تحولات منطقه

فرماندار تهران با تأکید بر مدیریت پایدار منابع آب گفت: یکی از رویکردهای اصلی فرمانداری تهران پیشگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و کنترل دقیق چاه‌های مجاز است.

از حفر چاه‌های غیرمجاز در پایتخت پیشگیری می‌شود
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

حسین خوش‌اقبال با اشاره به حفر چاه‌های غیرمجاز در پایتخت با توجه به وضعیت نا ترازی آب، اظهار کرد: تهران به دلیل رشد سریع جمعیت و گسترش محدوده‌های شهری طی دهه‌های اخیر، با افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی مواجه شده است. کاهش محسوس آب‌های زیرزمینی موجب بروز پدیده‌هایی مانند فرونشست زمین، افت کیفیت آب و مشکلات زیست‌محیطی گسترده شده است.

وی ادامه داد: فرمانداری تهران در چارچوب سیاست‌های کلان ملی و استانی ضمن تأکید بر مدیریت پایدار منابع آب، یکی از رویکردهای اصلی خود را پیشگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و کنترل دقیق چاه‌های مجاز قرار داده است. همچنین طی سال‌های اخیر با همکاری شرکت آب منطقه‌ای اقدامات نظارتی و کنترلی مستمری را برای پیشگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز انجام داده است که این نظارت‌ها شامل بازدیدهای میدانی و نصب سامانه‌های پایش هوشمند برای شناسایی فعالیت‌های غیرمجاز می‌شود.

نصب سامانه‌های پایش هوشمند برای شناسایی فعالیت‌های غیرمجاز

فرماندار تهران اضافه کرد: در سال‌های اخیر فرمانداری تهران با همکاری شرکت آب منطقه‌ای اقدامات نظارتی و کنترلی مستمری را برای جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز انجام داده است؛ این نظارت‌ها شامل بازدیدهای میدانی و نصب سامانه‌های پایش هوشمند برای شناسایی فعالیت‌های غیر مجاز می‌شود.

وی با بیان اینکه فرمانداری تهران به طور مستمر با وزارت نیرو در خصوص بحران منابع آب زیرزمینی رایزنی و تبادل نظر داشته است، گفت: جلسات هماهنگی منظم با حضور مدیران کل وزارت نیرو، شرکت آب و فاضلاب استان تهران و نمایندگان دستگاه‌های ذیربط برگزار شده است تا راهکارهای موثر برای کاهش برداشت‌های غیر مجاز و اصلاح نظام بهره برداری از منابع آبی تعیین شود.

کنترل مصرف و برداشت از چاه‌های موجود در پایتخت

خوش اقبال با اشاره به برنامه ریزی فرمانداری تهران و وزارت نیرو در این خصوص خاطرنشان کرد: وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب موظف شده‌اند که مصرف و برداشت از چاه‌های موجود را تحت کنترل دقیق قرار دهند و در مناطقی که افت سطح آب حاد است محدودیت‌های جدی اعمال کنند. همچنین پروژه‌های انتقال آب از منابع سطحی مانند سدها و بهبود شبکه آبرسانی در تهران با هدف کاهش فشار بر منابع زیرزمینی در حال اجراست.

برخورد با حفر چاه‌های غیر مجاز با همکاری نیروی انتظامی و سازمان‌های قضایی

وی اضافه کرد: فرمانداری تهران همچنین همکاری نزدیکی با نیروی انتظامی و سازمان‌های قضایی برای برخورد با حفر چاه‌های غیر مجاز دارد. متخلفین بر اساس قانون با جریمه‌های سنگین و در موارد خاص با پیگرد قضایی مواجه می‌شوند؛ این رویکرد، قاطعانه هم در بخش اطلاع رسانی عمومی و هم در حوزه نظارتی باعث کاهش چشمگیر درخواست‌ها و فعالیت‌های غیر مجاز شده است.

اهمیت فرهنگ سازی برای حفظ منابع آب زیرزمینی

فرمانداری تهران بر اهمیت فرهنگ سازی برای حفظ منابع آب زیرزمینی تأکید ویژه کرد و افزود: با همکاری رسانه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای آموزشی برنامه‌هایی برای افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت آب‌های زیرزمینی و ضرورت صرفه جویی اجرا شده است.

وی ادامه داد: با وجود تمام اقدامات انجام شده بحران آب زیرزمینی همچنان یک موضوع حساس و حیاتی است که نیازمند استمرار تلاش‌های هماهنگ بین دستگاهی و مشارکت همه شهروندان است. فرمانداری تهران متعهد است که در کنار وزارت نیرو و سایر نهادهای مسئول سیاست‌های سختگیرانه‌تری برای مدیریت و حفظ این منابع ارزشمند اتخاذ کند و با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و برنامه‌های جامع مدیریتی روند افت سطح آب‌های زیرزمینی را متوقف و معکوس کند.

اجرای پروژه‌های جایگزین تأمین آب و ارتقای شبکه آبرسانی

خوش اقبال در پایان تأکید کرد: فرمانداری تهران از حفر چاه‌های غیر مجاز به شدت جلوگیری می‌کند و با وزارت نیرو در سطح ملی و استانی رایزنی‌های مستمر و جدی دارد تا سیاست‌های محدود کننده و کنترلی به بهترین شکل اجرا شود. همچنین با اجرای پروژه‌های جایگزین تأمین آب و ارتقای شبکه آبرسانی، تلاش داریم تا فشار برداشت از منابع زیرزمینی را به حداقل برسانیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha