به گزارش قدس، عضو گروه مهندسی-اجتماعی آبانگاه، ضمن طرح این موضوع درباره اهمیت آموزشهای پایه در حوزه مدیریت منابع آب و تجربیات بدستآمده از اجرای طرحهای آموزشی در مدرسههای خراسان رضوی گفت: یکی از راهکارهای کلیدی در دنیا و همچنین در ایران برای مقابله با چالشهای مرتبط با مدیریت منابع آب، تمرکز بر آموزشهای پایهای است و آموزش پایه به معنای انتقال دانش ساختاریافته، منسجم و بلندمدت درباره آب، محیط زیست و رفتار و کنش مسئولانه به کودکان، نوجوانان و جوانان تعریف میشود.
ضرورت همیاری دانشآموزان در حفظ منابع آبی
محمدجواد سمیعی، شهر مشهد را از نخستین مناطق اجرای طرح داناب معرفی و تصریح کرد: پس از اجرای اولیه و موفق در مشهد، شرکت مدیریت منابع آب این طرح داناب را به صورت ملی توسعه داد و به سایر استانها نیز گسترش یافت.
وی هدف اصلی طرح را آشنایی دانشآموزان با مسائل اساسی مرتبط با منابع آب، چالشهای مصرف، وضعیت منابع زیرزمینی و نیز مفاهیمی مانند آب مجازی دانست و افزود: اجرای آموزشهای حوزه آب در استان به صورت ساختاریافته و بر اساس تقسیم وظایف میان دستگاهها انجام میشود به طوری که آموزش در مقطع ابتدایی از پایه اول تا ششم توسط شرکت آب و فاضلاب مشهد، با عنوان «طرح همیاران آب» از سه سال گذشته و در مقطع متوسطه، اجرای آموزشها توسط شرکت آب منطقهای خراسان رضوی و در قالب طرح داناب از ۱۶ سال پیش شروع شده است. در هفتههای اخیر نیز کارگاههایی برای سرایداران مدرسهها ترتیب داده شده تا هدررفتها به کمترین میزان برسد و محیط مدرسه، محیطی دوستدار آب باشد.
تغییر نگرش به آب با اجرای طرحهای علمی
مشاور علمی این طرح ادامه داد: در طرح همیاران آب در سال تحصیلی اخیر بیش از ۸ هزار و ۱۰۰ معلم، انتقال آموزههای آبی را به حدود ۵۶هزار دانشآموز ابتدایی در مشهد و حومه دنبال کردند. در این طرح کاهش مصرف آب مدرسهها بهصورت ملموس از طریق بررسی قبضهای آب دوره پیش و پس از آموزش، سنجیده شده و این کاهش، ناشی از مشارکت معلمان، دانشآموزان، مدیران مدرسهها و حتی سرایداران در شناخت و رفع نشتیها و اصلاح رفتارهای مصرفی بوده است. ضمن آنکه سنجش یادگیری در طرح داناب به صورت دقیق، علمی و از طریق مدل «پیشآزمون و پسآزمون» صورت میگیرد. در آخرین دوره از اجرای طرح در سال تحصیلی گذشته، میانگین افزایش آگاهی و بهبود نگرش دانشآموزان نسبت به موضوعات مرتبط با آب حدود ۸ درصد بود. این آمار تنها بر مبنای دانش نظری نیست؛ بلکه نگرش و عملکرد افراد نیز در ارزیابیها لحاظ شده است.
سمیعی در خصوص گستره اجرایی طرحها توضیح داد: طرح همیاران آب صرفاً در شهر مشهد و در مدرسههای زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب این شهرستان اجرا میشود؛ اما طرح داناب در سطح استان خراسان رضوی و در تمامی شهرستانها از دهه ۸۰ در حال اجراست.
هر چند نتایج مثبت اولیه مشاهده شده؛ اما لازم است اجرای این آموزشها تکرار و در سطح گستردهتری دنبال شود؛ چرا که عمق بحران آب به مراتب بیش از آن چیزی است که با اقدامهای مقطعی برطرف شود.





نظر شما