۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 986456

سخنران حرم مطهر رضوی گفت: مکتب اخلاقی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) مبتنی بر احترام و تکریم مردم است.

مکتب اخلاقی اهل بیت (ع) مبتنی بر تکریم مردم است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سیدآبادی در سلسله جلسات سخنرانی و بیان معارف اهل بیت(ع) که با حضور جمعی از زائران و مجاوران در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، وظایف افراد دیندار و متدین، مواسات با برادران و خواهران دینی و همراهی با آنها در شئون مختلف زندگی است. 


وی تصریح کرد: انسان مومن اهل کمک به مردم و گره‌گشایی از کار آنهاست و در این کار از اولیاء دینی و ائمه معصومین(ع) الگو می‌گیرد چرا که مکتب اخلاقی آن بزرگواران مبتنی بر احترام و تکریم مردم بوده و یکی از مهمترین جلوه‌های تکریم مردم دستگیری از آنها در هنگام مشکلات است. 

این کارشناس دینی افزود: در روایات آمده است که هرگاه فرد نیازمندی نزد امام رضا(ع) می‌آمد، آن حضرت در حد توان به آن شخص کمک می‌کرد و ما نیز به تاسی از امام رئوف‌مان باید در امر کمک به افراد نیازمند کوشا باشیم. 

وی با تاکید بر اینکه کمک به مردم باید به صورت پنهانی انجام شود، اظهار کرد: کسی که کار نیکی را به صورت پنهانی و با حفظ آبروی فرد نیازمند انجام دهد، پاداش او به اندازه هفتاد حج است. 

حجت‌الاسلام سیدآبادی عنوان کرد: در بیان سیره امام رضا(ع) همچنین نقل شده که آن حضرت هرگز با زبان و کلام خود به دیگران ستم نمی‌کردند. یکی از بیشترین ارتباطات ما با دیگران ارتباط کلامی است لذا ادبیات کلامی و سخن ما باید به گونه‌ای باشد که موجب اذیت و آزار دیگران نشود. 

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین توصیه‌های قرآنی و احادیث معصومین(ع)، توصیه‌های کلامی است، ابراز کرد: این توصیه‌ها نشان می‌دهد که مهمترین آسیبی که برای ایمان ما وجود دارد، آسیب‌های زبانی و خطاهای سخنی است. 

سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به آیه 70 سوره مبارکه احزاب، "یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیداً" بیان کرد: در این آیه کریمه به مومنان سفارش شده است که همواره سنجیده و درست سخن بگویند. 

وی خاطرنشان کرد: انسان باید مراقب باشد که با کلام خود و سخنان نسنجیده به دیگران ظلم نکند و همچنین هرگز سخن دیگران را قطع نکند در این صورت است که از آسیب‌های زبانی در امان خواهد بود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.