تحولات منطقه

عضو کمیسیون عمران مجلس: سامانه خودنویس منجر به تحقق کاهش هزینه‌های مردم و حذف واسطه‌ها از بازار مسکن شده است و مستاجران باید از امکان ایجاد شده در زمینه عقد قرارداد و اخذ کد رهگیری رایگان ذیل سامانه خودنویس استفاده کنند.

مزیت‌های سامانه محوری در راستای تحقق دولت الکترونیک و بویژه در زمان جنگ
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

در حوزه مسکن عده‌ زیادی در حال دلالی و سوداگری هستند و بر معضلات دامن می‌زنند. ساماندهی این امور نیازمند در اختیار داشتن سامانه‌های قوی و کارآمد مانند سامانه خودنویس است. در چارچوب سامانه خودنویس طی سال گذشته قریب به ۲ میلیون قرارداد اجاره توسط مردم بدون دخالت مشاورین املاک تنظیم و ثبت شد.

این امر صرفه‌جویی چند میلیاردی به نفع مستأجرین و مردم داشت. همچنین ضرورت امروز حکمرانی اقتصادی کشور نیز سامانه‌محوری است. سامانه‌ها در دنیای امروز از اهمیت بالایی برخوردار شده‌اند. به نحوی که بدون آن‌ها امکان پیش بردن روندهای حاکمیتی و اجرایی وجود ندارد. کشورهای پیشرفته به استفاده از سامانه‌ها و سیستم‌ها می‌پردازند و بیشترین بهره را ازآن‌ها می‌برند. روندهای دستی و قدیمی منسوخ شده است و دیگر جایی در روندهای اجرایی کشورهای پیشرو ندارند.

به زعم کارشناسان، لازم است استفاده حداکثری از سامانه‌ها در دستور کار باشد و از مزیت‌های آن‌ها مانند افزایش دقت و سرعت انجام کارها و ساماندهی امور استفاده کنیم. علاوه بر صرفه‌جویی اقتصادی که سامانه خودنویس برای مردم دارد، به لحاظ از بین بردن بروکراسی و کاغذبازی‌های قبلی در زمینه تنظیم و ثبت قراردادها و سهولت انجام کارها نیز به نفع مردم است. با توجه به مزیت‌هایی که سامانه خودنویس به لحاظ تنظیم و ثبت قراردادهای اجاره برایمان طی سال گذشته داشت، توقع از دولت این است که سامانه مورد بحث را در سال جدید تقویت کند و زمینه را برای تنظیم و ثبت قراردادهای خرید و فروش در آن به وجود بیاورد.

ابراهیم نجفی اسپیلی نماینده مجلس و عضو کمیسیون عمران مجلس در ابتدای صحبت‌های خود و با اشاره به حذف واسطه‌ها از بازار مسکن به کمک سامانه خودنویس خاطرنشان کرد: در چارچوب سامانه خودنویس موجر و مستأجر به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط دارند و نقش واسطه حذف می‌شود. هر چقدر واسطه‌ها را در حوزه مسکن و ملک کم کنیم، به نفع مردم و کشور است.

نجفی اسپیلی در ادامه با اشاره به اهمیت سامانه‌محوری و تحقق دولت الکترونیک در کنار افزایش شفافیت در بازار مسکن به واسطه سامانه خودنویس و سامانه املاک و اسکان که به طور ویژه موردپیگیری مجلس قرار گرفته است؛ گفت: روندهایی مانند استفاده از سامانه خودنویس و سامانه املاک و اسکان را مثبت ارزیابی می‌کنم. این سازوکارها در نهایت امکان اعمال سیاست‌های صحیح را در حوزه مسکن به دولت می‌دهد. ساماندهی امور در این بخش و به تعادل رساندن قیمت‌ها در گروی استفاده از این سامانه‌هاست. مجلس به خوبی بر سامانه‌محوری و تکمیل شدن سامانه‌های راهبردی حوزه مسکن نظارت داشته است و این موضوعات را پیگیری کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: با توجه به مزیت‌هایی که سامانه خودنویس دارد، باید دولت به گسترش و تقویت آن بپردازد. لازم است این امکان به وجود بیاید که قراردادهای خرید و فروش نیز در همین سامانه توسط مردم بدون هیچ واسطه‌ای قابلیت تنظیم و ثبت داشته باشد.

این نماینده مجلس گفت: سامانه خودنویس منجر به تحقق کاهش هزینه‌های مردم و حذف واسطه‌ها از بازار مسکن شده است و مستاجران باید از امکان ایجاد شده در زمینه عقد قرارداد و اخذ کد رهگیری رایگان ذیل سامانه خودنویس استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha