معاون حقوقی ریاست جمهوری با اشاره به تصویب لایحه حفاظت از داده‌های شخصی کاربران در کمیسیون حقوقی دولت گفت: در این لایحه بسترهای خوبی برای حفظ داده‌های خصوصی افراد و برای ترغیب پردازشگران و نوآوران فراهم شده است.

چرا لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در دولت تصویب شد؟

به گزارش قدس آنلاین، گسترش روز افزون فعالیت‌ها در فضای مجازی و ظهور انواع رسانه‌ها و سکوهای اجتماعی و پلتفرم‌ها، موجب شده تا ورود امن به فضای مجازی برای کاربران اهمیت ویژه‌ای داشته باشد، که در همین راستا در دولت لایحه‌ای با عنوان حفاظت از داده‌های شخصی کابران تدوین شد.به گفته مسوولان حقوقی دولت این لایحه یکی اقدام‌های مهم برای حفاظت از حقوق مردم در فضای مجازی و افزایش اعتماد به سکوهای بومی است.

تصویب لایحه در کمیسیون حقوقی دولت

لایحه حفاظت از داده‌های شخصی اردیبهشت ماه سال جاری با حضور وزرای دادگستری و ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاون حقوقی ریاست جمهوری و برخی دیگر از معاونان رئیس جمهور و اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی دولت و با مشارکت رییس مرکز ملی فضای مجازی پس از طی برگزاری ٨ جلسه سه ساعته به تصویب کمیسیون حقوقی مجلس رسید.

تاکید بر حفاظت از اطلاعات و جرم انگاری برای تعرض به داده‌ها

محمد دهقان معاون حقوقی ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به تصویب لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت گفت: لایحه حفاظت از داده‌های شخصی دقیقا برای ایجاد اعتماد عمومی نسبت به سکوهای داخلی است.

وی با اشاره به فعالیت سکوهای متعدد داخلی در کشور، تاکید کرد: در دولت سیزدهم بخش زیادی از جامعه از سکوهای خارجی به سکوهای داخلی مهاجرت کردند، به همین دلیل یک نگرانی در فضای مجازی تولید شد در این باره که ممکن است سکوهای داخلی داده‌های کاربران را حفظ نکنند و داده‌های شخصی و خصوصی افراد در تعرض برخی از افراد یا نهادها قرار گیرد.دهقان یادآور شد: برای همین موضوع شدیدا لازم بود که ما در این زمینه قانونگذاری کنیم و حفظ داده‌های خصوصی افراد را مورد تاکید قرار دهیم و برای آنهایی که داده‌های خصوصی افراد را مورد تعرض قرار می‌دهند هم جرم‌انگاری شود.دهقان یادآور شد: برای این لایحه چندین ماه در وزارت ارتباطات و معاونت حقوقی رئیس‌جمهور کار فنی و حقوقی انجام شد وخوشبختانه به تصویب هم رسید.

حمایت از نوآوری‌ها

وی اضافه کرد: بخش دیگری از این لایحه درباره حمایت از نوآوری‌ها است. ما در کشور در حوزه فضای مجازی یک استقلالی را داریم پیگیری می کنیم و تلاش داریم خود را از هجوم مجازی دشمنان مصون کنیم. به هر حال ما کشوری هستیم که دشمن داریم و دشمن ما هم می‌خواهد در فضای مجازی اثر بگذارد، اما در عین حال ما دنبال نوآوری و پیشرفت هستیم.معاون حقوقی ریاست جمهوری تاکید کرد: کشورهای مختلفی توانستند خود را به یک استقلالی برسانند و یک رقابتی هم بین شرق و غرب عالم و حتی اروپا و آمریکا وجود دارد و شما دیدید آمریکایی‌ها چطور سکویی که بخشی از آن متعلق به چین بود را تحمل نکردند، حتی اروپایی‌ها دارند تلاش می‌کنند در این باره به خودکفایی برسند و جلوی تهاجم فرهنگی و هجوم داده‌های امریکا به اروپا را مسدود کنند.دهقان اظهار داشت: این کار خوبی است اما دیرهنگام بود و باید زودتر انجام می‌شد. با این حال بسترهای خوبی برای حفظ داده‌های خصوصی افراد و برای ترغیب پردازشگران و نوآوران و برای اینکه ما پیشرفت داشته باشیم فراهم شده است و برای اینکه سرمایه گذاران در این حوزه هم با اطمینان بیبشتری بتوانند سرمایه‌گذاری کنند.

یکی از مهمترین عوامل اعتماد مردم به سکوهای داخلی

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این در پیامی در شبکه ویراستی گفته بود که حفاظت از داده‌های شخصی کاربران در فضای مجازی از مهمترین عوامل اعتماد مردم به سکوهای داخلی و موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است.وی همچنین به برگزاری جلسات فشرده برای بررسی و تصویب این لایحه اشاره و تاکید کرده بود که « این حرکت با فتوای محکم رهبر انقلاب آغاز و باهمت دولت و پیگیری مجلس به نتیجه خواهد رسید.»

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.