سریال تلویزیونی «روزی روزگاری برادر» به کارگردانی محمدرضا آهنج و تهیه‌کنندگی سجاد اسدی با مشارکت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی ساخته شد و در هشت قسمت در دهه کرامت روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

«روزی روزگاری برادر» پیشکشی است به ساحت مقدس امام رضا(ع) و شهدای گمنام

به گزارش قدس آنلاین، داستان سریال درباره شهدای مفقودالاثر هشت سال دفاع مقدس و عنایت حضرت رضا(ع) درخصوص آن‌ها بود. شخصیت اصلی سریال، دکتر تدین، برادر یکی از فرماندهان جنگ است که سال‌هاست مفقودالاثر بوده و از آنجا که پشت سر این فرمانده، حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد، دکتر نام فامیلی خود را تغییر داده است. تدین که دکترای ژنتیک دارد در آستانه مهاجرت باخبر می‌شود انگشتری متعلق به برادرش توسط کمیته مفقودین پیدا شده است. او به‌خاطر اینکه هویت خانوادگی خود را بفهمد از مهاجرت صرف‌نظر می‌کند و پیگیر انگشتر می‌شود.

علیرضا جلالی‌تبار، آشا محرابی، علی اوسیوند، محمد صادقی، رحیم نوروزی، سیروس همتی و شیرین آقاکاشی در سریال «روزی روزگاری برادر» نقش‌آفرینی داشته‌اند.
سجاد اسدی، تهیه‌کننده این مینی سریال درباره جزئیات ساخت آن به خبرنگار ما می‌گوید: ایده ساخت این سریال به پنج سال پیش برمی‌گردد. سال۹۸ پروژه‌ای را برای سریالی داشتیم که قرار بود سکانسی در مرکز ژنتیکی نور گرفته شود و همان‌جا با این مرکز آشنا شدم. در چند سال پژوهش روی فعالیت‌ها و قصه‌های این مرکز به فکر ساخت یک مجموعه مستند داستانی بودیم که به نتیجه نرسید. به این فکر کردیم که این طرح را به سمت سریال داستانی ببریم. من طرح را حدود یک سال و نیم پیش به شبکه سه دادم و طرح پذیرفته شد.
او اضافه می‌کند: پس از اینکه ساخت سریال شبکه‌ها زیر نظر سیمافیلم رفت، متوجه شدیم آستان قدس رضوی در پی ساخت یک سریال است. این طرح از طرف شبکه سه به آستان قدس رضوی فرستاده شد و پس از پذیرش، پیش‌تولید کار کلید خورد. از آنجا که فیلم‌نامه سریال برایم بسیار مهم بود، پس از تحقیق فراوان، نگارش را به یزدان محمدکاظمی، نویسنده مشهدی سپردم.
سجاد اسدی
سجاد اسدی


 فیلم‌نامه‌ای که چند بار بازنویسی شد
به گفته اسدی، نگارش فیلم‌نامه حدود هشت ماه زمان برد و با توجه به اینکه موضوع ماهیتی علمی داشت، قرار شد جنبه دراماتیک کار پررنگ‌تر شود. او خاطرنشان می‌کند: تلاش ما این بود در همه جوانب، تعادل داشته باشیم و فیلم‌نامه ۹بار بازنویسی شد تا به مرحله پیش‌تولید رسیدیم. فرایند تولید هم بسیار سنگین بود و توانستیم چند سازمان ازجمله شهرداری تهران و بنیاد شهید را در کنار شبکه سه و آستان قدس رضوی پای کار بیاوریم.
این تهیه‌کننده درباره انتخاب محمدرضا آهنج برای کارگردانی سریال می‌گوید: پس از جلسه با مدیران مرکز ارتباطات آستان قدس رضوی با اینکه چند گزینه برای کارگردانی داشتیم، ولی در مسیر برگشت از مشهد، در هواپیما با آقای آهنج بودم و ایشان هم به عنوان یکی از گزینه‌های جدی برایم مطرح شد. 
او با بیان اینکه کارگردانی این اثر برایش بسیار مهم بود، عنوان می‌کند: این مجموعه نخستین سریال تلویزیونی من بود و برایم مهم بود کارگردان اثر، فردی باتجربه و پخته باشد. پس از اینکه طرح فیلم‌نامه را به آقای آهنج دادم، به دفترمان آمد و گفت طرح بسیار خوبی است و قصه، مرا شگفت‌زده کرده است.
اسدی درباره انتخاب بازیگران این سریال توضیح می‌دهد: برای شخصیت اصلی قصه چند گزینه داشتیم و وقتی به علیرضا جلالی‌تبار رسیدیم، تلاش و انرژی ایشان را در ایفای نقش شاهد بودیم. بقیه بازیگران هم با اولین تماس، قبول کردند. شخصیت‌های قصه، پیچیده بودند و باید از بازیگران حرفه‌ای استفاده می‌کردیم. رحیم نوروزی با اینکه نقش نسبتاً کوتاهی در سریال داشت اما بسیار خوب و مؤثر بازی کرد و انرژی زیادی برای ایفای نقشش گذاشت. سیروس همتی هم نقش متفاوتی را ایفا کرد. محمد صادقی می‌گفت این نقش‌آفرینی برایش بسیار چالش‌برانگیز بوده و خانم آشا محرابی هم با روی باز همکاری با پروژه را پذیرفت. همه دوستان با انرژی مثبت پای کار آمدند و در انتخاب بازیگر، اذیت نشدیم درحالی‌که در  زمان آغاز پروژه (پیش از سال جدید) این نگرانی را داشتیم که بسیاری از بازیگران شناخته‌شده درگیر پروژه‌های شبکه نمایش خانگی هستند و سریال باید به پخش در دهه کرامت می‌رسید، ولی به جمع خوب و حرفه‌ای از بازیگران رسیدیم.  

قصه‌ای با بار معنوی سنگین
این تهیه‌کننده جوان با اشاره به تازه بودن قصه سریال خاطرنشان می‌کند: دلیل راه‌اندازی مرکز ژنتیکی نور، مسئله تطبیق دی‌ان‌ای شهدای گمنام با خانواده‌هایشان بود که تا به حال به این موضوع از این منظر در سریال‌های تلویزیونی پرداخته نشده بود. نخستین قراری که با آقای صادقی (بازیگر سریال) گذاشتم در مشهد بود و ایشان می‌گفت موضوع برایش بسیار جذاب است. خانم محرابی هم به شهدا، ارادت و علاقه قلبی ویژه‌ای دارد و از نظر روحی با قصه ارتباط خوبی برقرار کرد.  
اسدی درباره اینکه برای پرهیز از شعارزدگی در ساخت این اثر چه کرده‌اند، می‌گوید: ما سه ضلع اصلی امام رضا(ع)، شهید و مادر را در قصه داشتیم که هر کدام از آن‌ها بار معنوی سنگینی دارند. این سه موضوع چنان پربار هستند که نیاز به بزرگنمایی ندارند. ضمن اینکه نمی‌خواستیم اسمی از شهدای شناخته شده ببریم، چون موجب ایجاد شبهاتی می‌شد، بنابراین از چند قصه استفاده کردیم تا دست نویسنده برای نگارش باز باشد. ۸۰درصد قصه سریال براساس واقعیت بود و ۲۰درصد هم زاده تخیل نویسنده. 
او درباره لوکیشن‌های سریال هم توضیح می‌دهد: بخشی از قصه در تهران، بخشی در شهرک دفاع مقدس و بخشی هم در حرم مطهر امام رضا(ع) فیلم‌برداری شد. زمانی‌که مجری طرح سریال «گره» بودم تجربه کار در لوکیشن حرم مطهر رضوی را داشتم. شرایط کار در حرم مطهر حساسیت‌هایی دارد اما با همراهی مشفقانه تولیت آستان قدس رضوی، شرایط کار بسیار بهتر شده است. آرزوی قلبی بسیاری از فیلمسازان، کار در حرم مطهر امام رضا(ع) است که امیدوارم نصیبشان شود.
اسدی تأکید می‌کند: مدیران آستان قدس رضوی همکاری و همراهی بسیار خوبی با ما داشتند و در لوکیشن‌هایی فیلم‌برداری کردیم که قبلاً تجربه کار در آنجا را نداشتیم. یکی از این مکان‌ها، صحن گوهرشاد بود که به ما اجازه فیلم‌برداری دادند و تجربه بسیار خوبی بود. کار کردن در حرم مطهر امام رضا(ع)، تجربه بسیار شیرین و پرباری برای گروهمان بود. 

 نخستین تجربه آستان قدس رضوی در سریال‌سازی
تهیه‌کننده سریال «روزی روزگاری برادر» با ابراز امیدواری از سرعت گرفتن ساخت فیلم و سریال درباره کرامات حضرت رضا(ع) و قصه‌های حرم مطهر رضوی می‌گوید: تجربه کار در این سریال که با مشهد و حرم منور امام هشتم(ع) پیوند داشت برای من بسیار لذت‌بخش بود و حال خوبی میان گروه وجود داشت که متأثر از فضای معنوی حاکم بر پروژه بود.
او ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه این سریال، نخستین مشارکت جدی آستان قدس رضوی در سریال‌سازی بود، بار سنگینی را روی دوشم احساس می‌کردم و حساسیتش برای من زیاد بود. با خودم می‌گفتم با این کار  یا همکاری‌ام با آستان قدس رضوی ادامه می‌یابد که توفیق بزرگی برای من است یا اگر به هر دلیلی این همکاری ادامه نیافت، سریال باید آبرومند و قابل دفاع باشد تا این مسیر همکاری برای دیگر هنرمندان باز شود.
اسدی اضافه می‌کند: ارادت قلبی مردم به امام رضا(ع)، مسئولیت ما را برای تولید اثر بیشتر می‌کرد، به همین  دلیل در نگارش فیلم‌نامه و مراحل ساخت، حساسیت و دقت زیادی داشتیم. ضمن اینکه بخشی از قصه به کرامات حضرت رضا(ع) مرتبط می‌شد و برای نشان دادن این کرامات باید دقت و وسواس زیادی به خرج می‌دادیم تا غلوآمیز نباشد. 
او در پایان یادآور می‌شود: خوشبختانه بازخوردهای خوبی از پخش سریال گرفتیم و نیازی به درشت‌گویی و اغراق نداشتیم، چون امام رضا(ع) در دل‌های مردم، بزرگ هستند و برای نشان دادن کرامات و الطافشان نیازی به بزرگنمایی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.