عضو کمیسیون انرژی مجلس: پروژه های نفت و گاز نیاز به سرمایه گذاری های کلانی دارند و دولت به تنهایی نمی تواند به تأمین مالی این پروژه ها بپردازد. سرمایه‌گذاری مستقیم و مشارکت بخش مردمی در بالادست صنعت نفت و گاز، بزرگترین برنامه توسعه‌ای دولت سیزدهم بوده است.

سرمایه‌گذاری مردم در صنعت نفت، بزرگترین برنامه توسعه‌ای دولت شهید رئیسی بوده است

صنایع نفت و گاز از اهمیت بالایی در کشورمان برخوردارند. به همین دلیل طی سال های گذشته تحت تحریم قرار گرفتند تا دسترسی ما به درآمدهای نفتی مسدود شود. دولت سیزدهم در راستای حل این مشکل سیاست هایی را به اجرا گذاشت.

سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی و صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای هدف، فروش نفت به مینی ریفاینری ها در شرق آسیا و به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی در منطقه و بسترسازی برای فروش نفت و گاز کشور از جمله اقداماتی بودند که در راستای خنثی سازی تحریم ها به اجرا گذاشته شد.

به زعم بسیاری از کارشناسان، نقطه قوت دولت سیزدهم این بود که نگاه به داخل و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود را در دستور کار قرار داد. در همین راستا، جذب سرمایه ها به صنایع نفت و گاز کشور مدنظر بود.

وزارت نفت به تسهیل مجوزها پرداخت و افزایش سهم توسعه دهنده میدان را با اتکا به ماده ۱۵ قانون برنامه هفتم توسعه به اجرا گذاشت. این اقدامات در نهایت به افزایش جذب سرمایه ها به این صنایع منجر شد. به نحوی که مجموع قراردادها به ارزش ۱۵ میلیارد دلار بالغ شد.

مشارکت پتروشیمی ها در توسعه میادین نیز در راستای استفاده از ظرفیت جذب سرمایه ها قابل تحلیل است. نظرات رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس را در خصوص جذب سرمایه ها به صنایع نفت و گاز کشور و مزیت های این امر در ادامه می خوانید.

سنگدوینی در زمینه جذب سرمایه ها در صنایع نفت و گاز که طی دو سال و نیم گذشته رشد ۴ برابری داشته است، تصریح کرد: اقداماتی در راستای تسهیل شرایط برای مشارکت بخش مردمی داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه های مختلف نفت و گاز صورت گرفته است. در قانون برنامه هفتم توسعه نیز احکامی در این زمینه آورده ایم که می توانند بسترساز جذب سرمایه ها باشند.

وی ادامه داد: قرارداد وزارت نفت با پتروشیمی ها در زمینه مشارکت این صنایع در توسعه ۱۶ میدان گازی و بسترسازی برای سرمایه گذاری قریب به ۵.۶ میلیارد دلاری آن ها مثبت ارزیابی می شود. پتروشیمی ها از گاز به عنوان خوراک استفاده می کنند و در ماه هایی از سال که در اوج مصرف به سر می بریم، مجبور به قطع گاز آن ها می شویم که برای کشور عدم النفع بالایی دارد. از طریق مشارکت پتروشیمی ها در توسعه میادین گازی می توانیم به رفع این مشکل بپردازیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: مشارکت پتروشیمی ها در زمینه استخراج نفت هم می تواند برایمان منفعت داشته باشد. از نظر بنده، همکاری پتروشیمی ها در توسعه میادین مسیر بسیار درستی است که وزارت نفت در پیش گرفته است.

سنگدوینی گفت: پتروشیمی حوزه گسترده ای است و اگر بتوانیم به توسعه زنجیره ارزش محصولات در این صنایع بپردازیم، ارزآوری بالایی برای کشور خواهد داشت. پتروشیمی ها صنایع ارزآوری هستند و به کشور به لحاظ اقتصادی کمک می کنند. این واحدهای صنعتی می توانند در زمینه توسعه میادین گازی نیز فعال شوند و هم برای خودشان و هم برای کشور منفعت ایجاد کنند.

وی ادامه داد: جذب سرمایه ها در صنایع نفت و گاز کشور جزو اولویت های دولت محسوب می شود. اقداماتی در این زمینه به اجرا گذاشته شد که در نهایت نتیجه داد و افزایش جذب سرمایه ها را رقم زد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: نفت و گاز جزو صنایع بزرگ کشور هستند که وسعت بالایی دارند. از طرف دیگر، پروژه های نفت و گاز نیاز به سرمایه گذاری های کلانی دارند و دولت به تنهایی نمی تواند به تأمین مالی این پروژه ها بپردازد. به همین دلیل، تلاش در راستای جذب حداکثری سرمایه های بخش مردمی داخلی و خارجی اهمیت دارد.  به این ترتیب سرمایه‌گذاری مستقیم و مشارکت بخش مردمی در بالادست صنعت نفت و گاز، بزرگترین برنامه توسعه‌ای دولت سیزدهم بوده است.

سنگدوینی تأکید کرد: سیاست گذاری های درست در زمینه جذب سرمایه های بخش مردمی اقتصاد در صنایع نفت و گاز و به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی در دولت سیزدهم به کمک مان آمد تا شرایط خوبی را به لحاظ اقتصادی برای کشور رقم بزنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.