مدیر امنیت غذا و تغذیه دبیرخانه شورای عالی سلامت به قدس آنلاین می گوید: در مراحل تهیه نان حتما باید فرایند تخمیر به درستی اتفاق افتاده باشد و خمیر به طور کامل ور آمده باشد.

کدام نان بهتر است؟ / نان را در یخچال نگهداری کنیم یا فریزر؟

دکتر زهرا عبداللهی می افزاید: نان های چهارگانه شامل سنگک، لواش، بربری و تافتون به عنوان غذای اصلی مردم ایران جایگاه خاصی در سبد غذایی مردم دارد چراکه تقریبا نیمی از انرژی و پروتئین مورد نیاز روزانه و حداقل یک سوم ریزمغذی ها شامل املاح و ویتامین های معدنی را تأمین می کند.

کدام نان بهتر است؟ / نان را در یخچال نگهداری کنیم یا فریزر؟
دکتر زهرا عبداللهی، مدیر امنیت غذا و تغذیه دبیرخانه شورای عالی سلامت

ویژگی های نان سالم

وی ادامه می دهد: آنچه در مصرف هر گونه نان برای گروه های سنی مختلف مهم است استفاده از نان سالم و با کیفیت است. بنابراین توصیه می کنیم نان را با این ویژگی ها مصرف کنید.

یک: آرد از گندم با کیفیت تهیه شده باشد.

دو: آرد حاوی سبوس باشد.

سه: در جریان تهیه نان حتما فرایند تخمیر اتفاق افتاده باشد و خمیر به طور کامل ور آمد باشد. چراکه ور نیامدن خمیر، مانع جذب املاح دو ظرفیتی مانند آهن و روی شده و مشکلات کم خونی را به وجود می آورد.

چهار: میزان نمک نان در حد استاندارد یعنی بین ۱ تا 1/5درصد باشد.

پنج: به هیچ عنوان از افزودنی های غیرمجاز، مانند جوهر قند، جوش شیرین و غیره استفاده نشده باشد.

مدیرکل پیشین دفتر بهبود تغذیه جامعه در معاونت بهداشت درباره بهترین نوع نان می گوید: بهترین نوع نان، به لحاظ میزان سبوس، نان سنگک است چراکه میزان کمتری سبوس گیری شده است اما متأسفانه اتفاقی که در حال حاضر در برخی نانوایی ها می افتد، تهیه نان سنگک با آرد سفید است که تخلف محسوب می شود.

سبوس گیری از آرد

عبداللهی اضافه می کند: طبق استاندارد تعریف شده، برای نان تافتون و لواش ۱۲ تا ۱۵درصد سبوس گیری و برای نان بربری ۱۵ تا ۱۸درصد سبوس گیری می شود و در واقع هر چه آرد سفیدتر باشد یعنی میزان سبوس بیشتری از آن گرفته شده و ارزش غذایی کمتری دارد.

وی می گوید: سبوس حاوی فیبر است که برای پیشگیری از سرطان های دستگاه گوارش مانند سرطان کلون، پیشگیری از چاقی، دیابت، بیماری قلبی عروقی بسیار مؤثر است.

مدیر امنیت غذا و تغذیه در دبیرخانه شورای عالی سلامت عنوان می کند: در حال حاضر بهبود و سلامت نان یکی از اولویت های دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور است که با تشکیل کمیته فنی بهبود کیفی و سلامت نان و عضویت همه دستگاه های اجرایی مصمم هستیم با برنامه ریزی بهتر، مردم نان با کیفیت تری مصرف کنند.

این مدرس دانشگاه می گوید: آرد کامل آردی است که حداقل میزان سبوس یعنی بین ۲ تا ۶درصد سبوس گیری شده باشد و جوانه گندم نیز از گندم جدا نشده باشد. بنابراین با حمایت کمیسیون اصل ۹۰ و شورای عالی سلامت و امنیت غذایی از سال گذشته برنامه تولید آرد کامل و نان کامل اجرایی شده و در حال حاضر ۱۲۰ کارخانه تولید آرد کامل، در سراسر کشور فعال هستند که آرد کامل تولید می کنند و حدود ۶۰۰ نانوایی به طور داوطلبانه نان کامل به مردم عرضه می کنند.

عبداللهی درباره بهترین روش نگهداری نان توضیح می دهد: نگهداری نان در یخچال سبب بیات شدن آن می شود بنابراین توصیه می شود نان را در فریزر نگهداری کنید تا کیفیت و ارزش غذایی آن حفظ شود.

غنی سازی نان

مدیرکل پیشین دفتر بهبود تغذیه جامعه در معاونت بهداشت غنی سازی نان با آهن و اسیدفولیک را یک برنامه ملی و اجباری می داند و می گوید: این برنامه از سال ۸۶ در همه شهرها اجرا می شود و از یکی دو سال پیش افزودن ویتامین D به آرد نیز به صورت آزمایشی در یکی از استان ها اجرا می شود تا با مطالعه و ارزشیابی در نهایت به برنامه غنی سازی آرد اضافه شود.

عبداللهی تأکید می کند: مردم گمان می کنند هر چه نان سفیدتر باشد، بهتر است اما باید با کمک رسانه و صداوسیما در این باره برای مردم آگاهی رسانی صورت گیرد تا بدانند نان سبوس دار با رنگ تیره کیفیت بهتر و بیشتری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.