مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور گفت: بنیاد تعاون زندانیان در هزار واحد تولیدی با زندانیان کار می‌کند و در حال حاضر هم حدود ۴۰ هزار نفر زندانی شاغل حقوق‌بگیر داریم.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور:
تعداد پابندهای الکترونیک به بیش از ۴۰ هزار مورد رسید

رحیم مطهرنژاد در خصوص اقدامات بنیاد تعاون زندانیان گفت:  بنیاد تعاون زندانیان بیش از ۸۲ سال است که در ایران سابقه فعالیت دارد. این بنیاد  دو ماموریت دارد که یکی حرفه‌آموزی زندانیان با هدف توانمندسازی آنهاست و  در این راستا ۲۰۰ رشته فنی‌وحرفه ای را با کمک سازمان زندان‌ها و سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در سطح کشور در نظر گرفته‌ایم. مددجویان پس از گذراندن آموزش‌های لازم و نیز آزمون، گواهی‌نامه اشتغال را اخذ می‌کنند. این گواهی‌نامه برای پس از آزادی زندانیان بسیار موثر است و نشان می‌دهد که زندانی در دوران محکومیتش توانسته حرفه‌ای را یاد بگیرد و از این طریق می‌تواند به راحتی وارد بازار کار شود. در این گواهینامه، اشاره‌ای به اخذ آن از زندان نمی‌شود. این گواهینامه با سربرگ آموزش فنی‌وحرفه ای به مددجویان  ارائه می‌شود تا مددجو بتواند در بیرون از زندان و بدون مشکل از آن استفاده کند.

وی  افزود: ماموریت دیگر بنیاد تعاون زندانیان، دادن شغل به مددجویان در دوران محکومیتشان است. مددجو از این طریق هم دوره محکومیتش را بهتر سپری می‌کند و هم اینکه کمک خرج خانواده‌اش است.  در حال حاضر هم حدود ۴۰ هزار نفر زندانی شاغل حقوق‌بگیر داریم.

مطهرنژاد در ادامه با بیان این‌که طراحی، تولید و توسعه پابند الکترونیک توسط بنیاد تعاون زندانیان شکل گرفت، گفت: بنیاد تعاون زندانیان در سال ۹۷ به این موضوع ورود کرد و تعداد پابندها در حال حاضر به بیش از ۴۰ هزار مورد رسیده است که از این تعداد حدود ۱۰ هزار مورد در حال بهره‌برداری است و مددجویان  با استفاده از پابند الکترونیک در بیرون از زندان محکومیتشان را سپری می‌کنند و ۳۰ هزار پابند در اختیار سازمان زندان‌هاست که منتظر صدور احکام قضایی است. قضات و دستگاه قضایی باید کمک کنند تا این ظرفیت ایجاد شده به بهره برداری برسد و تعداد زیادتری از زندانیان را با پابند بیرون از زندان بیاوریم.  

وی ادامه داد: بنیاد تعاون زندانیان در هزار واحد تولیدی با زندانیان کار می‌کند. واحدهای کوچک، متوسط و بزرگ داریم. همچنین واحدهای ما هم در داخل، پیرامون و خارج زندان هستند.  زندانیان را در چهار گروه از نظر شغل تقسیم‌بندی می‌کنیم. دسته اول اشتغال نشسته است یعنی همان جایی که محل استراحت زندانی است و برایشان فرصتی فراهم می‌شود که با امکاناتی که در اختیارشان قرار می‌دهیم، یک صنایع دستی را تولید و یک محصولی را که نیاز به واحد کارگاهی و کارخانه‌ای ندارد، مثلا تور ماهی‌گیری ببافد یا مثلا میناکاری و نقاشی انجام دهد که پرتعدادترین محصولات ما در زندان‌های کشور "صنایع دستی" است و تمرکزش بیشتر در اصفهان است.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور تصریح کرد: گروه دوم زندانیانی هستند که از داخل بندها، آنها را در پوسته داخلی زندان می‌آوریم و  در کارگاه‌های ما اعم از تولید پوشاک، صنایع فلزی، صنایع دستی، مبلمان شهری و انواع محصولاتی که کاتالوگ هم برایش داریم، فعالیت می‌کنند. گروه سوم زندانیانی هستند که با اجازه شورای طبقه‌بندی زندان‌ها،   اجازه پیدا می‌کنند در پشت دیوار زندان‌ها در زمین های کشاورزی، باغداری، دامداری، پرورش آبزیان و طیور فعالیت کنند. گروه چهارم اصطلاحا می‌گوییم اعزام به کار یا رای باز.   همان گروهی هستند که می‌توانند بیرون از زندان باشند و  با شهرداری‌ها یا شهرک‌های صنعتی یا کارخانجاتی که ما  قرارداد داریم، کار کنند و پس از پایان کار یعنی شب  می‌توانند به منزلشان برگردند یا اگر مایل بودند در آسایشگاهی که برایشان فراهم کردیم استراحت کنند و کارشان را ادامه بدهند.  

وی با بیان این‌که بیشتر از ۵ هزار نوع محصول را در کشور تولید می‌کنیم، گفت: ما تولید محصولاتی همچون صنایع دستی اصفهان مانند مس مینا، مس پرداز، مس خاتم و فیروزه‌کوبی و  قطعات نظامی و برخی اقلام غذایی مانند نان‌های خشک سکه‌ای و تن ماهی و انواع پوشاک مانند دستمال کاغذی و شوینده ها  و نیز تولید  انواع آبزیان مانند انواع ماهی‌ها و انواع طیور تا شترمرغ و نیز در صنعت برق چندین کارگاه در خصوص تولید لامپ‌های کم‌مصرف داریم.  

مطهرنژاد افزود: بنیاد تعاون زندانیان از سال گذشته حرکت جدیدی را شروع کرده است و آن هم  صنعتی شدن مجموعه کارخانجات بوده است؛ مانند افتتاح کارخانه تولید دوچرخه و موتورسیکلت که در سال گذشته در قم و البرز دایر شد. به زودی هم افتتاح کارخانه صنایع نساجی در گرگان را داریم که در حال آماده‌سازی است.  

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور با بیان اینکه ۴۰ فروشگاه زنجیره‌ای حامی در کشور ایجاد شده است، گفت: تعدادی از این فروشگاه‌ها عرضه‌کننده محصولات و صنایع‌دستی هستند. در همدان و اصفهان فروشگاه‌های صنایع‌دستی حامی مستقر هستند. در استان زنجان نیز فروشگاه مصنوعات مسی راه‌اندازی شده است. در استان مرکزی فروشگاه فرش داریم و متناسب با فعالیت‌هایی که در استان‌ها صورت می‌گیرد، فروشگاه‌هایی راه‌اندازی شده است و  در تهران هم سه شعبه دایر کردیم.  

وی ادامه داد: بیش از ۵۰ واحد گلخانه‌ای داریم و یکی از بزرگترین گلخانه‌های تهران را در شریف‌آباد داریم.

مطهر نژاد با بیان اینکه به دو روش به زندانیان شاغل دستمزد پرداخت می‌شود، گفت: یکی به‌صورت کارمزدی است و در مشاغلی که قابلیت اندازه‌گیری دارد مورد استفاده قرار می گیرد. به‌طور مثال در فرش‌بافی که قابلیت شمارش دارد، روال پرداخت حقوق به‌صورت رج‌مزدی است. گروه دوم، شامل زندانیان شاغلی می‌شود که کارشان قابلیت اندازه‌گیری و شمارش ندارد که در زمره شاغلان روزمزدی قرار می‌گیرند به عنوان مثال مددجویانی که در حوزه‌های تولید آبزیان، پرورش طیور، کشاورزی و دامداری کار می‌کنند را شامل می‌شود. همچنین زندانیان را به سه دسته، ماهر و نیمه‌ماهر و عادی تقسیم کردیم که بر این اساس، میزان دریافت حقوق آنها نیز متفاوت است.

وی گفت: اشتغال زندانیان در زندگی آنها بسیار تاثیرگذار است و آمارها نشان می‌دهد زندانیانی که در دوران محکومیت خود شغلی را یاد گرفتند، بازگشت به زندانشان از ۲۰ درصد به یک یا دو درصد کاهش یافته است و موفقیت بزرگی برای ماست؛ البته این امر نیاز به تقویت دارد و دولت و مجلس و نهادهای حاکمیت باید به موضوع اشتغال زندانیان پس از آزادی توجه ویژه کنند. ما نباید زندانیان را بعد از آزادی رها کنیم. از آنجایی که حدود ۲۰ درصد زندانیان مجددا مرتکب جرم می‌شوند و به زندان باز می‌گردند؛ لذا توجه به اشتغال آنها باعث کاهش بازگشت‌شان به زندان می‌شود.  

مطهرنژاد با بیان اینکه جامعه هدف ما زندانیان است، گفت: ما بودجه‌ای از جایی دریافت نمی‌کنیم و تمام بودجه‌ ما از تولیدات مددجویان است.

وی در پایان گفت: شهروندان می‌توانند از طریق سایت بنیاد تعاون زندانیان و تلفن‌های بنیاد با ما ارتباط داشته باشند و اگر مایل به همکاری و کمک  به مددجویان هستند، ارتباط برقرار کنند. اصحاب رسانه خود را حامی زندانیان بدانند زیرا قلم آنها بسیار تاثیرگذار است و می توانند تصویر مناسبی از زندان و مددجویان به جامعه نشان دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.