این یک شکنجه مدرن نیست؛ بلکه واقعیت تلخ زندگی در کلانشهرهاست. اما این فقط گوشهای ما نیستند که آسیب میبینند؛ این فاجعهای تمامعیار برای منابع شهری است.
آلودگی صوتی آرام و بیصدا، فرسودگی زیرساختها را تسریع میکند، هزینههای نگهداری و بازسازی را افزایش میدهد، بر سلامت جسم و روان شهروندان سایه میاندازد و حتی اقتصاد محلی را فلج میکند. با هر بوق، با هر لرزش، شهرهایمان یک قدم به سوی نابودی پیش میروند. این هیاهوی بیامان، نهتنها آسایش را از زندگی شهری گرفته، بلکه آینده شهرها را نیز به خطر انداخته است.
آلودگی صوتی؛ تهدید خاموش اما ویرانگر
سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه سادهترین عارضه آلودگی صوتی، کاهش قدرت شنوایی است، به خبرنگار ما میگوید: این عارضه به تدریج اتفاق میافتد، بدون درد و برگشت ناپذیر است. ناراحتیهای عصبی، سردرد، نبود تمرکز، کاهش یادگیری در کودکان، بیخوابی، استرس، تنگی عروق، افزایش فشار خون، سکتهی قلبی از دیگر اثرات آلودگی صوتی است.
الهام کریمی، در خصوص مهمترین منابع تولید آلودگی صوتی در شهرها اینگونه توضیح میهد: آلودگی صوتی دارای منابع متعددی از جمله ترافیک جادهای، هوایی، ریلی به عنوان منابع متحرک و منابع ثابت مانند صنایع، مشاغل و فعالیتهای ساختمانی میباشد. در بین منابع متحرک، ترافیک جادهای به دلیل اینکه محدوده گسترده تر و افراد بیشتری را تحت تأثیر قرار میدهد؛ از دیدگاه مدیریت شهری دارای اهمیت بیشتری هستند.
شدت آلودگی صوتی در مناطق مختلف شهر
کریمی معتقد است: سطح تراز صدا در نقاط مختلف بستگی به فاصله با منبع تولید صدا دارد. بنابر این مناطق همجوار با بزرگراهها و معابر پر تردد و همچنین مناطقی که علاوه بر آلودگی صوتی ناشی از تردد وسایل نقلیه در معرض سایر منابع آلودگی صوتی مانند فرودگاه و خطوط ریلی هستند نسبت به دیگر مناطق دارای آلودگی صوتی بیشتری هستند.
وی درباره راهکارهای مؤثر برای کاهش آلودگی صوتی در شهرها بیان میکند: نصب دیوارهای صوتی، بهسازی روکش خیابانها، استفاده از فضای سبز متراکم در حاشیه بزرگراهها و معابر پر تردد، وضع مقرراتی برای کنترل صدای ناشی از فعالیتهای ساختمانی و عمرانی، نبود صدور مجوز برای ساخت کاربریهای حساس مانند مدارس و بیمارستانها در مجاور بزرگراهها و رعایت حریم صوتی برای ساخت منازل مسکونی در مجاور بزرگراهها، مواردی است که باید توسط مدیریت شهری اجرا شود.
او در پاسخ به این پرسش که فناوریهای نوین چه نقشی در کاهش آلودگی صوتی دارند، عنوان میکند: تقریباً از حدود سال ۲۰۲۲ در ۷ شهر فرانسه، رادارهای صوتی با هدف کنترل وسایل نقلیهای که صدای بیش از حد منتشر میکنند، به صورت آزمایشی رونمایی شده است. پس از مرحله آزمایشی، پلاک وسایل نقلیه با صدای بیش از حد مجاز توسط دوربینهای نصب شده بر روی رادارها ثبت و جریمه برای متخلفان اعمال خواهد شد.
توسعه وسایل نقلیه الکتریکی نیز به عنوان یک روش مؤثر در کنترل منبع محسوب می شود. همچنین در سالهای اخیر، استفاده از روشهای کنترل فعال نویز مورد توجه قرار گرفته است. کنترل فعال نویز معمولا به فرآیندی گفته میشود که در آن صداهای نامطلوب به وسیله تولید پاد - صدا حذف می شوند. این فناوری با استفاده از میکروفونها و بلندگوها، امواج صوتی را شناسایی کرده و امواجی با فاز معکوس تولید میکند تا صدای مزاحم را خنثی کند. کنترل فعال صدا به عنوان روشی مؤثر برای کاهش صداهای با فرکانس پایین شناخته شده است و در کنترل صدای صنایع، هدفون و برخی وسایل نقلیه کاربرد دارد.




نظر شما