حوزه علمیه
-
رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم:
حضور زن در اجتماع با حفظ حجاب موجب بالندگی جامعه میشود
رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم در نشست گفتمانی «زن و خانواده» در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: حضور زن در اجتماع با حفظ حجاب اسلامی موجب بالندگی جامعه میشود.
-
طلبگی فاخرترین شغل در مسیر عبودیت است
مسؤول امور ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه طلبگی فاخرترین شغل در مسیر عبودیت است، گفت: طلاب کسانی هستند که این گوهر را برای درخشیدن نام خداوند در جامعه تراش داده و آماده میکنند، کسانی که در خدمت این افراد قرار میگیرند در بالاترین رده خدمتی هستند.
-
جامعه زمانی قوی میشود که حوزه آن قوی و توانمند باشد
مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که قوی شدن را مطرح کردهاند، گفت: جامعهای قوی میشود که حوزهی آن قوی و توانمند شود و خودش را در حد رسالتی که دارد بسازد.
-
Leader.ir
دیدار اعضای شورایعالی حوزههای علمیه با رهبر معظم انقلاب
اعضای شورایعالی حوزههای علمیه، دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ با حضرت آیت الله سید علی خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
-
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورایعالی حوزههای علمیه:
صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان یک ضرورت است
حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورایعالی حوزههای علمیه تاکید کردند: دشمن برای شناسایی نقاط مؤثر انقلاب و ضربه زدن به مبانی اساسی آن برنامه دارد و از جمله مقاصد آنها حوزههای علمیه است.
-
آیتالله علمالهدی:
اثر خون سپهبد سلیمانی این بود که باب تعامل با آمریکا برای همیشه بسته شد
آیتالله علمالهدی گفت: بین ملت ایران و عراق آمیختگی به وجود آمد که در آینده اگر صدها مزدور مانند صدام را بر آنها مسلط کنند اینها از هم جدا نخواهند شد، هیچ سیاستمداری نمیتواند حرف از دست دادن ما به دست آمریکا بزند، اثر این خون این بود که باب تعامل با آمریکا برای همیشه بسته شد.
-
حجتالاسلام نظافت:
خون سردار شهید قاسم سلیمانی چله دوم انقلاب را بیمه کرد
استاد حوزه و دانشگاه گفت: خون سردار قاسم سلیمانی عامل وحدت کشور و بیمه کننده چله دوم انقلاب اسلامی است.
-
به منطور اعلام همبستگی با جبهه مقاومت
دروس حوزه های علمیه تعطیل شد
قم- مدیر حوزه های علمیه اعلام کرد به مناسبت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی دروس حوزه های علمیه شنبه تعطیل است.
-
آغاز نهمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه علمیه خراسان
مسؤول برگزاری نهمین دوره مسابقات قرآن حوزه علمیه خراسان گفت: ۲۰۶ نفر برای این مسابقات در رشتههای ترتیل، تحقیق و حفظ۵،۱۰و ۲۰جزء و حفظ کل ثبت نام کرده اند.
-
مشاور عالی وزیر آموزشوپرورش خبر داد:
همکاری حوزه علمیه با آموزشوپرورش در تولید کتب درسی
مشاور وزیر آموزشوپرورش گفت: حوزههای علمیه این ظرفیت رادارند که باسازمان برنامهریزی و پژوهشی آموزشوپرورش برای تولید کتب درسی مشارکت کرده وحتی بامؤلفین بعضی از کتابها همکاری کنند.
-
تدفین آیتالله خلخالی در حرم مطهر رضوی
پیکر آیتالله سید محمد مهدی موسوی خلخالی روز دوشنبه از مهدیه به سمت حرم رضوی تشییع خواهد شد.
-
آیتالله سید محمدمهدی موسوی خلخالی درگذشت
آیت الله سید محمد مهدی خلخالی از اساتید برجسته حوزه علمیه مشهد دار فانی را وداع گفت.
-
به همت دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)
نشست «تحلیل نقش مکمل حوزه و دانشگاه در تربیت مربیان دین مدار» برگزار شد
همزمان با روز بزرگداشت وحدت حوزه و دانشگاه، نشستی با عنوان «تحلیل نقش مکمل حوزه و دانشگاه در تربیت مربیان دین مدار» در دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) برگزار شد.
-
حجت الاسلام دکتر علی نعمتی در گفت و گو با قدس:
وحدت حوزه و دانشگاه از رهگذر تولید علم دینی
بیست و هفتم آذرماه که به بهانه ترور و شهادت آیتالله دکتر محمد مفتح، روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گرفت، فرصتی شد تا با حجتالاسلام دکتر علی نعمتی، دانشآموخته رشته اقتصاد و پژوهشگر اقتصاداسلامی به گفتوگو بنشینیم.
-
گفت وگو با دکتر مجید کافی، استاد جامعه شناسی در سالروز وحدت حوزه و دانشگاه
تمدن سازی درافق وحدت حوزه و دانشگاه محقق می شود
وحدت حوزه و دانشگاه از آن مفاهیم کلی و مورد مناقشهای است که تا امروز به مدل و ساختار مشخصی نرسیده است و هر صاحبنظری دیدگاه خود از وحدت را بر این مفهوم سوار میکند. در سالروز وحدت حوزه و دانشگاه با دکتر مجید کافی، استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفتوگو کردیم که در ادامه میخوانید.
-
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رسالت این مجموعه را تربیت اندیشمند اسلامی میداند
نماد وحدت حوزه و دانشگاه
هم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و هم پس از آن، تلاش فراوانی برای وحدت دو نهاد حوزه و دانشگاه انجام شد. تأسیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی یکی از مهمترین نمادهای تبلور یافته در این زمینه است.
-
مدیر حوزه علمیه تهران در همایش ملی فلسفه فقه نظام:
الگوهای نظام، ترکیبی از مبانی اسلام و نیازهای انسانی است
آیتالله علیاکبر رشاد، مدیرحوزه علمیه تهران در همایش ملی فلسفه فقه نظام که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد، با بیان اینکه دغدغه نظامسازی فقهی در حال فراگیر شدن در سطح حوزه است، عنوان کرد: ۴۰رشته فقه تخصصی در چارچوب فقه نظام به تدریج در حوزه علمیه تهران دایر خواهد شد که در حال حاضر در پنج رشته از طلاب نامنویسی صورت گرفته است.
-
مدرس حوزه علمیه مطرح کرد:
فهم ولایی، اطاعت ولایی و استقامت ولایی سه ویژگی یک بسیجی
رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: اولین شاخصه تفکر بسیجی از دیدگاه قرآن، فهم ولایی است ، فهم ولایی به معنی فهم نبوی، فهم علوی و فهم مهدوی است، خدا میگوید آنهایی که میفهمند و نمیفهمند مساوی نیستند.
-
آیتالله محمد محمدی قائینی در گفتگو با قدس؛
باید از حوزه مراقبت کرد
اشاره: آیت الله محمد قائینی عالمی محقق و پرتلاش و از شاگردان و تربیت یافتهگان مکتب اصولی مرحوم آیت الله العظمی خوئی است. وی متولد نجف است و در سال ۶۶ به علت فشارهای رژیم بعث صدام، عرصه را برای رشد علمی مناسب نمیبیند، به ایران عزیمت کرده و مدت مدیدی در درس مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی حاضر می شود و به تدریس سطوح عالی فقه و اصول میپردازد و مدتی است که به تدریس خارج فقه و اصول نیز اشتغال دارد. آنچه در ادامه میآید دستهبندی برخی جریانهای معاند انقلاب علیه حوزه است. علاقمندان به این مبحث، صورت تفصیل یافته بحث حاضر را میتوانند در پایگاه اسباط ملاحظه کنند.
-
وجود ۲۰ هزار رقبه وقفی در حوزههای علمیه خراسان
مسئول اداره اوقاف و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان گفت: ۲۰ هزار رقبه وقفی در حوزههای علمیه خراسان در سطح کشور و حتی خارج از کشور وجود دارد که پروندههای حقوقی در جهت احیای این موقوفات نیز تشکیل شده است.
-
گفتوگو با حجتالاسلام دکتر ابوذر مظاهری درباره آینده انقلاب اسلامی در مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی
حوزه و دانشگاه باید به صورت علمی از مبانی انقلاب دفاع کنند
بحث آیندهپژوهی از مباحث مهمی است که با توجه به سرعت تغییرات در جهان و ضرورت نگاه به آینده و تحلیل و برنامهریزی در بسیاری از کشورهای جهان، امروزه توانسته نجاتبخش باشد.
-
تولیت آستان قدس رضوی:
امیدآفرینی، آگاهی بخشی و بصیرت افزایی از وظایف مهم روحانیت در قبال جامعه است
تولیت آستان قدس رضوی در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خراسان امیدآفرینی، آگاهی بخشی و بصیرت افزایی را از وظایف مهم روحانیت در قبال جامعه دانست.
-
حجت الاسلام مؤمنی می گوید برای سخنان رهبری اتاق فکر باید تشکیل شود
منظور از سبک زندگی دینی، بُعد فردی نیست
در بررسی بایدها و کیفیت پرداخت حوزههای علمیه به مهدویت و ترویج فرهنگ انتظار با حجتالاسلام سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه و کارشناس مذهبی گفتوگویی ترتیب دادهایم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان میشود:
-
نماینده سابق مجلس: 98 درصد روحانیون زیر خط فقر هستند
آمار مربوط به حوزهها نشان میدهد حدوداً ۹۸ درصد از روحانیون جزو طبقه ندار و زیر خط فقر هستند.
-
در اجتماع حوزویون خراسان رضوی
آیتالله جوادی آملی:طلاب حوزههای علمیه نباید صرفا به یادگیری فقه و اصول اکتفا کنند
مرجع عالیقدر تشیع گفت: یکی از مشکلات در حوزههای علمیه این است که تنها به فقه و اصول اهمیت میدهند حال آن که براساس فرمایش پیامبر اسلام(ص) علم بر سه نوع محکمات، فریضه واحده و فقه و اصول است.
-
وظیفه حوزههای علمیّه نسبت به گذشته سنگینتر است
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با طلاب و اساتید حوزههای علمیه فرمودند: امروزه اقبال به مفاهیم برجسته و عالی دینی در بین جوانان دنیای اسلام و بلکه جوانان خارج از دنیای اسلام فراوان است.
-
رهبر انقلاب: امروز وظیفه حوزهها از گذشته سنگینتر است / گفتمانهای انقلابی را تقویت کنید
رهبر معظم انقلاب، وظیفه حوزه های علمیه را نسبت به گذشته سنگین تر دانستند و گفتند: در داخل کشور توجهی که امروز نسبت به مسائل دینی و روحانیت وجود دارد، با گذشته و قبل از انقلاب اسلامی، قابل مقایسه نیست.
-
۲۰ اردیبهشتماه؛
نتایج پذیرش حوزههای علمیه اعلام میشود
معاونت آموزش حوزههای علمیه، زمان نتایج اولیه آزمون پذیرش بلندمدت حوزههای علمیه برادران سراسر کشور را ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ اعلام کرد.
-
حجتالاسلام رهدار در نشست «ظرفیتهای تمدنی فقه شیعه» مطرح کرد
نظاممندی فقه، مقدمه تمدنسازی
دو رویکرد به فقه تمدنی وجود دارد؛ در یک رویکرد، ما با یک نگاه توصیفی میتوانیم میراث موجود فقهیمان را برای خیز تمدنی مورد سنجش قرار دهیم؛ اما امام خمینی(ره) نظرشان این بود که اگر ما حکومت تشکیل ندهیم، بسیاری از احکام اسلامی امکان تحقق پیدا نمیکنند؛ فراتر از آن، اگر ما تمدن اسلامی تشکیل ندهیم، حتی اگر حکومت اسلامی هم داشته باشیم، همچنان لایههایی از احکام و مسائل دینی ما امکان تحقق عینی پیدا نمیکنند. اینجا دو پرسش مطرح میشود؛ یکی اینکه کدام بخش از میراث موجود فقهی ما حیث تمدنی دارد؟ و دیگر اینکه آیا این میراث فقهی که حیث تمدنی دارد، میتواند تمام نیازهای تمدنی ما را برطرف کند یا باید فقهمان را توسعه دهیم تا بسترهای جدیدی برای تأمین نیازهایی که پایگاهشان خارج از فقه است، ایجاد کنیم؟