شورای شهر مشهد به‌ دنبال ممنوعیت تبلیغ کالاهای اسرائیلی است؛ در حالی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از نبود مصداق این کالاها می‌گوید.

برندهای اسرائیلی؛ تولید ایران یا تأمین‌کننده رژیم صهیونیستی؟
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، در آخرین روزهای سال گذشته، شورای اسلامی شهر مشهد در بودجه ۱۴۰۴ شهرداری مشهد تبصره‌ای را به تصویب رساند که شاخک‌های مردم را درباره تبلیغات هرگونه کالا و برندی که حامی رژیم صهیونیستی است، تیز کرد و برخی از فعالان رسانه‌ای و هنری مشهد در فضای مجازی در مورد تبلیغ بعضی از برندهای حامی رژیم صهیونیستی از جمله کوکاکولا، نستله و پپسی در ظرفیت‌های تبلیغاتی سطح شهر که متعلق به شهرداری است، اعتراض کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در پاسخ به این اعتراض‌ها به یکی از رسانه‌های مشهد گفته بود بیلبورد مدنظر ربطی به شهرداری ندارد و محتوای بیلبوردها به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برمی‌گردد که شاید ممنوعیتی مثل شهرداری در این خصوص نداشته باشد.
برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ حسین حسامی، عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد رفتیم تا از جزئیات این مصوبه آگاه شویم. او در این باره می‌گوید: ما در راستای قانون اصلاح حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین که مصوب ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ است و ابلاغ شده در بخش انضباط اداری و مالی تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۴ شهرداری مشهد، در تبصره ۹۸ آورده‌ایم که هر گونه تبلیغ محصولات و کالاهای شرکت‌های وابسته و حامی رژیم صهیونیستی یا تحت لیسانس این شرکت‌ها، همچنین فروش این محصولات در فروشگاه‌های شهرما و بازارهای میوه و تره‌بار و سایر واحدهای عرضه‌کننده کالا توسط مدیریت شهری و شهرداری و خدمات و همچنین خرید و استفاده از این کالاها ممنوع است.
این عضو شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان می‌کند: چنانچه شهرداری و پیمانکاران زیرمجموعه شهرداری بخواهند خدماتی را ارائه دهند و برنامه‌ای را برگزار کنند هم این ممنوعیت استفاده از محصولات و کالاهای شرکت‌های وابسته و حامی رژیم صهیونیستی را دارند.

منتظر تأیید کمیته تطبیق فرمانداری هستیم
حسامی درباره آخرین وضعیت این مصوبه متذکر می‌شود: هفته گذشته به کمیته تطبیق فرمانداری مراجعه کردم و با توجه به اینکه تبصره‌ها در کمیته تطبیق در حال بررسی است، ان‌شاءالله در هفته جاری بودجه ۱۴۰۴ شهرداری مشهد و فواصل عمومی و خصوصی ذیل آن تأیید و پس از تأیید فرمانداری به شهرداری ابلاغ می‌شود و ملاک قانونی برای شهرداری در راستای اجرای این تبصره مهم قرار می‌گیرد.

واگذاری ظرفیت‌های تبلیغاتی با شهرداری است
او یادآور می‌شود: تأیید محتوای تبلیغات با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ اما واگذاری ظرفیت‌های تبلیغاتی در سطح شهر از طریق سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد انجام و قراردادهای آن منعقد می‌شود؛ اما با توجه به این مصوبه اخیر که در قالب تبصره ۹۸ است، از این به بعد در هر نوع قراردادی که منعقد می‌شود، این موضوع را در شرایط قرارداد قید می‌کنیم چنانچه کالاهای اسرائیلی یا تحت لیسانس یا حامی رژیم صهیونیستی در تبلیغات شهری اکران شود، مفاد قرارداد را زیر پا گذاشته‌اند و ما برخورد حقوقی و قانونی را با آن‌ها انجام می‌دهیم.
حسامی درباره فهرست کالاهای ممنوعه اظهار می‌کند: با توجه به تکلیفی که به شهرداری کرده‌ایم، شهرداری مکلف شده از طریق مراجع ذی‌صلاح این کالاها را استعلام بگیرد و براساس این استعلام قانونی تبصره ۹۸ بودجه را رعایت کند.
در ادامه، برای بررسی اینکه در قواعد تبلیغات شهری چه محتواهایی مطرح است و آیا با مصوبه شورای شهر در تناقض بوده یا خیر، به سراغ محسن سمیع، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی رفتیم و او درباره مسیر تأیید محتوا در تبلیغات شهری می‌گوید: بر اساس قانون تبلیغات، تنها مجموعه‌هایی با ‌عنوان «کانون‌های آگهی و تبلیغات» مجاز به فعالیت در حوزه تبلیغات تجاری هستند. هیچ فرد یا نهاد دیگری، در هیچ پلتفرم، شکل، اندازه یا موضوعی حق فعالیت تبلیغاتی را ندارد. این یک تکلیف قانونی روشن است که هر کس تبلیغ می‌کند یا قصد انجام تبلیغات را دارد، حتماً باید مجوز کانون‌ آگهی و تبلیغات را دریافت و مدیر مسئولی با شرایط قانونی را معرفی کند.
سمیع می‌افزاید: بر اساس قانون تبلیغات و آیین‌نامه مربوط به آن به‌ویژه در حوزه تبلیغات محیطی، هر شخص یا مجموعه‌ای که قصد انتشار هرگونه محتوایی را داشته باشد -اعم از تابلوهای تبلیغاتی، بیلبوردها، نمایشگرهای شهری، بدنه اتوبوس‌ها و هر نوع تبلیغی که در محیط عمومی و در معرض دید عموم قرار می‌گیرد- الزاماً باید برای دریافت مجوز، از طریق مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کند.

فرایند تأیید محتوای تبلیغات شهری چیست؟
معاون امور رسانه‌ای و تبلیغاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: فرایند صدور این مجوز ساختار مشخصی دارد؛ به این ترتیب که مدیر کانون آگهی و تبلیغات، طرح تبلیغاتی مورد نظر را در سامانه مربوط بارگذاری می‌کند. سپس کارشناس تبلیغات در شهر مدنظر طرح را بر اساس قوانین بررسی کرده و در ادامه، کارشناس استان نیز بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و تأیید می‌کند. در نهایت دفتر تبلیغات وزارت ارشاد، تأیید نهایی را صادر می‌کند.
او خاطرنشان می‌کند: در مورد نکات محتوایی نیز مجموعه‌ای مفصل از قوانین و مقررات وجود دارد که بر طرح‌های تبلیغاتی نظارت می‌کند. برای نمونه، نمایش کودکان در حال استفاده از کالاهایی که انتظار نمی‌رود توسط آن‌ها استفاده شود -به طور مثال یک خاور یا وسیله نقلیه سنگین- ممنوع است. همچنین نمایش کودک در حال استفاده از کبریت یا اسلحه، یا استفاده ابزاری از بانوان در تبلیغات و تبلیغاتی که به‌ نوعی کالای رقیب را بی‌ارزش جلوه دهد، بر اساس قانون ممنوع است. همچنین در موضوعات دیگری مانند محیط زیست یا حیوانات قوانین خاصی وجود دارد که توسط کارشناسان به‌ صورت دقیق بررسی می‌شود که یا مجوز می‌دهند یا به مدیر کانون آگهی درخواست اصلاح اعلام می‌شود تا مطابق با قوانین و مقررات اصلاح صورت بگیرد.

فهرست ممنوعه وزارت ارشاد برای تبلیغات
سمیع با بیان اینکه برخی کالاها نیز اساساً در فهرست ممنوعیت تبلیغ قرار دارند، عنوان می‌کند: این فهرست هر سال توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ‌روز و ابلاغ می‌شود. بر این اساس، تبلیغ برخی کالاها مثل سیگار، نوشابه‌های گازدار، سوسیس و کالباس به‌ صورت مشخص ممنوع است و این اقلام به عنوان «کالاهای آسیب‌زا» شناخته می‌شوند که اجازه تبلیغ ندارند. البته این ممنوعیت به معنی نداشتن مجوز برای تولید، فروش یا عرضه این کالاها نیست؛ بلکه فقط به ‌دلیل تأثیر منفی آن‌ها بر سلامت عمومی، اجازه تبلیغ محیطی را ندارند تا مردم از این طریق به استفاده آن‌ها ترغیب نشوند.
معاون امور رسانه‌ای و تبلیغاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی متذکر می‌شود: بحث محتوای تبلیغ شامل اصالت کالا و پیامی است که تبلیغ ارائه می‌دهد؛ زیرا ما معتقدیم تبلیغ نوعی اطلاع‌رسانی است. پیام از این منظر که پیام سالم و واضحی باشد، گمراه‌کننده نباشد و با موازین تقابلی نداشته باشد. پاسداشت زبان فارسی و طرح گرافیکی و تصاویری که استفاده می‌شود هم از مواردی است که در محتوای طرح تبلیغاتی مدنظر قرار می‌گیرد.

معتقدیم مصداقی برای کالاهای اسرائیلی وجود ندارد
او درباره مصوبه شورای شهر در خصوص ممنوعیت تبلیغ کالاهای حامی رژیم صهیونیستی نیز می‌گوید: از دایره حقوقی شورای شهر مصوبه‌ای را که شورا در پایان سال تصویب کرده است، پیگیری کردم. این مصوبه قاعدتاً باید در کمیته تطبیق فرمانداری مشهد با سایر قوانین تطبیق داده شود و اگر مطابقت داشت، ابلاغ می‌شود؛ چرا که قوانین نمی‌توانند یکدیگر را نقض کنند یا در تقابل با هم قرار بگیرند. به همین خاطر هنوز ابلاغیه نهایی یا اینکه این موضوع در مشهد الزام‌آور است، به ما اعلام نشده و اگر ابلاغ شود، ما نیز از مجموعه وزارت ارشاد آن را پیگیری می‌کنیم و اگر مورد و مصداقی وجود داشته باشد که معتقدیم وجود ندارد، بی‌شک آن را به ‌صورت جدی پیگیری خواهیم کرد.
سمیع با بیان اینکه مصوبه قانونی با این عنوان که کالاهای اسرائیلی تبلیغ نشوند، در حال حاضر نداریم، توضیح می‌دهد: یعنی مصوبه مشخصی که شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی تصویب کرده یا بخشنامه ویژه‌ای باشد، نداریم. اساساً مخالفت با همه شئون رژیم صهیونیستی جزو دکترین نظام ماست و دستور کار همه است و اگر مصداقی در این جریان باشد که این تبلیغ، این کالا و یا این تولید عملاً در حمایت از این رژیم عمل می‌کند که ما باز هم معتقدیم در کشور ما به‌ ویژه در مشهد وجود ندارد، برخورد و پیگیری می‌کنیم، حتی اگر اعضای شورای شهر و افرادی در رسانه‌ها معتقدند که به نظر ما یا طبق تبلیغاتی که دیدیم یا شنیده‌ها این کالا اسرائیلی است، حاضر هستیم این موضوع را بررسی و پیگیری کنیم.
معاون امور رسانه‌ای و تبلیغاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه هر تبلیغی که انجام می‌شود، بی‌شک باید مجوز تولید یا مجوز واردات آن وجود داشته باشد که ما اجازه تبلیغات بدهیم، می‌افزاید: لوگوها و برندهایی که ما شنیدیم و می‌دانیم تبلیغات جهانی آن دال بر این بوده که آن برند حامی رژیم صهیونیستی است، مستندات آن کاملاً بررسی می‌شود و اگر برای تولید آن مجوزی وجود نداشته باشد، در داخل کشور و تولیدکننده داخلی نباشد، امکان اینکه در مسیر درخواست تبلیغات قرار بگیرد، ندارد. پیش از تبلیغات حتماً مجوز و اصالت پروانه‌ همه کالاها و خدماتی که در کشور انجام می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
او با اشاره به اینکه مقابله و نفی کشور جعلی اسرائیل و نظام اسرائیل جزو دکترین و اصول فرهنگی کشور ماست، خاطرنشان می‌کند: ما در حوزه کتاب، رسانه، سینما و در همه مواردی که در زمینه فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بر این موضوع تأکید داریم و آن را در رأس امورمان قرار داده‌ایم و بالاخره مانند همه ارگان‌ها و نهادهای کشور اسلامی در حوزه فرهنگ، هر موضوعی را که در اختیار داشته باشیم، علیه رژیم صهیونیستی استفاده می‌کنیم، همان‌طور که تاکنون این کار را انجام داده‌ایم.
با توجه مطالب مطرح شده و اختلاف‌نظری که در خصوص کالاهای حامی رژیم صهیونیستی میان مسئولان وجود دارد، اگر کمیته تطبیق فرمانداری هم این تبصره را تأیید کند، ممکن است همچنان شاهد اختلاف‌نظرهای جدی در زمینه تبلیغات شهری باشیم. ظاهراً اعتراف مدیرعامل نستله در ایران به وابستگی به نستله جهانی هم سندی برای اینکه این شرکت‌ها را مرتبط با برند جهانی بدانیم، محسوب نمی‌شود. البته از شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان تصویب‌کننده این قانون انتظار می‌رود در صورت تصویب، جلو واگذاری ظرفیت‌های تبلیغاتی مستقیم یا با واسطه شهرداری مشهد را برای تبلیغ این کالاها بگیرد تا نیاز نباشد در مورد محتوای نمایش داده شده بحثی پیش بیاید.

برچسب‌ها

پخش زنده

×

حرم مطهر رضوی

کاظمین

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha