به گزارش قدس خراسان، قیمت تلفنهای همراه در کشور با توجه به تخصیص دادن یا ندادن ارز دولتی و وضع قوانین گمرکی، تفاوت فاحشی نسبت به قیمت آنها در بازار جهانی ایجاد کرده است؛ بدین معنا که قیمت برخی برندهای تلفن همراه نسبت به قیمت بازار جهانی خیلی بالاتر و بعضی برندها پایینتر از قیمت بازار جهانی است.
برای بررسی میزان این اختلاف قیمت با وجود افزایش قیمت دلار و یورو در ایران، سری به بازار موبایل فروشی مشهد در خیابان احمدآباد میزنم.
«آیفون» در مشهد گرانتر از قیمت جهانی
ابتدا قیمت گوشیهای اپل را از فروشندگان جویا میشوم. با توجه به قیمتهایی که از چند مغازه میگیرم، آیفون ۱۶ با حافظه ۱۲۸ گیگابایت ۸۰ تا ۸۲ میلیون تومان در مشهد فروخته میشود و این در حالی است که اکنون در بازار جهانی، این برند از این مدل تلفن همراه با این حافظه ۷۹۹ دلار فروخته میشود و با احتساب دلار ۹۰ هزار تومانی، در حال حاضر در ایران ۱۱ میلیون تومان گرانتر در حال فروش است.
همین مدل گوشی با حافظه ۲۵۶ گیگابایت ۱۰۵ میلیون تومان در بازار مشهد فروخته میشود؛ اما در بازار جهانی ۸۹۹ دلار است؛ یعنی در مشهد ۲۵ میلیون تومان گرانتر از بازار جهانی به فروش میرسد. آیفون ۱۶ پرو نیز با حافظه ۲۵۶ گیگابایت ۱۳۲ تا ۱۳۳ میلیون تومان است و در بازار جهانی هزار و ۹۹ دلار معامله میشود؛ یعنی حدود ۳۵ میلیون تومان کمتر از بازار ایران به فروش میرسد.
آیفون ۱۶ پرومکس هم با حافظه ۵۱۲ گیگابایت ۱۶۵ تا ۱۷۰ میلیون تومان در بازار موبایل مشهد فروخته میشود و این در حالی است که در بازار جهانی این محصول هزار و ۳۹۹ دلار معامله میشود و با قیمت فعلی دلار آزاد ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان در مشهد گرانتر به فروش میرسد.
همین مدل گوشی با حافظه ۲۵۶ گیگابایت نیز ۱۴۰ میلیون تومان بوده و نسبت به قیمت آن در بازار جهانی که هزار و ۱۹۹ دلار است، باز هم ۳۳ میلیون تومان در مشهد گرانتر فروخته میشود.
یکی از نکاتی که در فروش گوشی اپل در ایران نسبت به بازار جهانی وجود دارد، این است که فروشندگان مشهدی پیش از ارائه قیمت، رنگ مورد نظر را میپرسند و رنگ، یکی از شاخصها برای ارائه قیمت است در حالی که در فروشگاه جهانی اپل تفاوت قیمتی به دلیل رنگ گوشی وجود ندارد.
قیمت ارزان گوشیهای پایینرده
در ادامه، قیمت گوشیهای سامسونگ را از فروشندگان مشهدی جویا شدم. گوشی گلکسی اس ۲۵ اولترا سامسونگ با حافظه ۲۵۶ گیگابایت را از ۹۸ تا ۱۰۲ میلیون تومان در این بازار قیمتگذاری کرده بودند و البته یک فروشگاه قیمت این تلفن همراه را با گارانتی سامسونگ ۱۰۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد.
این در حالی است که این تلفن همراه در بازار جهانی شرکت سامسونگ هزار و ۴۶۹ یورو که معادل ۱۴۳ میلیون تومان با قیمت ارز آزاد است، فروخته میشود.
گوشی گلکسی اس ۲۴ اولترا با حافظه ۲۵۶ گیگابایت نیز در بازار مشهد ۷۰ تا ۷۹ میلیون تومان و با حافظه ۵۱۲ گیگ ۹۰ تا ۹۹ میلیون تومان فروخته میشود و این در حالی است که در بازار جهانی این شرکت، این مدل گوشی با حافظه ۵۱۲ گیگابایت هزار و ۵۸۹ یورو معادل ۱۵۴ میلیون تومان با قیمت ارز آزاد فروخته میشود.
در ادامه برای بررسی بیشتر، قیمت گوشی گلکسی اِی ۵۵ سامسونگ را با حافظه ۲۵۶ گیگابایت از فروشندگان جویا شدم که ۲۷ میلیون تا ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کردند و این در حالی است که در بازار جهانی سامسونگ ۴۸۴ یورو معادل ۴۸ میلیون تومان با قیمت ارز آزاد در حال فروش است.
قیمت گوشیهای پایینرده سامسونگ نیز به همین ترتیب است؛ بهعنوان مثال در حالی که گوشی گلکسی اِی ۱۶ سامسونگ با حافظه ۱۲۸ گیگابایت و رم ۴ گیگابایتی ۱۰ میلیون و ۲۰۰ تا ۱۰میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار مشهد فروخته میشود، همین گوشی در بازار جهانی سامسونگ ۲۰۹ یورو یعنی با قیمت ارز آزاد دقیقاً دو برابر قیمتش در ایران به فروش میرسد.
رقابت نمایندگیها؛ علت کاهش قیمت سامسونگ
برای اینکه علت این اختلاف قیمت را جویا شویم، به سراغ احسانالدین تقیزاده، رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد رفتیم. او درباره چگونگی تخصیص ارز برای واردات تلفن همراه میگوید: تخصیص ارز برای واردات تلفنهای همراه به دو دسته گوشیهای بالای ۶۰۰ دلار و گوشیهای زیر ۶۰۰ دلار تقسیم میشود. گوشیهای بالای ۶۰۰ دلار به طور کلی با ارز حاصل از صادرات تأمین میشوند؛ یعنی صادرکننده کالا را صادر کرده و با ارز حاصل از صادرات که ارز آزاد است، گوشی را وارد میکند. در این مورد، هیچ ارز دولتی به آن اختصاص داده نمیشود.
او میافزاید: اما در مورد گوشیهای زیر ۶۰۰ دلار، دیگر ارز نیمایی به آنها اختصاص داده نمیشود و تبادل ارزی در مرکز مبادلات ارزی صورت میگیرد و بر اساس قیمت مصوب بانک مرکزی انجام میشود. قیمت دلار در این سیستم متغیر است و ثابت نیست. واردکنندگان معمولاً برای دریافت ارز مورد نیاز خود از مرکز مبادلات ارزی باید چندین ماه بهعنوان مثال سه تا چهار ماه در نوبت بمانند و این موضوع زمانبر است.
رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد در خصوص تفاوت قیمتها در بازار مشهد و بازار جهانی آیفون و سامسونگ نیز متذکر میشود: با توجه به اینکه در داخل کشور نمایندگی مستقیم آیفون یا سامسونگ را نداریم، واردکنندگان بیشتر از نمایندگیهایی که در دبی مستقر هستند، کالا را تأمین میکنند. تا به حال ندیدهایم یک واردکننده به طور مستقیم از شرکت آیفون یا سامسونگ کالا خریداری کند. به همین خاطر قیمتها توسط این نمایندگیها مشخص میشود و ممکن است قیمتهای ارائه شده در سایتها پایینتر یا بالاتر از قیمتهای رسمی خود آیفون باشد. از این رو این سایتها نمیتوانند ملاک دقیقی برای قیمتگذاری باشند.
تقیزاده خاطرنشان میکند: گمرک براساس قیمتهایی که نمایندگان فروش اعلام میکنند، تعرفههای گمرکی (تیاسسی) را مشخص میکند و این تعرفهها متناسب با قیمتهای روز تعیین میشود و تأثیر زیادی بر قیمت نهایی کالا دارد. هزینههای دیگری نیز در این فرایند وجود دارد که شامل حقوق و عوارض گمرکی، هزینه ارسال بار و هزینههای انبارداری است که این هزینهها نیز به مبلغ نهایی کالا اضافه میشود.
او میگوید: تمامی این فرایندها با ارائه اسناد و مدارک به گمرک ارائه میشود. این کالا نیز در گمرک قیمتگذاری شده و بازرگان باید بر اساس مختصاتی که گمرک مشخص کرده، این کالا را وارد کند. این فرایند شامل بررسی کیفیت کالا و کنترل مدارک است و کالا از همه این شاخصهها عبور میکند و وارد کشور میشود.
رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد تأکید میکند: واردکنندگان نیز نمیتوانند به دلخواه قیمتگذاری کنند؛ زیرا سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مقررات خاصی را برای قیمتگذاری تعیین کرده است.
ملاک قیمتگذاری، نمایندگان فروش هستند
تقیزاده با تأکید بر اینکه سایتهای فروش اپل و سامسونگ بهعنوان ملاک قیمتگذاری قابل اعتماد نیستند، یادآور میشود: ممکن است قیمتی که در این سایتها درج شده، با واقعیت بازار تفاوت داشته باشد. نمایندگان فروش؛ به ویژه در مناطقی مانند هنگکنگ یا دبی معمولاً قیمتهای متفاوتی را ارائه میدهند و این تفاوتها ناشی از رقابت میان آنهاست؛ به عنوان مثال اگر سایت رسمی قیمت یک آیفون را هزار و ۴۰۰ دلار اعلام کند، نمایندههای فروش ممکن است آن را با قیمت هزار و ۲۰۰ دلار بفروشند. در واقع نمایندگان فروش، کالا را خریداری کرده و سپس آن را به فروش میرسانند.
با توجه به صحبتهای مطرح شده، هنوز پاسخ قانعکنندهای در خصوص این تفاوت قیمت میان گوشیهای آیفون و سامسونگ در مشهد داده نشده؛ چرا که رقابت نمایندگیها هرچه باشد، باید در چارچوب قوانین و منافع شرکت مادر تعریف شود؛ اما این روند قیمتگذاری در ایران جای پرسش و ابهام دارد.
«آیفون» در مشهد گرانتر از قیمت جهانی
ابتدا قیمت گوشیهای اپل را از فروشندگان جویا میشوم. با توجه به قیمتهایی که از چند مغازه میگیرم، آیفون ۱۶ با حافظه ۱۲۸ گیگابایت ۸۰ تا ۸۲ میلیون تومان در مشهد فروخته میشود و این در حالی است که اکنون در بازار جهانی، این برند از این مدل تلفن همراه با این حافظه ۷۹۹ دلار فروخته میشود و با احتساب دلار ۹۰ هزار تومانی، در حال حاضر در ایران ۱۱ میلیون تومان گرانتر در حال فروش است.
همین مدل گوشی با حافظه ۲۵۶ گیگابایت ۱۰۵ میلیون تومان در بازار مشهد فروخته میشود؛ اما در بازار جهانی ۸۹۹ دلار است؛ یعنی در مشهد ۲۵ میلیون تومان گرانتر از بازار جهانی به فروش میرسد. آیفون ۱۶ پرو نیز با حافظه ۲۵۶ گیگابایت ۱۳۲ تا ۱۳۳ میلیون تومان است و در بازار جهانی هزار و ۹۹ دلار معامله میشود؛ یعنی حدود ۳۵ میلیون تومان کمتر از بازار ایران به فروش میرسد.
آیفون ۱۶ پرومکس هم با حافظه ۵۱۲ گیگابایت ۱۶۵ تا ۱۷۰ میلیون تومان در بازار موبایل مشهد فروخته میشود و این در حالی است که در بازار جهانی این محصول هزار و ۳۹۹ دلار معامله میشود و با قیمت فعلی دلار آزاد ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان در مشهد گرانتر به فروش میرسد.
همین مدل گوشی با حافظه ۲۵۶ گیگابایت نیز ۱۴۰ میلیون تومان بوده و نسبت به قیمت آن در بازار جهانی که هزار و ۱۹۹ دلار است، باز هم ۳۳ میلیون تومان در مشهد گرانتر فروخته میشود.
یکی از نکاتی که در فروش گوشی اپل در ایران نسبت به بازار جهانی وجود دارد، این است که فروشندگان مشهدی پیش از ارائه قیمت، رنگ مورد نظر را میپرسند و رنگ، یکی از شاخصها برای ارائه قیمت است در حالی که در فروشگاه جهانی اپل تفاوت قیمتی به دلیل رنگ گوشی وجود ندارد.
قیمت ارزان گوشیهای پایینرده
در ادامه، قیمت گوشیهای سامسونگ را از فروشندگان مشهدی جویا شدم. گوشی گلکسی اس ۲۵ اولترا سامسونگ با حافظه ۲۵۶ گیگابایت را از ۹۸ تا ۱۰۲ میلیون تومان در این بازار قیمتگذاری کرده بودند و البته یک فروشگاه قیمت این تلفن همراه را با گارانتی سامسونگ ۱۰۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد.
این در حالی است که این تلفن همراه در بازار جهانی شرکت سامسونگ هزار و ۴۶۹ یورو که معادل ۱۴۳ میلیون تومان با قیمت ارز آزاد است، فروخته میشود.
گوشی گلکسی اس ۲۴ اولترا با حافظه ۲۵۶ گیگابایت نیز در بازار مشهد ۷۰ تا ۷۹ میلیون تومان و با حافظه ۵۱۲ گیگ ۹۰ تا ۹۹ میلیون تومان فروخته میشود و این در حالی است که در بازار جهانی این شرکت، این مدل گوشی با حافظه ۵۱۲ گیگابایت هزار و ۵۸۹ یورو معادل ۱۵۴ میلیون تومان با قیمت ارز آزاد فروخته میشود.
در ادامه برای بررسی بیشتر، قیمت گوشی گلکسی اِی ۵۵ سامسونگ را با حافظه ۲۵۶ گیگابایت از فروشندگان جویا شدم که ۲۷ میلیون تا ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کردند و این در حالی است که در بازار جهانی سامسونگ ۴۸۴ یورو معادل ۴۸ میلیون تومان با قیمت ارز آزاد در حال فروش است.
قیمت گوشیهای پایینرده سامسونگ نیز به همین ترتیب است؛ بهعنوان مثال در حالی که گوشی گلکسی اِی ۱۶ سامسونگ با حافظه ۱۲۸ گیگابایت و رم ۴ گیگابایتی ۱۰ میلیون و ۲۰۰ تا ۱۰میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار مشهد فروخته میشود، همین گوشی در بازار جهانی سامسونگ ۲۰۹ یورو یعنی با قیمت ارز آزاد دقیقاً دو برابر قیمتش در ایران به فروش میرسد.
رقابت نمایندگیها؛ علت کاهش قیمت سامسونگ
برای اینکه علت این اختلاف قیمت را جویا شویم، به سراغ احسانالدین تقیزاده، رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد رفتیم. او درباره چگونگی تخصیص ارز برای واردات تلفن همراه میگوید: تخصیص ارز برای واردات تلفنهای همراه به دو دسته گوشیهای بالای ۶۰۰ دلار و گوشیهای زیر ۶۰۰ دلار تقسیم میشود. گوشیهای بالای ۶۰۰ دلار به طور کلی با ارز حاصل از صادرات تأمین میشوند؛ یعنی صادرکننده کالا را صادر کرده و با ارز حاصل از صادرات که ارز آزاد است، گوشی را وارد میکند. در این مورد، هیچ ارز دولتی به آن اختصاص داده نمیشود.
او میافزاید: اما در مورد گوشیهای زیر ۶۰۰ دلار، دیگر ارز نیمایی به آنها اختصاص داده نمیشود و تبادل ارزی در مرکز مبادلات ارزی صورت میگیرد و بر اساس قیمت مصوب بانک مرکزی انجام میشود. قیمت دلار در این سیستم متغیر است و ثابت نیست. واردکنندگان معمولاً برای دریافت ارز مورد نیاز خود از مرکز مبادلات ارزی باید چندین ماه بهعنوان مثال سه تا چهار ماه در نوبت بمانند و این موضوع زمانبر است.
رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد در خصوص تفاوت قیمتها در بازار مشهد و بازار جهانی آیفون و سامسونگ نیز متذکر میشود: با توجه به اینکه در داخل کشور نمایندگی مستقیم آیفون یا سامسونگ را نداریم، واردکنندگان بیشتر از نمایندگیهایی که در دبی مستقر هستند، کالا را تأمین میکنند. تا به حال ندیدهایم یک واردکننده به طور مستقیم از شرکت آیفون یا سامسونگ کالا خریداری کند. به همین خاطر قیمتها توسط این نمایندگیها مشخص میشود و ممکن است قیمتهای ارائه شده در سایتها پایینتر یا بالاتر از قیمتهای رسمی خود آیفون باشد. از این رو این سایتها نمیتوانند ملاک دقیقی برای قیمتگذاری باشند.
تقیزاده خاطرنشان میکند: گمرک براساس قیمتهایی که نمایندگان فروش اعلام میکنند، تعرفههای گمرکی (تیاسسی) را مشخص میکند و این تعرفهها متناسب با قیمتهای روز تعیین میشود و تأثیر زیادی بر قیمت نهایی کالا دارد. هزینههای دیگری نیز در این فرایند وجود دارد که شامل حقوق و عوارض گمرکی، هزینه ارسال بار و هزینههای انبارداری است که این هزینهها نیز به مبلغ نهایی کالا اضافه میشود.
او میگوید: تمامی این فرایندها با ارائه اسناد و مدارک به گمرک ارائه میشود. این کالا نیز در گمرک قیمتگذاری شده و بازرگان باید بر اساس مختصاتی که گمرک مشخص کرده، این کالا را وارد کند. این فرایند شامل بررسی کیفیت کالا و کنترل مدارک است و کالا از همه این شاخصهها عبور میکند و وارد کشور میشود.
رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد تأکید میکند: واردکنندگان نیز نمیتوانند به دلخواه قیمتگذاری کنند؛ زیرا سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مقررات خاصی را برای قیمتگذاری تعیین کرده است.
ملاک قیمتگذاری، نمایندگان فروش هستند
تقیزاده با تأکید بر اینکه سایتهای فروش اپل و سامسونگ بهعنوان ملاک قیمتگذاری قابل اعتماد نیستند، یادآور میشود: ممکن است قیمتی که در این سایتها درج شده، با واقعیت بازار تفاوت داشته باشد. نمایندگان فروش؛ به ویژه در مناطقی مانند هنگکنگ یا دبی معمولاً قیمتهای متفاوتی را ارائه میدهند و این تفاوتها ناشی از رقابت میان آنهاست؛ به عنوان مثال اگر سایت رسمی قیمت یک آیفون را هزار و ۴۰۰ دلار اعلام کند، نمایندههای فروش ممکن است آن را با قیمت هزار و ۲۰۰ دلار بفروشند. در واقع نمایندگان فروش، کالا را خریداری کرده و سپس آن را به فروش میرسانند.
با توجه به صحبتهای مطرح شده، هنوز پاسخ قانعکنندهای در خصوص این تفاوت قیمت میان گوشیهای آیفون و سامسونگ در مشهد داده نشده؛ چرا که رقابت نمایندگیها هرچه باشد، باید در چارچوب قوانین و منافع شرکت مادر تعریف شود؛ اما این روند قیمتگذاری در ایران جای پرسش و ابهام دارد.
نظر شما