نشست گروه ارتقا سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، جمعیت هلال احمر و وزارت بهداشت، با محوریت «راهبردهای تأمین سلامت همه جانبه دانشآموزان و دانشجویان در حین و پس از بحران» برگزار شد.
در ابتدای جلسه، کامران باقری لنکرانی رئیس گروه ارتقا سلامت، بر اهمیت استفاده از فرصتها و ضرورت اقدام پیشدستانه در حوزه سلامت روانی و اجتماعی تأکید کرد.
وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه دشمن به دنبال تداوم وضعیت «نه جنگ، نه صلح» است، بر لزوم توجه بیشتر به تاب آوری روانی، اجتماعی و پیشگیری در سطح عمومی به ویژه در میان دانشآموزان و دانشجویان تأکید نمود.
لنکرانی در ادامه با بیان آمار افسردگی و اضطراب در بین دانشآموزان و دانشجویان، نسبت به افزایش مشکلات روانی در جامعه در حال گذار هشدار داد و با ارائه تجربیات بینالمللی، بر ضرورت توجه به مراقبتهای اولیه روانشناختی (Primary Psychiatric First Aid) و تقویت تابآوری به عنوان راهبردهای کلیدی تأکید کرد.
در ادامه، محمدحسین تقدیسی عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی، به تشریح راهبردهای تأمین سلامت همهجانبه در شرایط بحران پرداخت.
وی بر لزوم تمرکز بر خسارات و تلفات پنهان، بهویژه اثرات روانی و اجتماعی ناشی از بحرانها، تأکید کرد و ضرورت تدوین اقدامات مؤثر برای مقابله با اضطراب، ابهام و اختلالات روانی را خاطرنشان ساخت.
تقدیسی به افزایش شیوع افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) در کودکان کشورهای درگیر بحران اشاره کرد و گفت: تابآوری (Resilience) بهعنوان توانایی سیستمها، جوامع و نهادهای آموزشی در مقابله و بازیابی از شرایط دشوار کلید اصلی مدیریت بحرانها است.
به گفته وی راهبردهای پیشگیری و آمادگی، مداخله و توانمندسازی در سه سطح تعریف میشوند که باید در سیاستگذاریهای آموزشی مدنظر قرار گیرند.
وی با استناد به تجربیات جهانی از جمله در حوزه آموزش معلمان در مناطق بحرانی، بر اثربخشی برنامههایی نظیر تمرینهای بقا، جلسات آنلاین سلامت روان و کارگاههای پس از بحران برای کاهش علائم PTSD و افسردگی تأکید کرد.
در ادامه این جلسه نماینده وزارت آموزش و پرورش از تدوین چهار سناریوی مدیریتی بازگشایی مدارس از وضعیت «سفید» تا «بحران کامل» و فعالسازی طرح «نماد» خبر داد و گفت: نظام «مراقبت اجتماعی دانشآموزان» برای مداخلات اولیه طراحی و ابلاغ شده است.
همچنین در این جلسه نماینده وزارت علوم به اجرای طرح «احوالپرسی» در بیش از ۱۱۰ دانشگاه اشاره کرد و از صدور بیانیه مشترک وزرای علوم و بهداشت در خصوص مدیریت شرایط امتحانات خبر داد.
در پایان، شرکتکنندگان بر لزوم ارتقای سواد سلامت، توسعه مهارتهای خودمراقبتی، هماهنگی اقدامات بیننهادی نظیر طرحهای «نماد» و «دادرس»، و آموزش مبتنی بر تجربیات بینالمللی تأکید کردند.
بر اساس جمعبندی نشست، مقرر شد سند سیاستی جامعی تحت عنوان «چارچوب ارتقای تابآوری روانی-اجتماعی در سیستم آموزشی ایران در شرایط پسا بحران» تدوین شده و فرهنگستان علوم پزشکی نسبت به ارائه آن به نهادهای اجرایی اقدام نماید.



نظر شما