متقاضی مجوز تأسیس دامپروری با اشاره به اینکه رونق اقتصادی با مشارکت مردم نیازمند تسهیل مجوزهاست گفت: در شرایطی که مدام به دنبال مردم را در اقتصاد مشارکت دهیم، با مانع آفرینی های مختلف جلوی فعالیت قانونی مردم گرفته می شود. این نحوه عملکرد با آنچه می گوییم مطابقت ندارد.

حرایم بهداشتی منسوخ شده مانع فعالیت قانونی مردم و رونق اقتصادی کشور است

معمولاً قواعد و قوانین به منظور نظم دهی به امور کشور تصویب می شوند. این قواعد باید همراستا با منافع کشور باشند و زمینه را برای رونق اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کشور فراهم کنند. یکی از قواعدی که سازمان دامپزشکی مطرح کرده است، حرایم بهداشتی دامپروری است.

واقعیت این است که قواعد حرایم بهداشتی طی یک دهه گذشته بازبینی نشده اند. همچنین این قواعد به تصویب هیئت وزیران نیز نرسیده اند. به زعم بسیاری از کارشناسان، این قواعد در سال جهش تولید با مشارکت مردم به مانعی برای ورود فعالان اقتصادی به حوزه دامپروری تبدیل شده اند.

همچنین حرایم بهداشتی بستری برای امضاهای طلایی و برخی سوءاستفاده های دیگر فراهم کرده اند. به طور مثال، افرادی که دارای نفوذ و قدرت هستند، به بهانه حرایم از ورود افراد جدید به حوزه دامپروری ممانعت می کنند. بنابراین، زمینه را برای انحصار در این حوزه به وجود می آورند و مردم را از فعالیت اقتصادی باز می دارند.

بسیاری از متقاضیان از ورود به عرصه دامپروری کشور و شروع کسب و کار تولیدی خود در این زمینه بازمانده اند. دلیلش این است که یک دامپروری در آن نزدیکی ها وجود دارد. این در حالی است که با وجود پیشرفت های علمی و بهداشتی، امکان ممانعت از سرایت بیماری ها با روش هایی مانند واکسیناسیون وجود دارد.

 عبداله شیخ عباسی یک متقاضی تأسیس دامپروری که در این زمینه با مشکل حرایم برخورد کرده است، در خصوص مشکلات پیش روی متقاضیان برای دریافت مجوز شروع کسب و کار جدید به خبرنگار قدس خاطرنشان کرد: ما با هزاران مشکل در این زمینه مواجه هستیم و نمی دانیم کدام یک را اول بگوییم. اما یکی از مهم ترین مسائلی که مانع آفرینی می کند، همین حرایم بهداشتی دامپروری هستند.

وی ادامه داد: مشکلات بسیاری در زمینه حرایم بهداشتی وجود دارد. این قواعد از مبنای منطقی برخوردار نیستند. طی سالیان گذشته نیز مورد بازبینی قرار نگرفته اند. این واقعیت ها باعث شده است که حرایم به مانعی برای ورود متقاضیان به کسب و کارهای دامپروری تبدیل شود.

این متقاضی مجوز دامپروری خاطرنشان کرد: حرایم بهداشتی اصلاً کارساز نیستند و ضرورتی ندارند. آن ها تأثیری بر حفظ سلامت دام و انسان ندارند. در حال حاضر، برخی واحدها در فاصله 8 کیلومتری از یکدیگر فعالیت می کنند و تا الان مشکلی برایشان پیش نیامده است.

تاجیک گفت: اگر قرار است در سال جهش تولید با مشارکت مردم، حضور مردم را در اقتصاد به حداکثر برسانیم، باید اقدامات جدی در راستای تسهیل صدور مجوزها انجام دهیم. در شرایط فعلی که موانع بسیاری پیش روی متقاضیان وجود دارد، قطعاً افراد به بخش مولد اقتصاد ورود نمی کنند.

وی ادامه داد: حتی کسانی هم که در کسب و کارهای مختلف حضور دارند، به فکر خارج شدن از این فضا و ورود به بخش های غیرمولد خواهند افتاد. زیرا سودآوری بخش های غیرمولد بیشتر است.

این متقاضی مجوز دامپروری توضیح داد: بنده 40 الی 50 است که در زمینه دامپروری فعال هستم. اگر نتوانم مجوزم را تمدید کنم و مسائلی همچون حرایم بهداشتی برایم مشکل ساز شوند، مجبورم کسب و کارم را جمع کنم.

تاجیک گفت: متاسفانه بسیاری از فعالان اقتصادی مانند بنده به فکر تعطیل کردن کسب و کارشان هستند. متقاضیان با مشکلات بیشماری مواجهند که هیچ کسی پاسخگو نیست.

این متقاضی مجوز دامپروری خاطرنشان کرد: در شرایطی که مدام به دنبال مردم را در اقتصاد مشارکت دهیم، با مانع آفرینی های مختلف جلوی فعالیت قانونی مردم گرفته می شود. این نحوه عملکرد با آنچه می گوییم مطابقت ندارد. رونق اقتصادی با مشارکت مردم نیازمند تسهیل مجوزهاست و از مهم ترین موانع تولید حرایم بهداشتی است؛ تا وقتی در این زمینه اقدامات عملی در جهت کاهش حرایم بهداشتی صورت نگیرد، وضعیت تغییر نمی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.