مسعود لطفی اظهار کرد: نکته اصلی در شرایط بحرانی آن است که جریان حملونقل عمومی متوقف نشود و قطارها به حرکت خود ادامه دهند تا زندگی روزمره شهروندان دچار اختلال نشود.
وی اضافه کرد: مجموعه مدیریت شهری حوزههای مختلفی را برای مقابله با بحران دنبال میکند و بخشهایی همچون هلدینگ ساختمان نیز در این زمینه همکاری دارند.
ایستگاههای مترو ظرفیت تبدیل به پناهگاههای ایمن در زمان بحران را دارند
وی در حوزه مترو درباره اینکه آیا زیرساختهای رفاهی و خدماتی در ایستگاههای مترو برای مواقع بحرانی آماده است افزود: این موضوع از سوی مجموعههایی که مسئول اطلاعرسانی در این بخش هستند، باید پیگیری شود.
لطفی افزود: پیشتر و پس از وقوع جنگ ۱۲ روزه اسراییل علیه ایران، مدیریت شهری اعلام کرده بود که ایجاد امکانات پناهگاهی و خدمات رفاهی در ایستگاههای مترو در دستور کار خود قرار داده است.
بر همین اساس، شورای اسلامی شهر تهران نیز از سازمان مدیریت بحران خواسته تا با نگرشی جدید، مطالعاتی برای ایجاد امکانات مورد نیاز در ایستگاهها انجام دهد. این امکانات شامل افزایش ظرفیت سرویسهای بهداشتی، پیشبینی ذخیره آب اضطراری و به طور کلی توسعه زیرساختهای ضروری است.
مدیران شهری بر این باورند که ایستگاههای مترو تهران به دلیل ساختار مستحکم و قرارگیری در عمق زمین، گزینهای منطقی برای تبدیل به پناهگاه بوده و نیازمند تقویت زیرساختهای اولیه است.
استفاده از مترو به عنوان پناهگاه در بسیاری از کشورهای جهان سابقه دارد
نتیجه بررسیها نشان میدهد که استفاده از مترو به عنوان پناهگاه در بحران، در بسیاری از کشورهای جهان سابقه دارد. اینک به نظر میرسد با توجه به موقعیت ایران و تجربه تهدیدات گذشته، آمادگی برای بحران یک الزام استراتژیک برای کشور به شمار میآید و استفاده از زیرساختهای موجود مانند مترو، گامی مقرون به صرفه و اثربخش برای افزایش تابآوری شهری باشد.



نظر شما