جلساتی که او را پاگیر شهر امام رضا(ع) کرد و زندگیاش را با قرآن و آموزش آن پیوند زد. از غلام عباس سرشور خراسانی مینویسیم. استاد برجسته قرآن در مشهد و مؤلف پیشکسوت کتابهای قرآنی که روز گذشته در مشهد به خاک سپرده شد، اما منش و روشش در آموزش از او به یادگار خواهد ماند.
عشقی که استاد را در مشهد ماندگار کرد
بعضی از ما تا بزرگسالی هم نمیدانیم میخواهیم به اصطلاح چهکاره شده و در چه پیشهای مشغول به کار شویم اما غلام عباس از کلاس پنجم ابتدایی میدانست که میخواهد در آینده معلم شود و وقتی در سال ششم ابتدایی برای برخورداری از شرایط تحصیلی بهتر به مشهد آمد و با جلسات قرآن این شهر آشنا شد، عشق دیگر زندگیاش یعنی نفس کشیدن در زیر سایه آیات الهی را نیز پیدا کرد. این دو عشق زندگی او را تا کنکور پیش بردند اما بیماری او را از شرکت در کنکور محروم کرد و پس از یک سال انتظار در آزمون استخدامی معلمی شانسش را امتحان کرد و پس از پذیرش، معلم کلاس پنجم ابتدایی شد.
شروع کار برای او همراه با تشنگی برای آموختن بود. آموختن شیوههایی که از او آموزگار بهتری بسازد. همین شد که برخلاف برخی از همکارانش از روشهای متفاوتی مانند قصه، بازی و ورزش برای آموزش قرآن به کودکان بهره گرفت. روشی که بچهها را به آموزش علاقهمندتر کرد و معلم را برای آموزش دادن. استاد سرشور خراسانی در خصوص آن تجربه و ثمرههایش در مصاحبهای با خبرگزاری ایکنا در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ چنین گفته است: «بچهها توانایی شگفتانگیزی در یادگیری قرآن داشتند و میتوانستند هر بخشی از قرآن را بخوانند، در کنار آموزش رسمی، جلساتی خصوصی با دانشآموزان برگزار میکردم که به آموزش قرآن میپرداختم و با اولیای آنها نیز گفتوگو میکردم. به تدریج این جلسات ساختار منسجمی یافت و به «بیت الثقلین» تبدیل شد. با مجتبی الهی خراسانی که در آن زمان هنوز ملبس نبود، مشورت کردیم و تصمیم گرفتیم جلسات عمومی برای نوجوانان برگزار کنیم تا بچههای مستعد را شناسایی کرده و کارهای تربیتی عمیقتری را انجام دهیم تا به لحاظ فرهنگی مؤثر واقع شوند».
مهمترین و تأثیرگذارترین خدمت
این علاقه به تربیت در کنار تعلیم، مسیر شغلی استاد را وارد حوزه جدیدی کرد. حوزهای که استاد در خصوص آن در مصاحبهای چنین گفته است: «معلمی همچنان شغل اصلیام بود. در سال ۱۳۷۰ مدیرکل آموزش و پرورش وقت از کلاس من بازدید کرد، سال ۱۳۷۶ نیز به تهران دعوت شدم و با همراهی همکاران تهرانی، کتاب قرآن مقطع سوم ابتدایی را بازنویسی کردیم و آن را برای کلاس اول پیشنهاد دادیم». این پیشنهاد و حضور در آن زمان موجب تحولاتی در آموزش قرآن شد، به طور مثال آموزش قرآن معمولاً از کلاس سوم ابتدایی آغاز میشد، اما با توجه به تجربیات استانها از جمله خراسان، بحث آموزش قرآن و روخوانی آن از پایه اول ابتدایی مطرح و موجب نهادینه شدن آموزش روخوانی قرآن از پایه اول ابتدایی شد. طرحی که به شهادت همکاران استاد شاید یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین خدمات سرشور خراسانی بود.
آموزشی که با تربیت پیوند خورد
این مسیری بود که استاد سرشور خراسانی پس از بازنشستگی هم رهایش نکرد و همکاریاش با دفتر تألیف کتابهای آموزشی ادامه یافت. استاد سرشور خراسانی معتقد بود خانوادهها باید از قرآن بیشترین بهره را در حوزه تعلیم و تربیت ببرند و برای تحقق این مسیر در سال ۱۳۹۶ پس از بازگشت از تهران، مؤسسه آموزشی تربیتی حضرت خدیجه(س) را تأسیس کرد که در آن سه محور اصلی همسرداری، تربیت کودک و تربیت مربی دنبال میشد. به گفته آشنایان استاد سرشور خراسانی، او از دوران جوانی تا پایان عمر در مسیر آموزش قرآن فعال بود و سعی میکرد به شیوههای نوین هم مسلط شود. ثمره تلاش بیوقفه این استاد و عشق به آموزش قرآن موجب شده بود او در کنار سایر استادان این حوزه یکی از نامهای شاخص در آموزش قرآن در دوره ابتدایی به شمار رود. عشقی که به گفته همکارانش در رفتار و گفتارش همواره آشکار بود.
آموزش قرآن باید منجر به تغییر رفتار شود
استاد سرشور خراسانی یکی از چالشهای مبلغان دینی را بهروز نبودن میدانست و معتقد بود باید با زبان عقل با نسل جدید سخن گفت. به گفته همکاران این استاد، مرحوم سرشور خراسانی بر آموزش دقیق روخوانی و تسلط بر حرکات قرآن تأکید داشت و تکنیکی ابتکاری در این زمینه ابداع کرده بود. خود استاد در مصاحبهای با خبرگزاری ایکنا در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ در خصوص آموزش قرآن چنین گفته است: «آموزش قرآن نباید فقط حفظ باشد، بلکه باید منجر به تغییر رفتار شود. اگر معلم بتواند ارتباط درست و محترمانه با دانشآموز برقرار کند، دانشآموز به انتخاب فعل نیک گرایش پیدا میکند و قرآن نیز همین را میگوید: ما ایمان را در دل شما زیبا جلوه دادیم».این معلم برجسته قرآن در کنار آموزش، تألیفات متعددی هم داشت که از آن میان میتوان به «آشنایی با اصول و قوانین آموزش قرآن در ابتدایی»، کتابهای درسی قرآن اول تا ششم ابتدایی و راهنمای معلم و کتاب «آشنایی با مبانی و اصول آموزش ابتدایی» اشاره کرد.
گفتنی است پیکر «غلامعباس سرشور خراسانی» روز یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ پس از تشییع در حرم مطهر رضوی، در آرامستان خواجهربیع به خاک سپرده شد.




نظر شما