عموماً آن دسته از شرکتها و سازمانهایی که درستی نشانی اقامت مشتریان یا مخاطبانشان برایشان اهمیت زیادی دارد، از مخاطبان خود تأییدیه احراز نشانی اقامت را مطالبه میکنند.
سرویس احراز نشانی، خدمتی است برای احراز یا عدم احراز اقامت اشخاص حقیقی یا حقوقی در مکانی که به پست اعلام کردهاند. تمامی فرایندهای مربوط به احراز نشانی الکترونیکی بوده و مستند فیزیکی ارائه و یا اخذ نمیگردد و تنها لازم است موزع برای احراز اقامت افراد در مکان اعلامشده، به آنجا مراجعه کند.
در این خدمت، پس از ثبت درخواست الکترونیکی در تارنمای خدمات الکترونیک به آدرس GNAF. POST. IR و پرداخت هزینه توسط درخواستکننده، علاوه بر ارسال پیامکی کدشناسه مخصوص (رمز) برای مشتری، اطلاعات مکانی که شخص به همراه اطلاعات هویتی خود ثبت نموده برای نامهرسان مربوطه در محل مشتری ارسال میشود.
احراز مکان مشتری، از طریق مراجعه موزع در بازه زمانی ۴۸ساعت کاری به آدرس متقاضی و با رؤیت شخص و تطابق مدارک هویتی وی و نهایتاً ثبت کدشناسه (رمز) پیامک شده برای مشتری در اپلیکیشن همراه نامهرسان به صورت برخط تأیید یا رد میشود.
این سرویس بر اساس درخواست سازمانها و شرکتها با توجه به فرآیندهای کاری و اجرایی آن ها طراحی و پیادهسازی شده است.
بهطور مثال بانکها یا مؤسسات اعتباری برای اطمینان از درستی نشانی فردی که متقاضی دریافت دستهچک یا تسهیلات اعتباری است، وزارت آموزش و پرورش برای تأیید محل اقامت دانشآموزان بهمنظور ثبتنام در مدارس محدوده محل زندگی خود و بسیاری از سازمانها و شرکتهای دیگر با فرآیندهای مشابه میتوانند از این خدمت استفاده نمایند.
برای ارسال اطلاعات ثبتشده در سیستم (احراز یا عدم احراز اقامت فرد در مکان اعلامشده) به سازمانهای متقاضی، لازم است وبسرویس برخط استعلام نیز بعد از عقد تفاهم نامه در اختیار آن سازمان قرار داده شود و سازمان یا شرکت مذکور میتواند از طریق وبسرویس، با ارسال کد ملی اشخاص حقیقی و یاشناسه ملی اشخاص حقوقی نسبت به احراز اقامتایشان در مکان ادعا شده توسط مشترکین از شرکت ملی پست استعلام بگیرند.
نظر شما