دولت سیزدهم در شرایطی روی کار آمد که تحریم‌های حوزه نفتی ایران به بیشترین میزان خود رسیده بود و تجارت نفت خام و گاز طبیعی در ایران با بن بست مواجه بود. در چنین شرایطی دولت به ایجاد یک بازمعماری جدید در حوزه سیاست‌های تجاری بخش انرژی دست تا جایی که رشد اقتصادی کشور مدیون حوزه انرژی شده است.

رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور به مدد دیپلماسی انرژی

به گزارش قدس آنلاین، مرکز آمار اعلام کرد رشد اقتصادی کشور در فصل بهار امسال به ۷.۹ درصد افزایش یافت. متوسط رشد اقتصادی فصلی در دولت سیزدهم تاکنون ۴.۸ درصد بوده در حالی که در دولت دوازدهم زیر صفر و در ۸ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم به طور متوسط ۲.۵ درصد بود. شواهد نشان‌ می‌دهد که صنعت نفت و گاز پیشران اقتصادی کشور و جبران کننده‌ ضعف دیگر بخش‌ها  در رشد اقتصادی بوده اند.

طبق آمار در بهار ۱۴۰۲ رشد اقتصادی ایران با احتساب نفت به ۷.۹ درصد رسید در حالی که نرخ رشد بدون نفت ۶.۱ درصد بود این آمار نشان می‌دهد که ایران از نظر تجارت انرژی و توسعه ظرفیت استخراج نفت و گاز از سایر بخش‌های اقتصاد بهتر عمل کرده است.بخش تولید و تجارت نفت، گاز و محصولات مرتبط با رشد قابل توجهی در حدود ۲۰ درصد تجربه کرد که سهم قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور داشت. تولید و تجارت نفت، گاز و محصولات صنایع وابسته ۱۹.۸ درصد در رشد کلی اقتصادی در این دوره نقش داشته است.

دولت سیزدهم در شرایطی روی کار آمد که تحریم‌های حوزه نفتی ایران به بیشترین میزان خود رسیده بود و تجارت نفت خام و گاز طبیعی در ایران با بن بست مواجه بود. با وجود چنین شرایطی، دولت سیزدهم تصمیم گرفت به جای مذاکره برای رفع تحریم‌ها، به سمت خنثی‌سازی حداکثری تحریم‌ها برود.

ایجاد بازارهای جدید برای تجارت در حوزه انرژی بدون تکیه بر بازارهای سنتی 

از همین رو تصمیم به ایجاد یک بازمعماری جدید در حوزه سیاست‌های تجاری بخش انرژی گرفته شد. در نهایت توانستیم بعد از مدت‌ها، بدون تکیه بر بازارهای سنتی، بازارهای جدیدی برای تجارت انرژی کشور بیابیم. این موضوع، مهم‌ترین نقطه کلیدی در جهت تبدیل شدن ایران به محور توسعه و رشد اقتصادی کشور است.

یکی از موضوعات مهم در زمینه مقابله هدفمند با تحریم‌های آمریکا و توسعه تجارت انرژی ایران، حوزه بازمعماری تجارت انرژی ایران است. موضوعی که از دو سال پیش با روی کار آمدن تیم جدید در وزارت نفت با رویکرد خنثی‌سازی حداکثری تحریم‌ها و با فرض باقی ماندن تحریم‌های غرب علیه تجارت انرژی ایران شکل گرفت.

مسیر اصلی توسعه تجارت نفت خام بر روی مسئله بازارسازی برای نفت خام ایران شکل گرفت. مشتریان اصلی هدف در آمریکای جنوبی و شرق آسیا بودند. این رویکرد مهم سبب شد که طی دو سال گذشته با شیبی ملایم درآمدهای نفتی ایران افزایش یابد.

در بهره برداری از میادین مشترک گازی، دستیابی به فناوری حرف اول را می‌زند

رشد 8 درصدی اقتصاد کشور به مدد دیپلماسی انرژی  نظرات شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را در خصوص رشد اقتصادی صنعت نفت و گاز کشور و کمکی که به رشد اقتصادی کشور در سه ماهه اول امسال کرده است، جویا شدیم که در ادامه‌ می‌خوانید.

حیدری با اشاره به این موضوع که بهره برداری از منابع نفت و گاز کشور با اتکا به توان داخلی شتاب گرفته و همین امر رشد اقتصادی خوبی را در این حوزه رقم زده است، تصریح کرد: کشورها متناسب با تکنولوژی‌هایی که در اختیار دارند،‌ می‌توانند از میادین مشترک خودشان با دیگران بهره برداری کنند. در بهره برداری از این نوع میادین، دستیابی به فناوری حرف اول را می‌زند. قطر با اتکا به توان خارجی و بهره گیری از شرکت‌های خارجی توانست از میادین مشترک گازی با ما بهره برداری کند و بیشتر از ما در کوتاه مدت از این منابع سود برد.

وی ادامه داد: لیکن ما توانستیم با اتکا به توان داخلی به بهره برداری از میادین مشترک گازی خود با قطر بپردازیم و فاز ۱۱ پارس جنوبی را افتتاح کنیم. توانایی ای که ما به دست آورده ایم، در طول زمان در اختیار ما خواهد بود و همواره‌ می‌توانیم از آن بهره ببریم. به این لحاظ، بهره برداری از فاز مورد بحث توسط متخصصان داخلی اهمیت دارد.

رشد اقتصادی  ۲۰ درصدی کشور در صنعت نفت و گاز  در  شرایط تحریم حداکثری

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: بهره برداری از میادین مشترک گازی اولویت وزارت نفت است و برداشت از این میادین با اتکا به توان و سرمایه داخلی شروع شده است. در کنار این سیاست تلاش کرده ایم از طریق روش‌هایی مانند بهره برداری از پالایشگاه‌های فراسرزمینی به فروش تضمینی نفت خود بپردازیم. تمامی این روندها در نهایت ما را به رشد اقتصادی ۲۰ درصدی در صنعت نفت و گاز رساند که بخش عمده ای از رشد اقتصادی کشور را رقم زد.

حیدری تأکید کرد: نکته مهم این است که دستاوردهای ما در زمینه اقتصادی در شرایط تحریمی رخ داده است.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی صنعت نفت و گاز با سیاست گذاری صحیح با فرض ماندگاری تحریم‌ها در راستای بازطراحی تجارت انرژی محقق شد و این امر نشان‌ می‌دهد که ما می‌توانیم با اتکا به توان داخلی گام‌های بلندی در راستای اعتلای کشور برداریم. واقعیت این است که طی سال‌های گذشته نه تنها تحریم‌ها علیه کشورمان کم نشده است، بلکه صنعت نفت و گاز به شدت تحت تحریم قرار داشته و حتی تحریم‌ها افزایش هم پیدا کرده است. لیکن ما توانستیم با پیگیری سیاست‌های بازارسازی برای فروش نفت به خنثی سازی تحریم‌ها بپردازیم و رشد خوبی را در حوزه نفت و گاز رقم بزنیم.

دیپلماسی موفق انرژی  و ابتکارات کلان بخش نفت و گاز عامل رشد اقتصادی این بخش

رشد 8 درصدی اقتصاد کشور به مدد دیپلماسی انرژی  رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار  قدس با اشاره به رشد اقتصادی بخش نفت و گاز ایران به عنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور اظهار داشت: عملکرد دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی اقتصادی بالاخص دیپلماسی حوزه انرژی قابل تقدیر است، دولت سیزدهم در ابتدای شروع به کار خود به طور طبیعی با کم و کاستی‌های مواجه بود، زیرا، مدیران و هیأت وزیران جدید به تازگی کار را در دست گرفته بودند.

زارع خاطرنشان کرد: پر واضح است که در ابتدای کار نمی‌توانستیم عملکرد دولت را بسنجیم، اما به مرور زمان در حوزهایی مانند فروش نفت، بازگشت وجوه حاصل از فروش نفت و بازاریابی حوزه انرژی دولت عملکرد بسیار مناسبی داشته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به علت محدودیت‌هایی که از تحریم‌های آمریکا به وجود آمده بود به سختی می‌توانستیم در حوزه نقل و انتقال پول وجوه حاصل از صادارت نفتی و غیر نفتی را برگردانیم، اما دولت با تدابیرش برای خنثی‌سازی تحریم‌ها در حوزه دیپلماسی اقتصادی به بالاخص دیپلماسی حوزه انرژی توفیقات بسیار خوبی کسب کرده است.

وی افزود: همچنین در حوزه بازطراحی ماشین‌آلات و تجهیزات راهبردی صنایع نفت و گاز شاهدیم دولت با اتکا بر توان دانش‌بنیان‌های داخلی بسیاری از معضلات این حوزه را مرتفع کرده است، ماشین‌آلات و تجهیزات و بسیاری از فناوری‌های مرتبط با صنایع نفت و گاز کشور در حال بومی سازی و حرکت به سمت داخلی سازی هستیم که می تواند به توسعه صادرات کشور در آینده به مانند بحث پالایشگاه‌های فراسرزمینی کمک کنند

همه توفیقات دولت در حوزه رشد اقتصادی به محوریت حوزه انرژی حاصل شده است

زارع با بیان اینکه همه توفیقات دولت در حوزه رشد اقتصادی به محوریت حوزه انرژی با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های آمریکا حاصل شده است، گفت: اقدامات مثبت دولت در حوزه دیپلماسی اقتصادی خود را در آمارهایی که بانک مرکزی و مرکز ملی آمار ایران نشان  داده است و کسی نمی‌تواند حوزه انرژی را در رشد اقتصادی که مثبت ارزیابی می‌شود نا دیده بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: راهبر اصلی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران فشار حداکثری است که روزانه افزایش هم پیدا می‌کند، اما به دلیل سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها و همسایگی با بیش از ۱۵ کشوردر حال بی اثر کردن کامل تحریم‌ها هستیم و شاید تنها کشوری که در عالم هستی توانسته در مقابل این حجم از تحریم‌ها تاب‌اوری داشته باشد و بر آن غلبه کند ایران بوده است.

وی افزود: برنامه‌ریزی در سطح کلان بخش نفت و گاز با تکیه بر خنثی‌سازی حداکثری تحریم‌ها و تاب‌آوری در برابر تحریم‌ها، بومی‌سازی حداکثری تجهیزات و فناوری‌های این بخش و همچنین تکیه بر افزایش حداکثری تولید نفت و گاز از میادین مشترک در کنار گسترش و متنوع کردن بازارهای صادراتی دلیل اصلی رشد اقتصادی بالا در بخش نفت و گاز بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.