رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران: سیاست استراتژیک سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی به درستی در دستور کار قرار گرفته است و باید از طریق تأمین منابع، تعریف معافیت‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها از طرف دولت بعدی نیز مورد حایت جدی قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران: سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی، سیاستی استراتژیک که باید ادامه یابد

دولت سیزدهم به منظور خنثی سازی تحریم‌های صنایع نفت و گاز کشور اقداماتی را به اجرا گذاشت. یکی از مهم ترین اقدامات دولت، به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی در ارتباط با همسایگان است.

طی دو سال و نیم گذشته دولت در تلاش بوده است که بیشترین سطح روابط را با همسایگان برقرار کند و از هر فرصتی برای توسعه ارتباطات بهره ببرد. به زعم کارشناسان، حوزه انرژی یکی از مهم ترین عرصه‌هایی است که دولت باید دیپلماسی فعالی را در آن به اجرا بگذارد.

به زعم کارشناسان، دولت سیزدهم به درستی سیاست توسعه مناسبات با کشورهای همسایه را در حوزه انرژی به اجرا گذاشت. از این طریق‌ می‌توانیم به تقویت جایگاه خود بپردازیم و نقش موثرتری را در تأمین انرژی منطقه ایفا کنیم.

یکی از مهم ترین سیاست‌هایی که دولت در راستای خنثی سازی تحریم‌ها به اجرا گذاشت، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی بود. از این طریق به بازارسازی تضمینی برای نفت کشور پرداختیم.

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در خصوص دیپلماسی فعال انرژی که کشور در ارتباط با همسایگان به اجرا گذاشته است، تصریح کرد: پیگیری خط لوله صلح ایران-پاکستان-هند اقدام مناسبی است. در ادامه عملیاتی شدن خط لوله صلح حتماً باید بستری از طریق مشوق‌ها فراهم کنیم که فعالان اقتصادی و پتروشیمی‌ها در پاکستان حضور پیدا کنند و اقدامات تکمیلی حوزه پتروشیمی را در این کشور انجام دهند.

وی در خصوص سیاست‌هایی که در ارتباط با ترکمنستان به منظور سوآپ گاز این کشور به اجرا گذاشته ایم، خاطرنشان کرد: این که بتوانیم تبدیل به‌هاب منطقه شویم و سوآپ گازی انجام دهیم، حتماً به نفع ماست. به این ترتیب، از مزیت‌های جغرافیایی کشور بهترین بهره را می‌بریم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: ضمن اینکه از فرآیند ارتباط با ترکمنستان برای رفع نیاز گازی صنایع بهره‌ می‌بریم و ناترازی خود را در این زمینه حل‌ می‌کنیم، باید استراتژی کاهندگی از مصرف گاز را در دستور کار داشته باشیم. نباید اجازه دهیم به ترکمنستان و گاز این کشور وابسته شویم. باید از گاز وارداتی از این کشور به طور موقت برای حل مشکل ناترازی استفاده کنیم. اما در درازمدت باید به سمت بهینه سازی مصرف برویم.

نجفی در خصوص ارتباط کشورمان با عراق و روابطی که در حوزه انرژی با این کشور داریم، تصریح کرد: در ارتباط با عراق باید ملاحظاتی را مدنظر داشته باشیم. باید رگولاتوری ما در عراق بسیار گسترش پیدا کند و ریشه‌ها و نفوذمان در اقتصاد این کشور به گونه ای تقویت شود که بغداد نتواند به بهانه آمریکا و یا تحریم‌ها برای ما چالش آفرینی کند.

وی در خصوص سیاست صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر که توسط وزارت نفت به اجرا گذاشته شده است، تصریح کرد: این سیاست در سال 1370 در ترکیه پیگیری شد. در شرایطی که ما 14 الی 15 میلیارد دلار صادرات نفت داشتیم، ترکیه به میزان 40 میلیارد دلار به صدور خدمات فنی و مهندسی‌ می‌پرداخت. صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها و به خصوص سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی یک برنامه استراتژیک است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: سیاست استراتژیک سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی به درستی در دستور کار قرار گرفته است و باید از طریق تأمین منابع، تعریف معافیت‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها از طرف دولت بعدی نیز مورد حایت جدی قرار بگیرد. سیاست مورد بحث بستری فراهم‌ می‌کند که هیچ کسی نتواند فروش نفت کشور را تحریم کند. زیرا خودمان در کشورهای هدف پایگاه داریم، ذینفع هستیم و به مدیریت بازار می‌پردازیم.

وی ادامه داد: بخش خصوصی کشور نباید خودش به دنبال حضور در بازارهای جهانی باشد و به حل و فصل امور بپردازد. باید در چارچوب صدور خدمات فنی و مهندسی این اقدامات ساماندهی شود. سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و صدور خدمات فنی و مهندسی سیاست درستی است و حتماً نتیجه بخش خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.