تحولات منطقه

۱۵ مهر ۱۴۰۴ - ۰۸:۴۴
کد خبر: ۱۱۰۱۰۷۸

شاهزاده فیک با لشکر فیک‌نیوزها

مهدی خالدی، روزنامه‌نگار

موازی با انتشار گزارش‌هایی درباره پروژه مشترک رژیم‌ صهیونیستی و سلطنت‌طلبان برای بی‌ثبات‌سازی ایران با کمک لشکر فیک‌نیوزها و هوش مصنوعی! حملات به خبرنگار افشاگر این ارتباط هم از آن نکات جالب توجه است.

شاهزاده فیک با لشکر فیک‌نیوزها
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

فرزانه فصیحی، خبرنگار ارشد نیویورک تایمز دو روز پیش در پستی با اشاره به این مسئله در ایکس نوشت: گروه لابی‌گر سلطنت‌طلب رضا پهلوی، نوفدی (NUFDI)، کارزار تخریب، آزار و حمله علیه من و دیگر روزنامه‌نگاران و دانشگاهیان به راه انداخته‌اند. فرد مذکور پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود جنبش طرفدار سلطنت برای بازگرداندن ولیعهد مخلوع به ایران از ابتدا یک عملیات با بودجه اسرائیل بوده است.
اتفاق گفته شده در شرایطی است که به تازگی مؤسسه تحقیقاتی سیتیزن‌لب متعلق به دانشگاه تورنتوی کانادا، از یک کمپین دیجیتال رژیم صهیونیستی برای نفوذ در شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان و تولید محتواهای جعلی برای تبلیغ پهلوی و ایجاد شورش در ایران در زمان جنگ ۱۲روزه پرده برداشت. در پی آن رسانه‌های اسرائیلی هاآرتص و مارکر با انجام سلسله تحقیقاتی و همچنین با استناد به نتایج بررسی مؤسسه مذکور تأیید کردند کارزار نفوذ گسترده به زبان فارسی که تحت حمایت تل‌آویو قرار داشت، در مدت جنگ تحمیلی با استفاده از محتوای هوش مصنوعی، دیپ فیک و دیگر ابزارها اقدام به انتشار اطلاعات نادرست، حمایت از احیای سلطنت پهلوی‌ها و ترغیب به آشوب‌گری در خلال دفاع ایران در برابر تجاوزگری رژیم کرده است. هاآرتص در گزارش خود با اشاره به سفر رضا پهلوی به سرزمین‌های اشغالی در اوایل ۲۰۲۳ که در آن با «گیلا گاملیل» وزیر اطلاعات وقت رژیم دیدار کرده بود، نوشت: پهلوی در کنفرانس خبری پایانی واکنش مردم ایران به سفر خود به سرزمین‌های اشغالی را مثبت خواند و از رسانه‌ها خواست برای تأیید آن شبکه‌های مجازی را در توییتر، اینستاگرام و هر جای دیگری جست‌وجو کنند. او گفت: اگر خودتان بگردید، نیازی نیست که این پرسش را از من بکنید. پاسخش همان جا برایتان مشهود است.
پاسخی که پهلوی داد، به ‌ویژه با توجه به یافته‌های هاآرتص و مارکر قابل توجه است؛ کارزاری هماهنگ در فضای مجازی با هدف ارتقای وجهه عمومی ولیعهد فراری با استفاده از «آواتارها» و هویت‌های ساختگی برخطی که خود را در شبکه‌های مجازی ایرانی معرفی می‌کنند اما منشأ آن درون اسرائیل است. تکیه رضا پهلوی به دشمن صهیونیستی و همچنین ربات‌ها و هوش مصنوعی برای غالب کردن خود در دل ایرانی‌ها در فضایی است که کمپین و در واقع سیرک مجازی آن‌ها با عنوان «من وکالت می‌دهم» که با هدف نشان دادن عیار و میزان محبوبیت مردمی وی از ۲۷ دی ۱۴۰۱ به راه افتاده، با همه تبلیغات و دست‌کاری‌ها به یک افتضاح کامل بدل شد، به گونه‌ای که تاکنون و پس از گذشت سه سال تنها ۵۰۰ هزار امضا جمع‌آوری کرده است.
در نهایت اینکه یک رسانه صهیونیست در مورد حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی برای طرفداری از رضا پهلوی می‌نویسد و پرده‌برداری می‌کند بسیار مشکوک است و احتمالاً به این معنا باشد که از دید تل‌آویو، شاهزاده فراری به عنوان مهره‌ای یک بار مصرف، تاریخ انقضایش فرا رسیده است و شاید آن گونه که مازیار خسروی، تحلیلگر سیاسی می‌نویسد باید منتظر قمار و سرمایه‌گذاری رژیم اشغالگر روی گروه‌های دیگر برای بحران‌سازی در درون کشور باشیم که گروه‌های قوم‌گرا و تجزیه‌طلب می‌توانند چنین گزینه‌ای باشند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha