تحولات منطقه

۱۱ مهر ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۱۱۰۰۱۶۵

حمل و نقل پایتخت الگویی برای سایر شهرها

راه‌اندازی ۳۸ ایستگاه جدید در تهران

بازدید از خط ۱۰ مترو تهران تنها یک برنامه شهری نبود؛ فرصتی بود برای اعضای شوراهای شهر استانهای مختلف تا از نزدیک با ابعاد اجرایی و مدیریتی توسعه مترو در پایتخت آشنا شوند.

حمل و نقل پایتخت الگویی برای سایر شهرها
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

غلامرضا احمدی رئیس شورای اسلامی شهر تبریز ضمن تأکید بر جایگاه مترو در مدیریت کلان شهرها عنوان کرد: مترو یکی از پروژه های حیاتی برای شهرهای بزرگ است تهران نه تنها بیشترین خطوط مترو را راه اندازی کرده بلکه به الگویی برای سایر شهرها تبدیل شده است. تکنولوژی و تجربه ای که در تهران شکل گرفته امروز به شهرهای دیگر منتقل میشود و نیروهای متخصص در شهرستان‌ها از آن بهره می برند.

ضرورت هم زمانی توسعه مترو و مدیریت ترافیک

ماشا الله ایزدی رئیس شورای اسلامی شهرکرد با نگاهی کلان تر به موضوع حمل و نقل اظهار داشت: سیستم حمل و نقل عمومی به ویژه مترو ارتباط مستقیمی با توسعه یافتگی کشور دارد وقتی در پایتخت شبکه‌ای گسترده از خطوط زیرزمینی شکل می‌گیرد. آثار آن تنها محدود به تهران نیست بلکه به رفاه مردم سراسر کشور منجر می شود. این پروژه ها فرصت سوزی را کاهش می‌دهد و بهره وری ملی را بالا می برد.

صفر علی پایین محلی رئیس شورای اسلامی شهر گرگان نیز بر ضرورت هم زمانی توسعه مترو و مدیریت ترافیک تأکید کرد.

به اعتقاد وی تجربه حضور چند روزه در تهران نشان می‌دهد که هنوز خودروهای شخصی در خیابان ها غالب هستند. با توجه به گستردگی تردد در پایتخت تا زمانی که برای ورود خودروهای شخصی به محدوده های پرتردد محدودیت ایجاد نشود حتی مترو هم به تنهایی جوابگو نخواهد بود. مترو باید در کنار توسعه ناوگان اتوبوس و تاکسی بخشی از یک سیاست جامع برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی باشد.

خط ۱۰ متروی تهران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه های حمل و نقل عمومی کشور ابعادی فراتر از یک طرح شهری دارد. این خط نه تنها بر زندگی روزمره میلیون‌ها تهرانی اثر می‌گذارد بلکه می‌تواند به الگویی برای کلان شهرهایی مانند مشهد اصفهان، شیراز و تبریز بدل شود شهرهایی که هر یک درگیر ترافیک و آلودگی روز افزون هستند.

از سوی دیگر تجربه بومی سازی تجهیزات و اتکا به شرکتهای داخلی نشان می‌دهد که توسعه زیر ساخت های حمل و نقل در کشور حتی در شرایط محدودیت‌های مالی و تحریمی نیز امکان پذیر است. این تجربه ارزشمند می تواند به سایر بخشهای زیر ساختی نیز تسری پیدا کند.

ادامه روند توسعه خط ۱۰ مترو مشروط به تامین مالی

بازدید شوراهای استانی از خط ۱۰ تصویری روشن از مسیر پیش روی متروی تهران ارائه کرد پروژه ای عظیم با هزینه های سنگین و چالش‌های مالی جدی اما با دستاوردهایی چشمگیر در حوزه بومی سازی توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی شهری خواهد داشت.

اگر حمایت‌های مالی دولت به موقع و کافی باشد این خط میتواند ظرف چند سال آینده به شریان حیاتی دیگری برای پایتخت تبدیل شود. در غیر این صورت خطر تأخیر و نیمه تمام ماندن پروژه ها همچنان وجود دارد.

تهران در آستانه دهه‌ای تازه از توسعه شهر زیرزمینی قرار دارد؛ دهه ای که می‌تواند با تکمیل خطوط ۱۰,۹۸ و ۱۱ و بهره گیری از توان داخلی الگویی ملی در مدیریت کلان شهرها بسازد. آینده حمل و نقل عمومی در ایران بیش از هر زمان دیگری به ریل‌های متروی تهران گره خورده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha