مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: تاکنون ۹۳ درصد از تعهد اشتغالزایی امسال این استان با ایجاد اشتغال برای بیش از ۶۸ هزار نفر محقق شده است.

۹۳ درصد از تعهد اشتغالزایی امسال خراسان رضوی محقق شد

به گزارش قدس خراسان، محمد امین بابایی افزود: تعهد اشتغال امسال خراسان رضوی ۷۴ هزار و ۱۲۰ نفر بوده که تاکنون اشتغال ۶۸ هزار  و ۹۰۶ نفر از این استان در سامانه رصد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده است.

وی ادامه داد: از بین شهرستانهای خراسان رضوی که اشتغالزایی آنها در سامانه رصد اشتغال ثبت شده، عملکرد ۱۷ شهرستان در تعهد اشتغال ۱۰۰ درصد بوده است، هفت شهرستان بیش از ۹۰ درصد و ۶ شهرستان افزون بر ۸۰ درصد از تعهد اشتغال خود را ثبت کرده اند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: در بین شهرستانهای استان مشهد با ۷۹ درصد و درگز با ۷۷ درصد کمترین میزان تعهد اشتغال خود را در سال جاری محقق کرده اند.

وی پیش بینی کرد که بزودی ۱۰۰ درصد تعهد اشتغال سال ۱۴۰۲ در استان خراسان رضوی محقق خواهد شد.

بابایی در پاسخ به سوالی در خصوص اجباری شدن طرح طبقه بندی مشاغل برای واحدهای اقتصادی گفت: واحدهای مشمول طرح طبقه بندی مشاغل، کارگاه ها یا بنگاه های اقتصادی دارای بیش از ۵۰ نفر است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار سازمان تامین اجتماعی، ۹۳ هزار و ۴۴۹ کارگاه یا بنگاه اقتصادی در استان خراسان رضوی بیمه پرداخت می کنند که از این تعداد ۲۲ هزار و ۱۷۴ کارگاه یا بنگاه اقتصادی بالای ۵۰ نفر «کارکن» دارند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اظهار کرد: اکنون ۲۲ هزار و ۱۷۴ کارگاه یا بنگاه اقتصادی در استان موظف به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل هستند که در صورت عدم تمکین از این قانون، واحد مزبور به مراجع قضایی معرفی می شود.

از برنامه های تحولی وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی استقرار طرح های طبقه بندی مشاغل در واحدهای مشمول اجرای این طرح در مواد ۴۸ و ۴۹ قانون کار است.

ماده ۴۸ و ۴۹ قانون کار بر طبقه‌بندی مشاغل برای جلوگیری از بهره‌کشی از نیروی کار اشاره دارد و بر این اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شده است این طبقه‌بندی را بر اساس استانداردها و عرف مشاغل کارگری تهیه کند.

منظور از طرح طبقه بندی مشاغل کارکنان مشمول قانون کار این است که کارکنان با رعایت شرایط احراز پیش بینی شده در شناسنامه شغلی از گروه، مزد شغل و مزد سنوات برخوردار شوند.

مشاغل ساده در این طرح ضریب یک و شغل‌ها با توجه به پیچیدگی و مهارت‌های مورد نیاز ضرایب بیشتری می‌گیرند، علاوه بر آن هرچه سابقه فرد بیشتر شود، گروه شغلی او نیز بالاتر می‌رود.

در مورد مزیت طرح طبقه‌بندی مشاغل می‌توان گفت پایین‌ترین حقوق در آن همان دستمزدی است که وزارت کار هر سال اعلام می‌کند و با اجرای آن دیگر در کارگاه‌ها به اکثر کارگران حداقل حقوق پرداخت نمی‌شود، بلکه آنها رتبه‌بندی می‌شوند و براساس رتبه، حقوق دریافت می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.