۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷
کد خبر: 989197

پرده سیاه کعبه، با نزدیک شدن موسم حج تمتع، بالا کشیده شد.

پرده کعبه بالا کشیده شد + عکس

منابع خبری عربستان اعلام کردند پوشش سیاه کعبه که به آن «کیسوا» گفته می‌شود، پیش از آغاز رسمی مناسک حج ۱۴۴۵ قمری (۲۰۲۴ میلادی -۱۴۰۳خورشیدی)، طبق سنت سالانه، بالا کشیده شد.

این رویه به این منظور انجام می‌شود که از آلوده شدن و آسیب دیدن پوشش کعبه هنگام طواف توسط زائران حج، جلوگیری شود.

طبق مصوبه اداره کل رسیدگی به امور حرمین شریفین، قسمت نمایان شده با پارچه نخی سفید به عرض دو و نیم متر و طول طرف ۵۴ متر چهار طرف را پوشانده است.

۳۶  پرسنل فنی متخصص با کمک ۱۰ جرثقیل برای بالا کشیدن پوشش سیاه کعبه اقدام کرده‌اند.

خبرگزاری رسمی عربستان گزارش کرده است که «کیسوا» (پرده) در چند مرحله بالا کشیده می‌شود؛ کار با باز کردن پیچ‌های پایین پوشش از همه طرف، جدا کردن گوشه‌ها، سپس باز کردن طناب پایین و خارج کردن آن از حلقه‌های ثابت شروع می‌شود و پس از آن، پارچه به سمت بالا غلتیده شده و فانوس‌ها جدا می‌شوند و پارچه سفید در جای خود قرار می‌گیرد و پس از آن فانوس‌ها دوباره روی پارچه سفید تا مرحله نهایی نصب می‌شوند. این روش هر سال همزمان با حج تکرار می‌شود تا از کثیف شدن و آسیب دیدن پرده هنگام طواف زائران کعبه محافظت شود.

مراسم حج سالانه بزرگترین گردهمایی مذهبی جهان محسوب می شود و سال ۲۰۱۲ بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان با ۳.۱۶ میلیون نفر را به خود اختصاص داد. در اوج همه‌گیری کووید-۱۹، مقامات سعودی تنها اجازه برگزاری مراسم نمادین حج را تنها با هزار زائر دادند. با کنترل شدن بحران کووید در سراسر جهان، این تعداد به تدریج افزایش یافت. سال گذشته تقریباً ۱.۸۴ میلیون زائر سفر «یک بار در زندگی» را انجام دادند و پیش‌بینی می شود این رقم در سال جاری بیشتر شود.

هر سال در روز نهم ماه ذی‌الحجه نیز پارچه ابریشمی سیاه را برمی‌دارند و به جای آن پرده جدید را می‌آویزند.

در ادامه عکس‌هایی که خبرگزاری واس در عربستان منتشر کرده است را مشاهده می‌کنید.

تعویض پرده کعبه

تعویض پرده کعبه

تعویض پرده کعبه

تعویض پرده کعبه

تعویض پرده کعبه

تعویض پرده کعبه

تعویض پرده کعبه

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.