تحولات منطقه

در شرایطی که خراسان رضوی با بحران فزاینده منابع آبی روبه‌رو است، آموزش به‌ویژه در سنین پایین می‌تواند از مؤثرترین و پایدارترین اقدام‌ها در مسیر ارتقای فرهنگ مصرف صحیح آب و مطالبه‌گری در مسیر نجات آب باشد.

طرح آموزش دانش‌آموزان برای حفظ منابع آبی خراسان رضوی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش قدس، عضو گروه مهندسی-اجتماعی آبانگاه، ضمن طرح این موضوع درباره اهمیت آموزش‌های پایه در حوزه مدیریت منابع آب و تجربیات بدست‌آمده از اجرای طرح‌های آموزشی در مدرسه‌های خراسان رضوی گفت: یکی از راهکارهای کلیدی در دنیا و همچنین در ایران برای مقابله با چالش‌های مرتبط با مدیریت منابع آب، تمرکز بر آموزش‌های پایه‌ای است و آموزش پایه به معنای انتقال دانش ساختاریافته، منسجم و بلندمدت درباره آب، محیط زیست و رفتار و کنش مسئولانه به کودکان، نوجوانان و جوانان تعریف می‌شود.

ضرورت همیاری دانش‌آموزان در حفظ منابع آبی

محمدجواد سمیعی، شهر مشهد را از نخستین مناطق اجرای طرح داناب معرفی و تصریح کرد: پس از اجرای اولیه و موفق در مشهد، شرکت مدیریت منابع آب این طرح داناب را به‌ صورت ملی توسعه داد و به سایر استان‌ها نیز گسترش یافت.

وی هدف اصلی طرح را آشنایی دانش‌آموزان با مسائل اساسی مرتبط با منابع آب، چالش‌های مصرف، وضعیت منابع زیرزمینی و نیز مفاهیمی مانند آب مجازی دانست و افزود: اجرای آموزش‌های حوزه آب در استان به ‌صورت ساختاریافته و بر اساس تقسیم وظایف میان دستگاه‌ها انجام می‌شود به طوری که آموزش در مقطع ابتدایی از پایه‌ اول تا ششم توسط شرکت آب و فاضلاب مشهد، با عنوان «طرح همیاران آب» از سه سال گذشته و در مقطع متوسطه، اجرای آموزش‌ها توسط شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و در قالب طرح داناب از ۱۶ سال پیش شروع شده است. در هفته‌های اخیر نیز کارگاه‌هایی برای سرایداران مدرسه‌ها ترتیب داده شده تا هدررفت‌ها به کمترین میزان برسد و محیط مدرسه، محیطی دوستدار آب باشد.

تغییر نگرش به آب با اجرای طرح‌های علمی

مشاور علمی این طرح ادامه داد: در طرح همیاران آب در سال تحصیلی اخیر بیش از ۸ هزار و ۱۰۰ معلم، انتقال آموزه‌های آبی را به حدود ۵۶هزار دانش‌آموز ابتدایی در مشهد و حومه دنبال کردند. در این طرح کاهش مصرف آب مدرسه‌ها به‌صورت ملموس از طریق بررسی قبض‌های آب دوره پیش و پس از آموزش، سنجیده شده و این کاهش، ناشی از مشارکت معلمان، دانش‌آموزان، مدیران مدرسه‌ها و حتی سرایداران در شناخت و رفع نشتی‌ها و اصلاح رفتارهای مصرفی بوده است. ضمن آنکه سنجش یادگیری در طرح داناب به‌ صورت دقیق، علمی و از طریق مدل «پیش‌آزمون و پس‌آزمون» صورت می‌گیرد. در آخرین دوره از اجرای طرح در سال تحصیلی گذشته، میانگین افزایش آگاهی و بهبود نگرش دانش‌آموزان نسبت به موضوعات مرتبط با آب حدود ۸ درصد بود. این آمار تنها بر مبنای دانش نظری نیست؛ بلکه نگرش و عملکرد افراد نیز در ارزیابی‌ها لحاظ شده است.

سمیعی در خصوص گستره اجرایی طرح‌ها توضیح داد: طرح همیاران آب صرفاً در شهر مشهد و در مدرسه‌های زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب این شهرستان اجرا می‌شود؛ اما طرح داناب در سطح استان خراسان رضوی و در تمامی شهرستان‌ها از دهه ۸۰ در حال اجراست.
هر چند نتایج مثبت اولیه مشاهده شده؛ اما لازم است اجرای این آموزش‌ها تکرار و در سطح گسترده‌تری دنبال شود؛ چرا که عمق بحران آب به‌ مراتب بیش از آن چیزی است که با اقدام‌های مقطعی برطرف شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha