نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی: سازمان امور مالیاتی باید به نمایندگی از مردم به وصول مالیات حقه از همگان به خصوص مشاغل خاص و دانه درشت ها اقدام کند و باید از عدم اخذ مالیات واقعی از افرادی که در برابر پرداخت مالیات مقاومت می کنند اجتناب کند

آرمان خالقی در گفت‌وگو با قدس: باید با فرار مالیاتی برخی اصناف و مشاغل خاص به طور جدی مقابله شود

دولت بر اساس قانون اساسی وظایف مختلفی برعهده دارد و باید به ارائه خدمات به مردم بپردازد. اموری از قبیل آموزش رایگان، بیمه همگانی، بهداشت و درمان، امنیت، حمل و نقل، فضای سبز و... نیاز به بودجه دارند. تا الان دولت برای اداره کشور به درآمدهای نفتی وابسته بود.

درآمدهای نفتی چند مشکل دارند. اول اینکه قابل تحریم هستند و منابع مطمئنی برای اداره کشور به شمار نمی روند. دومین موضوع این است که این درآمدها از فروش سرمایه های بین نسلی به دست می آیند و منطقی نیست از آن ها برای امور جاری کشور استفاده کنیم

دولت سیزدهم در راستای کاستن از اتکا به درآمدهای نفتی به اصلاح نظام مالیاتی کشور اقدام کرد. به صورتی که مالیات ستانی حقه، دقیق و هوشمند در دستور کار قرار دارد. به زعم بسیاری، افزایش درآمدهای مالیاتی کمک بسیاری به ما می کند تا اتکای خود را از درآمدهای نفتی به مالیات برای اداره کشور انتقال دهیم.

یکی از لازمه های دریافت مالیات حقه از همگان دسترسی به اطلاعات درآمدی مودیان است. نظرات آرمان خالقی، نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران را در خصوص مالیات مشاغل و اصناف در ادامه می خوانید.

خالقی در خصوص این موضوع که مشاغل و اصناف سهم بالایی در تولید ناخالص ملی دارند اما متناسب با این موضوع مالیات نمی پردازند، تصریح کرد: باید به بررسی دقیق این موضوع بپردازیم که مشاغل و اصناف نسبت به درآمدهایی که دارند، چقدر مالیات می پردازند. طی سال های اخیر اقداماتی در راستای بهبود نظام مالیاتی ستانی کشور صورت گرفته است و موضوعاتی مانند مالیات ستانی توافقی حل شده است.

وی ادامه داد: هنوز بخش زیادی از اصناف و مشاغل تحت پوشش نظام مالیاتی کشور قرار نگرفته اند. اگر قرار است هر کسی متناسب با درآمدش مالیات بپردازد، نیاز به شفافیت اقتصادی داریم. تمامی اصناف و مشاغل باید شناسایی شوند و تحت پوشش مالیات ستانی قرار بگیرند.

نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: باید تمامی اصناف و مشاغل تراکنش هایشان مشخص باشد و به ارائه اظهارنامه مبادرت کنند. بر اساس این شفاف سازی است که می توانیم مالیات ستانی حقه از همگان را داشته باشیم.

خالقی گفت: سازمان امور مالیاتی نباید در مقابل مقاومت ها برای پرداخت مالیات حقه کوتاه بیاید. اعتصاب برخی اصناف و اقداماتی از این قبیل نباید باعث شود که سازمان امور مالیاتی جدیت خود را برای مالیات ستانی عادلانه از دست بدهد و قطعا در این زمینه اقدام لازم صورت بپذیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه صنوفی که غیرشفاف تر هستند، مقاومت بیشتری در مقابل اصلاح نظام مالیاتی کشور و شفاف سازی درآمدها دارند. سازمان امور مالیاتی باید با این مقاومت ها با جدیت برخورد کند و کوتاه نیاید.

نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: برخی صنوف ترجیح می دهند در فضای غیرشفاف عمل کنند و از پرداخت مالیات طفره بروند. سازمان امور مالیاتی باید در مقابله با آن ها جدیت داشته باشد.

خالقی گفت: مالیات حقوق و دستمزدبگیران در زمان واریز حقوق بدون وقفه و امکان چانه زنی کسر می شود. اما برخی مشاغل پردرآمد از دادن مالیات طفره می روند. به طور کلی، تا زمانیکه امکان فرار مالیاتی برای برخی وجود دارد، تولید جذابیت نخواهد داشت. در واقع انگیزه ای برای تولید باقی نمی ماند. زیرا بخش تولید شفافیت دارد و باید مالیات بپردازد، اما برخی مشاغل و اصناف در سایه عدم شفافیت از پرداخت مالیات اجتناب می کنند.

خالقی  تأکید کرد: سازمان امور مالیاتی باید به نمایندگی از مردم به وصول مالیات حقه از همگان به خصوص مشاغل خاص و دانه درشت ها اقدام کند. از این درآمدها می توانیم برای توسعه کشور بهره بگیریم و انگیزه ای برای تولید در کشور به وجود بیاوریم. سازمان امور مالیاتی باید از عدم اخذ مالیات واقعی از افرادی که در برابر پرداخت مالیات مقاومت می کنند، اجتناب کند و به مانند سال گذشته عزم خود را در زمینه دریافت مالیات حقه از همگان نشان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.