عضو کمیسیون انرژی ادوار مجلس: حضور بخش خصوصی در تمامی فعالیت های دولت به صورت عام و در بخش انرژی به صورت خاص به لحاظ مسائل درآمدی، داخلی و امکانی می تواند یک فرصت تلقی شود. ما می توانیم از این فرصت در راستای سیاست های بودجه ای خودمان مبنی بر تأمین منابع عمومی مورد نیاز

مشارکت پتروشیمی‌ها در برداشت از میادین گازی و توسعه کشور بدون‌نیاز به بودجه دولتی

صنایع نفت و گاز از اهمیت بالایی در کشورمان برخوردارند. همین امر باعث شد که طی سال های گذشته به شدت تحت تحریم قرار بگیرند. دولت سیزدهم و وزارت نفت در راستای حل این مشکل اقداماتی را به اجرا گذاشت. این تلاش ها در نهایت نتیجه داد و توانستیم در سال گذشته میلادی به فروش نفت و گاز کشور بپردازیم و رشد اقتصادی 5.4 درصدی را رقم بزنیم. این به معنی بی اثرسازی تحریم هاست که بسیار قابل توجه است.

وزارت نفت اقدام دیگری را در زمینه خنثی سازی تحریم ها به اجرا گذاشته است. این سیاست مبتنی بر جذب سرمایه های بخش خصوصی و استفاده از این فرصت است. در همین راستا، شاهد انعقاد قرارداد این وزارتخانه با پتروشیمی ها به منظور مشارکت این صنایع در توسعه 16 میدان گازی کشور هستیم. زمینه برای سرمایه گذاری 5.6 میلیارد دلاری پتروشیمی ها در توسعه میادین فراهم شده است.

به زعم بسیاری، جذب سرمایه های بخش خصوصی فواید بسیاری برای کشور دارد. از یک طرف به توسعه صنایع نفت و گاز می پردازیم و از طرف دیگر، از سوداگری در کشور جلوگیری می کنیم.

نظرات ایرج ندیمی، نماینده ادوار مجلس را در خصوص جذب سرمایه های بخش خصوصی به صنایع نفت و گاز کشور و مزیت های این امر در ادامه می خوانید.

ندیمی در  گغت و گو با قدس در خصوص رشد چهار برابری جذب سرمایه در صنایع نفت و گاز کشور طی دو سال و نیم گذشته نسبت به قبل از آن تصریح کرد: سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز توجیه دارد. زیرا این صنایع زودبازده هستند و سرمایه گذاران به سرعت به سود می رسند. بنابراین، نیازی نیست افراد سال ها منتظر وصول درآمدهایشان باشند.

وی ادامه داد: موضوع دوم این است که وزارت نفت از محل بهره مالکانه حدود 10 الی 11 درصد از درآمد در اختیارش است و می تواند انواع فعالیت های پرداختی و بستانکاری و مانند آن را انجام دهد.

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: برای صاحبان نفت کش ها نیز توجیه اقتصادی دارد که در صنایع نفت و گاز سرمایه گذاری داشته باشند و به افزایش تولید در این حوزه ها کمک کنند.

ندیمی گفت: دولت به لحاظ بودجه ای ناچار است که حداکثر مساعی را در حوزه نفت و گاز داشته باشد. زیرا بخش زیادی از درآمدها باید به خزانه واریز شود. تلاش در راستای جذب سرمایه در صنایع نفت و گاز به لحاظ رویکردی نیز به نفع نظام است. با توجه به محدودیت هایی که بر اثر تحریم با آن ها مواجه هستیم، جذب سرمایه های بخش خصوصی می تواند کمک کننده باشد. زیرا می توانیم نوعی امنیت به لحاظ حمل و نقل و... ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: قسمتی از فروش نفت در کشور به بخش خصوصی واگذار شده و این موضوع نیز بر استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در این صنعت افزوده است.

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: تمام آنچه در بالا توضیح داده شد، نشان می دهد که حضور بخش خصوصی در تمامی فعالیت های دولت به صورت عام و در بخش انرژی به صورت خاص به لحاظ مسائل درآمدی، داخلی و امکانی می تواند یک فرصت تلقی شود. ما می توانیم از این فرصت در راستای سیاست های بودجه ای خودمان مبنی بر تأمین منابع عمومی مورد نیاز دولت استفاده کنیم. توسعه کشور بدون نیاز به بودجه دولتی و تمرکز بر اصلاح رابطه مالی بین دولت و بخش خصوصی در توسعه اقتصادی کشور بسیار اقدام مهم و راهبردی است

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی حتی می تواند در زمینه فروش نفت و گاز نیز مطرح باشد. به طور کلی، سیاست دولت در مشارکت دادن بخش خصوصی در صنایع نفت و گاز مثبت ارزیابی می شود.

ندیمی گفت: قرارداد منعقده بین دولت با پتروشیمی ها در خصوص توسعه 16 میدان گازی کشور با سرمایه گذاری 5.6 میلیارد دلاری یک بازی تماماً برد محسوب می شود. با اجرای این سیاست، از خام فروشی به محصول فروشی روی می آوریم و به رونق پتروشیمی ها کمک می کنیم. هر چقدر از پتروشیمی ها حمایت کنیم در واقع از اقتصاد ملی کشور حمایت کرده ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.