تحقیقی تازه نشان میدهد که داشتن فرزند دختر میتواند رفتارهای انسانی و مهربانانه والدین را بیشتر تقویت کند، حتی در بالاترین سطوح تصمیمگیری اقتصادی!
این مطالعه توسط هنریک کرونکویست از دانشگاه میامی و فرانک یو از مدرسه کسبوکار چین اروپا، بر روی ۴۱۶ مدیرعامل شرکتهای بزرگ آمریکایی فهرستشده در S&P ۵۰۰ انجام شده است. نتایج شگفتآور نشان داد که شرکتهایی که مدیرعامل آنها دختر دارند، بهطور متوسط ۹.۱٪ نمره بالاتری در مسئولیتهای اجتماعی کسب میکنند؛ به این معنا که این مدیران به محیط زیست توجه بیشتری دارند، با کارکنان منصفتر رفتار میکنند و فضای شرکت دوستانهتر است.
نکته جالبتر این است که وقتی فرزند اول مدیرعامل دختر باشد، این اثر به شکل قابل توجهی قویتر میشود؛ همان دختر کوچک ناخودآگاه به پدر یاد میدهد که با مهربانی تصمیم بگیرد و با دیگران با انصاف و دلسوزی رفتار کند. همچنین مشخص شد که بعد از دختردار شدن، سطح همدلی مردان به طور چشمگیری افزایش پیدا میکند و اولویت آنها دیگر تنها «موفقیت» نیست، بلکه «انسان خوب بودن» در تصمیمگیریها جایگاه بالاتری پیدا میکند؛ حتی در جلسات هیئت مدیره، باعث میشود که تصمیمات عاقلانه و با انصاف اتخاذ شود، نه صرفاً تصمیماتی که منفعت را مد نظر دارند.
این یافتهها نشان میدهد که داشتن دختر نه تنها میتواند بر رفتارهای اقتصادی و مدیریتی تاثیر بگذارد، بلکه در سطح فردی و اجتماعی نیز مهربانی و توجه به دیگران را افزایش میدهد. به گفته ی محققین تجربه داشتن فرزند دختر، به نوعی تمرین روزانه برای همدلی، صبر و توجه به نیازهای دیگران است و باعث میشود حتی در محیطهای رقابتی و پرچالش، انسانها مهربانتر و انسانیتر رفتار کنند.



نظر شما