تقریباً یک سال از پیگیری مطالبات نیروهای پیمانکاری مخابرات خراسان رضوی توسط تحریریه قدس خراسان می‌گذرد و در این مدت تنها وعده محقق شده مسئولان این سازمان، پرداخت حق سنوات سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برای برخی کارگران در۲۱ اسفند سال جاری بوده و بقیه مشکلات آن

سیگنال ضعیف رفع مشکلات کارگران مخابرات
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، اسفند سال گذشته به مسائل نیروهای پیمانکاری مخابرات خراسان رضوی پرداختیم و در این مدت تنها وعده محقق شده مسئولان این سازمان، پرداخت حق سنوات سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برای برخی کارگران در۲۱ اسفند سال جاری بوده و بقیه مشکلات آن‌ها همچنان به قوت خود باقی است.


مشکلاتی که حل نشده مانده‌اند
یکی از نیروهای شرکت مخابرات استان در این رابطه گفت: طبق نامه‌ای که از اداره کل مخابرات جمهوری اسلامی ایران به شرکت مخابرات استان ابلاغ شده بود، باید سنوات نیروهای شرکت «پیشگامان خدمات اول» از یکم تا دهم آذر سال جاری و سنوات شرکت «شسکام» از دهم تا بیستم آذر واریز می‌شد که این اتفاق نیفتاد. با پیگیری‌هایی که از استانداری، اداره کار و کمیسیون کارگری استانداری داشتیم، مدیران این شرکت‌ها موظف به پرداخت حق سنوات شدند و اعلام کردند تا آخر بهمن آن را پرداخت خواهند کرد؛ اما باز هم اقدامی در این زمینه صورت نگرفت تا اینکه با اعتراض و پیگیری دوباره، در نهایت سه‌شنبه ۲۱ اسفند حق سنوات نیروهای شرکت شسکام پرداخت شد؛ اما حق سنوات نیروهای شرکت طاها به طور یکسان پرداخت نشده است.
وی با بیان اینکه در جلسات استانداری تمامی مسئولان مرتبط و مدیر عامل سابق شرکت مخابرات خراسان رضوی قول رسیدگی دادند و قرار بود تا پایان آبان سال جاری مشکل طبقه‌بندی گروه‌های شغلی ما برطرف شود، افزود: با همه پیگیری‌هایی که دراین زمینه داشتیم، باز هم به نتیجه‌ای نرسیدیم و از اول فروردین ۱۴۰۳ تا اول مهر سال جاری هیچ قراردادی را امضا نکردیم. مسئولان شرکت مخابرات در نهایت قراردادی که تغییر گروه شغلی را تنها برای شاغلان در رسته شغلی «سیم‌بان» شامل می‌شد، ارائه کردند و آن‌ها را از گروه ۴ شغلی به گروه ۶ شغلی ارتقا دادند و تغییری برای گروه‌های دیگر اتفاق نیفتاد و قراردادهایی که الان هم ارائه می‌شود، از نظر اداره کار ناقص است.
این نیروی پیمانی مخابرات ادامه داد: خودروهایی که در مخابرات کار می‌کنند، شخصی هستند و هر سال هزینه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. مشکل اینجاست هزینه خودروها همراه با حقوق به حساب افراد ریخته می‌شود که موجب ثبت مالیات زیاد برای این افراد شده است. همچنین امسال از فروردین تا شهریور افزایش هزینه‌های خودرو ثبت شده؛ اما شرکت مخابرات برای پرداخت هزینه خودروها از مهر ماه اقدام کرده و ۶ماهه نخست سال را واریز نکرده است.
تلاش برای گفت‌وگو با مدیرعامل این شرکت ناموفق بود و با ارسال کتبی پرسش‌ها به واحد روابط عمومی این شرکت، پس از گذشت بیشتر از ۲۰ روز، موفق به دریافت پاسخ کتبی از سوی این شرکت شدم.

پیگیر حل مشکلات کارگران هستیم!
در پاسخ این شرکت آمده است: «رویکرد ما جدیت و پیگیری مسائل از شرکت مخابرات ایران و پیمانکاران مربوط است. در این خصوص پیگیری مخابرات منطقه نیز منجر به پرداخت سنوات پرسنل شرکت‌های شسکام و تی‌سی‌تی در تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۲۱ شده است. بدین منظور جلسات مختلفی در کمیته کار و کارگری استانداری و همچنین در محل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تشکیل شده و قسمتی از مشکلات مطروحه کارگران، نیازمند تصویب طرح‌های بازنگری طبقه‌بندی مشاغل کارگران است که شرکت‌های پیمانکاری موضوع را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری می‌کنند و در حال رفع مشکل به صورت قطعی است. در خصوص مسائل مالی مرتبط با بازنگری طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل، پس از تصویب طرح‌ها پیمانکاران برای تأمین اعتبار و پرداخت اقدام می‌کنند».

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأخیر دارد!
همچنین این شرکت در پاسخ به اینکه دلیل اصلی محقق نشدن موضوعاتی نظیر پرداخت مطالبات کارگران شسکام از سال ۹۶ تا شهریور ۱۴۰۳، پرداخت نشدن هزینه خودرو و تردد کارگران برای انجام پروژه‌ها و ارتقا نیافتن گروه‌های شغلی کارگران تا آبان سال ۱۴۰۳ با وجود تأیید اداره کار چیست، گفته است: «قسمتی از مطالبات مسجل و قطعی تاکنون پرداخت شده؛ از جمله حق سنوات و سایر مطالبات. در خصوص هزینه خودرو؛ قرارداد شخصی کارگران با پیمانکار بوده و موضوع ارتباطی به کارفرمای شرکت مخابرات ندارد؛ لیکن با پیگیری از شرکت‌های پیمانکاری مقرر شد در پرداخت‌های آتی تأمین اعتبار صورت بگیرد و پرداخت شود. در خصوص ارتقای گروه‌های شغلی تا پایان آبان سال جاری (۱۴۰۳) به دلیل زمانبر بودن بازنگری طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرکز پیمانکاران پیگیر موضوع هستند که به محض تصویب مطابق طرح طبقه‌بندی مشاغل، گروه‌های شغلی ابقا یا ارتقا پیدا می‌کنند».

کارگران شرکت طاها مطالبه معوق ندارند
اما درباره شرکت طاها نیز پاسخ داده است: «کارگران شرکت طاها در خصوص اصلاح قراردادها با پیمانکار خود به توافق رسیده مطالبات معوق ندارند و ذخیره مرخصی این کارگران نیز در پایان قرارداد با شرکت مذکور (خاتمه قرارداد، استعفا یا بازنشستگی) پرداخت می‌شود و هم‌اینک موجودی برای پرداخت ذخیره مرخصی ایشان وجود ندارد».
شرکت مخابرات خراسان رضوی علت ارتقا نیافتن گروه‌بندی شغلی کارگران را زمانبر بودن بازنگری طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرکزعنوان کرد؛ موضوعی که سبب شد برای اطلاع از اینکه مشکل قانونی این پرونده‌ها کجاست، به سراغ مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی
خراسان رضوی بروم.

تلاش برای رفع مشکل در استان
ابراهیم رضازاده گفت: یکی از پیمانکاران شرکت مخابرات، «پیشگامان خدمات اول» بود که پس از اتمام مدت پیمان این شرکت، در حال حاضر شرکت طاها با همان نیروهایی که در شرکت پیشگامان خدمات اول کار می‌کردند، موضوع پیمان شرکت پیشین را راهبری می‌کند. مشکل نیروهای پیمانکاری این است که در زمان همکاری با شرکت پیشگامان خدمات اول، مطالباتی بابت حق سنوات و ذخیره مرخصی داشته‌اند که در آن سال‌ها پرداخت نشد تا اینکه به تازگی بخشی از آن پرداخت شده است.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته این نیروها درگیر موضوع سنوات و ذخیره مرخصی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و طرح طبقه‌بندی مشاغل بودند که بر اساس ضوابط، زمانی که آن ضریب ریالی بیشتر از طرح خودش است، شرکت پیمانکار باید از ضریب ریالی طرح شرکت پیمان‌دهنده تبعیت کند. شرکت پیشگامان از این طرح تبعیت نکرده بود و با پیگیری‌های انجام شده از یک زمانی به بعد احکام کارگران شرکت شسکام اصلاح شد. این کارگران مطالبات سال‌های گذشته را طلب دارند که اغلب پرداخت نشده است. مشکل اصلی که کارگران پیمانکاری شسکام و طاها مطرح می‌کنند، همخوانی نداشتن شرح وظایف با عنوان شغلی بوده که مورد اعتراض کارگران است.
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: به عنوان مثال اگر کارگری تحت عنوان سیم‌بان مشغول به کار است، در طرح طبقه‌بندی با عنوان کارگر فنی ثبت شده است. جلسات فراوانی هم از سال گذشته در کمیسیون کارگری استانداری و کارگروه تخصصی که در آنجا بود، با حضور مدیران عامل، پیمانکاران و مدیران شرکت مخابرات برگزار شد تا بتوانیم این مشکل را در استان حل کنیم تا کارگران مجبور به تنظیم دادخواست در مراجع اداره کار نشوند.
رضازاده توضیح داد: با توجه به اینکه شرکت پیشگامان خدمات اول با اتمام پیمانش در استان، کار را به شرکت طاها واگذار کرد، ما کارگران را راهنمایی کردیم که هرکس تمایل دارد دادخواستی ارائه بدهد تا حقی از آن‌ها ضایع نشود. به شرکت مخابرات هم اعلام کردیم تا زمانی که این دادخواست‌ها تعیین تکلیف نشده، ضمانت‌های شرکت پیشگامان خدمات اول را آزاد نکند تا از محل آن ضمانت‌ها مطالبات احتمالی کارگران را پرداخت کند. در حال حاضر افزون بر هزار فقره دادخواست در سطح استان تنظیم و رأی آن‌ها در مرحله نخست در هیئت تشخیص صادر شده است. پرونده کسانی که به رأی اعتراض کردند و الان در مرحله حل اختلاف هستند، به منظور کارشناسی به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع شده تا کارشناس تخصصی بتواند در خصوص آن گروه‌های شغلی‌ و ادعاهایی که در خصوص طرح دارند، اعلام نظر کرده و پس از آن هیئت رأی خودش را صادر کند.

هیچ اقدامی نشده است!
«هیچ اقدامی نشده است»؛ این پاسخ مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی به پرسش من در خصوص اقدام‌های صورت گرفته از سوی مدیران شرکت‌های مخابراتی برای رفع مشکل کارگران بود.
رضازاده اظهار کرد: به همین علت کارگران را به تنظیم دادخواست راهنمایی کردیم چون با اینکه در استانداری و در جلسه کارگروه تخصصی کمیسیون کارگری، مدیران عامل شرکت‌ها این قول را دادند که هنگام پرداخت مطالبات کارگران در سطح کشور، استان خراسان رضوی را جزو نخستین استان‌ها قرار می‌دهند، این اتفاق نیفتاد و با پرداخت این مطالبات در اسفند، خراسان رضوی تقریباً آخرین استانی بود که مطالبات کارگرانش پرداخت شد، هرچند مطالبات همه افراد پرداخت نشد.

نظارت شرکت مخابرات برای حل مشکل مؤثر است
این مقام مسئول، نظارت شرکت مخابرات را به عنوان دستگاه پیمان‌دهنده در راستای تکلیف قانونی که در ماده ۱۳ قانون کار وجود دارد، در حل زودتر این مشکل مؤثر دانست و گفت: براساس همین قانون، شرکت مخابرات باید نظارت کند که پیمانکار حداقل‌های قانون کار را در قبال نیروی کار رعایت کرده باشد. در این موضوع نظارتی که باید پیمان‌دهنده بر این موضوع داشته باشد، مؤثر نبوده است. در حل این مشکل شرکت مخابرات از محل ضمانت‌هایی که دارد، می‌تواند مطالبات کارگران را بدون نیاز به طرح دادخواست پرداخت کند. اگر شرکت مخابرات تکلیفش را به عنوان ناظر در پیمان‌ها به درستی انجام دهد و نظارت مؤثر داشته باشد، بی‌شک کمک بزرگی به جامعه کارگری خواهد کرد.
وی تأکید کرد: به محض اینکه گزارش کارشناسی به دست ما برسد، برای آن‌ها تعیین وقت کرده و سعی می‌کنیم در کمتر از یک ماه به آن‌ها رسیدگی کنیم.

پیمانکاران به مصوبات عمل نکردند!
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی درباره ادعای شرکت مخابرات خراسان رضوی در مورد زمانبر بودن بازنگری طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: شرکت طاها از اسفند سال ۱۴۰۲ قرارداد بسته و ما در اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام کردیم این قراردادها مشکل دارند. خرداد ۱۴۰۳ در جلسه‌ای مصادیق مشکلات را به صورت کتبی به آن‌ها اعلام کردیم. در جلسه آذر ماه استانداری اعلام کردند هیچ کاری برای حل این مشکلات انجام نداده‌اند. با گذشت هفت ماه اقدامی از سوی این شرکت‌ها صورت نگرفته و در نهایت اعلام می‌کنند که اداره کار پاسخگو نبوده است.

پرسش بی‌جواب
با شنیدن این صحبت‌ها به نظر می‌رسد شرکت مخابرات نه تنها دراین مدت اقدام مؤثری برای رفع مشکلات نیروهای خود انجام نداده؛ بلکه با مطرح کردن ادعای زمانبر بودن بازنگری طرح‌های طبقه‌بندی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیشتر سعی دارد تقصیر این کوتاهی و بی‌توجهی‌ها را به گردن دیگری بیندازد؛ ولی حتی اگر مشکلات کارگران همین فردا حل شود، خسارت مادی و معنوی این سال‌ها چگونه جبران خواهد شد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha