و گاز نیز بر اثر به اجرا گذاشتن سیاست حمایت از دانش بنیان ها میسر شد. بازآفرینی موفق سیاست های حوزه نفت و گاز کشور نقش ویژه‌ای در تحقق این رشد اقتصادی بالا در کشور داشته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور خاطرنشان کرد: تمامی آنچه در بالا گفته شد، نشان می دهد که می توانیم با استفاده از سیاست گذاری های صحیح و فعال به خنثی سازی تحریم ها بپردازیم و زمینه ساز رشد اقتصادی کشور شویم. تنها شرطش این است که به جای چشم دوختن به دیگران به داشته های خودمان تکیه کنیم.

میرتاج الدینی گفت: گزارش اقتصادی صندوق بین المللی پول حاوی خبرهای خوشی برای کشورمان بود. اگر بتوانیم نمودهای عینی این رشد اقتصادی را به صورت ملموس در زندگی مردم وارد کنیم، اتفاقات بهتری رخ می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.