یک کارشناس آموزشی گفت تأثیر سابقه تحصیلی در کنکور سبب شد تا امتحانات نهایی شکل گیرد و برگزاری امتحانات در دبیرستان های دوره دوم به شکل ویژه تری انجام شود.

چرا کلاس دهمی ها و یازدهمی ها از  امتحان نهایی اینهمه  استرس دارند ؟!

ناصر کوهستانی درباره استرس امتحانات به قدس آنلاین می گوید: چنانچه از ابتدای سال تحصیلی مطالعه دروس مختلف به صورت تدریجی توسط دانش آموز انجام شود منجر به انباشته شدن برای شب امتحان و ایجاد استرس نخواهد شد.

وی معتقد است خانواده ها و مدارس، باید دانش آموزان را ملزم کنند از همان ابتدای سال تحصیلی آرام آرام و بصورت تدریجی دروس مختلف را مطالعه کنند تا منجر به انباشته شدن دروس برای شب امتحان و در نتیجه استرس نشود.

استرس شب امتحان

این فعال آموزشی می گوید: متأسفانه بیشتر دانش آموزان عادت دارند خواندن درس را به شب امتحان موکول کنند به همین سبب دنبال کلاس های مختلف و هزینه کردن از جیب اولیا برای کلاس های خصوصی هستند که آفت همه این مشکلات، نبود برنامه ریزی از ابتدای سال است.

کوهستانی اذعان می کند: چنانچه برنامه ریزی درست، توسط مدرسه و مشاوران آن و سپس از سوی دانش آموزان با نظارت والدین صورت گیرد یقینا استرس و اضطراب امتحانات نهایی کمتر خواهد شد.

وی اظهار می کند: امتحان نهایی، پدیده خاصی نیست و مانند دیگر امتحانات است اما چون تاکنون برای دانش آموزان پایه دهم و یازدهم به این شکل اجرا نشده، دانش آموزان و خانواده ها را دچار استرس و اضطراب کرده است.

این کارشناس آموزشی معتقد است سال به سال به تجربه دانش آموزان و خانواده ها در این مورد افزوده خواهد شد که مهم ترین آن برنامه ریزی برای زمان بندی و بخش به بخش خواندن دروس مختلف از ابتدای سال تحصیلی است.

کوهستانی می افزاید: امتحان نهایی خارج از محیط آموزشی مدارس برگزار می شود که آن محیط برای دانش آموز جدید است. از سوی دیگر تصحیح اوراق امتحانی توسط دبیران و معلمانی غیر از معلمان دانش آموز صورت می گیرد بنابراین برای بچه ها استرس زا است اما اگر زمان بندی برای  نحوه خواندن درس را خوب مدیریت کنیم این استرس کاهش می یابد.  

اولویت بندی دروس

این فعال آموزشی خاطرنشان می کند: برنامه ای که امسال برای امتحانات نهایی ارایه شده، جزو برنامه های بسیار خوب است به سبب این که برای دروس عمومی بدون استثنا یک روز و نیم فرصت مطالعه و برای دروس تخصصی حداقل دو تا دو و نیم روز زمان تعیین شده است که فرصت مناسبی برای بخش بخش کردن دروس، شیوه های درس خواندن و حل نمونه سئوالات است.

تأثیر والدین در کاهش استرس امتحان

کوهستانی درباره نقش والدین در کاهش استرس امتحانات دانش آموزان تأکید می کند: نظارت درست والدین می تواند نقش بسیاری در کاهش استرس امتحان داشته باشد.

وی یادآور می شود: چنانچه والدین در روزهای برگزاری امتحانات نهایی بر رفت و آمد دانش آموز به ویژه فضای مجازی، که بسیار بچه ها درگیر آن هستند، نظارت کافی داشته باشند و فضای آرامی در منزل برای آنان فراهم کنند از شدت استرس دانش آموزان به میزان زیادی کاسته خواهد شد.

این کارشناس آموزشی می گوید: امتحان نهایی هم مانند همه امتحانات است و پدیده عجیب و غریبی نیست اما چون امسال نخستین سالی است که امتحانات پایه دهم و یازدهم خارج از محیط مدرسه برگزار می شود حساسیت اولیا و دانش آموزان نسبت به امتحانات را برانگیخته است که البته با مدیریت صحیح می توان استرس های ناشی از آن را به خوبی کنترل کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.