تحولات منطقه

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: فراکسیون زیارت به معاون شهرسازی وزارت راه و شهرسازی مهلت ۱۵ روزه‌ای برای تأمین منابع ساخت پارکینگ داد تا اگر توافق حاصل و منابع از طریق تغییر ضوابط تأمین شد، اقدام‌های اجرایی آغاز شود.

مهلت ۱۵ روزه به دولت برای تأمین منابع ساخت پارکینگ پیرامون حرم مطهر رضوی
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

هفته گذشته نشست فراکسیون شعائر اسلامی، قرآن و زیارت با حضور نایب رئیس اول مجلس، استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد و مدیران سایر دستگاه‌های مرتبط در خصوص پیگیری مصوبات سفر مشهد در تهران برگزار شد. طی این نشست تصمیم‌هایی در خصوص ساخت پارکینگ‌ در اطراف حرم مطهر رضوی، ساماندهی سرویس‌های بهداشتی اطراف حرم منور، تعیین تکلیف سهم شهرداری از جرایم رانندگی، تأمین اتوبوس و واگن برای ناوگان حمل ‌و نقل عمومی مشهد، پرداخت عوارض آلایندگی واحدهای صنعتی و پیگیری دوباره مصوبات عمرانی گرفته شد.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، رئیس فراکسیون شعائر اسلامی، قرآن و زیارت مجلس شورای اسلامی در خصوص این جلسه گفت: در این جلسه دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و دیگر دستگاه‌ها حضور داشتند و ۶ مصوبه از مجموع ۱۷ مصوبه مربوط به شهر مشهد مطرح شد و دستورات لازم برای اجرایی شدن آن‌ها صادر می‌شود. بخشی از این مسائل در جلسات بعدی و در فرایند اجرایی شدن آن‌ها پیگیری و نظارت خواهد شد تا وعده‌های داده شده عملیاتی شود.

معاون شهرسازی وزارت راه این هفته به مشهد سفر می‌کند

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد در گفت‌وگو با طوس توضیح داد: یکی از موضوعات مهم جلسه‌ فراکسیون شعائر اسلامی، قرآن و زیارت در تهران، بحث پارکینگ در بافت اطراف حرم مطهر بود. دیگر خروجی‌های این جلسه نیز کمک به شهرداری مشهد به منظور خرید ۶۰ واگن برای خط یک قطار شهری و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس بود. همچنین در زمینه ساخت سرویس‌های بهداشتی در بافت پیرامونی حرم مطهر در جلسه تهران، شرکت بازآفرینی شهری پذیرفت هم زمین و هم هزینه ساخت سرویس‌های بهداشتی را در مدت دو سال تأمین کند و پس از ساخت، آن‌ها را در اختیار زائران قرار داده و به شهرداری تحویل دهد.
حمید ضمیری افزود: مجلس در این جلسه به معاون شهرسازی وزارت راه و شهرسازی مهلت ۱۵ روزه‌ای برای تأمین منابع ساخت پارکینگ داد تا اگر توافق حاصل و منابع از طریق تغییر ضوابط تأمین شد، اقدام‌های اجرایی آغاز شود. در غیر این صورت پس از ۱۵ روز، مجلس جلسه‌ای دیگر در این زمینه برگزار خواهد کرد. در این راستا طبق اطلاعاتی که دارم، معاون شهرسازی وزارت راه این هفته به مشهد سفر می‌کند.
وی درباره تصمیم‌هایی که در زمینه ساخت پارکینگ در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی گرفته شده، بیان کرد: ما پارکینگ‌های اطراف حرم مطهر را به دو بخش تقسیم می‌کنیم؛ لایه نخست؛ پارکینگ‌هایی هستند که در فاصله نزدیک به حرم مطهر قرار دارند و در طرح تفصیلی حریم رضوی تثبیت شده‌اند. در لایه دوم پارکینگ‌هایی هستند که در حوزه مرکزی شهر واقع شده‌ و فاصله بیشتری با حرم منور دارند. از نظر اهمیت، این پارکینگ‌ها حتی از لایه اول نیز مهم‌تر هستند؛ چرا که هدف ما این است تردد خودروهای شخصی به‌ اطراف حرم مطهر را مدیریت کنیم. از آنجا که پارکینگ یکی از عوامل جذب سفر و خودرو است، اگر خودروها در لایه دوم پارک شوند و زائران و مجاوران ادامه مسیر تا حرم مطهر را با حمل‌ و نقل عمومی انجام دهند، ترافیک اطراف حرم منور به ‌طور مؤثری کنترل و از ازدحام در محدوده حرم قدسی جلوگیری خواهد شد.
ضمیری با بیان اینکه در زمینه ساخت این پارکینگ‌ها، تاکنون جلسات فراوانی با حضور نمایندگان استانداری، شهرداری، سازمان بازآفرینی شهری ایران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شده، تصریح کرد: هدف این جلسات، بررسی راهکارهای تأمین منابع مالی برای ساخت حدود ۷هزار جای پارک در لایه نخست و حدود ۱۲هزار جای پارک در لایه دوم بوده و یکی از پیشنهادهای مطرح‌شده این است که شهرداری با اعمال تغییراتی در ضوابط شهری بتواند از محل این تغییرات درآمدزایی، پارکینگ بسازد. در این زمینه جلسات فنی در حال برگزاری هستند تا مشخص شود این تغییر ضوابط در کل شهر مشهد چگونه باید صورت بگیرد. در نهایت لازم است کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی این تغییرات را تأیید کند تا امکان اجرایی شدن آن‌ها فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه روش دیگر تأمین منابع، تعهداتی است که دولت و شهرداری در گذشته برای ساخت پارکینگ‌های بافت پیرامونی حرم مطهر داده‌اند، ادامه داد: بر اساس قراردادی که در سال ۱۳۷۸ منعقد شده، زمین‌هایی که متعلق به دولت و شهرداری هستند، باید برای ساخت پارکینگ مورد استفاده قرار گیرند. منابع مالی برای ساخت این پروژه نیز باید از محل اعتبارات شهرداری و دولت تأمین شود. این موضوع نیز در جلسات در حال بررسی است تا در سال آینده اعتبار لازم مورد پیش‌بینی قرار بگیرد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد روش سوم را ساخت پارکینگ توسط بخش خصوصی معرفی و گفت: در مورد زمین‌هایی که به بخش خصوصی واگذار شده‌اند، مذاکراتی با مالکان آن‌ها در حال انجام است تا بخشی از نیاز پارکینگ از طریق این سرمایه‌گذاران تأمین شود. در این راستا، امتیازاتی سازگار با طرح توسعه حریم رضوی به آن‌ها داده خواهد شد. یکی از خواسته‌ها از بخش خصوصی، افزایش ندادن ارتفاع ساختمان‌هاست. بنابراین بدون افزایش ارتفاع، امتیازاتی در نظر گرفته می‌شود تا ساخت پارکینگ عمومی برای آن‌ها مقرون ‌بصرفه باشد.

معابر بافت اطراف حرم مطهر ظرفیت ورود خودرو زیاد را ندارد

مدیر دفتر طرح حریم رضوی نیز درباره ساخت پارکینگ در بافت اطراف حرم منور رضوی گفت: به عنوان یک شهرساز به نظرم در بافت حرم مطهر رضوی که بافت تاریخی شهر هم هست و شبکه معابر آن ارگانیک بوده و مداخلاتی هم در سه دهه گذشته در آن اتفاق افتاده، اگر بخواهیم ماهیت ارگانیک و هویتمند بافت را حفظ کنیم و در عین حال به امر زیارت سرویس بدهیم، پیشنهاد من این است نباید خیلی دغدغه این را داشته باشیم که خودرو به هر ترتیب و در هر زمانی خودش را تا نزدیک‌ترین فاصله به حرم مطهر برساند؛ به ویژه هر چه به ایام شلوغ و پیک حضور زائران نزدیک شویم، این موضوع تقریباً غیرممکن است که برای تمام خودروهایی که به سمت حرم مطهر می‌آیند، مکان پیش‌بینی کنیم و انتظار داشته باشیم هر کس نیت کرد، خودش را با خودرو به حرم مطهر برساند.
صالح شریفی افزود: اگر در ایام پیک حضور زائران همه بافت اطراف حرم مطهر را پارکینگ کنیم، باز هم پارکینگ کم می‌آوریم و شکست کاملی برای بافت پیرامون حرم منور خواهد بود. البته بی‌شک به پارکینگ در بافت اطراف حرم قدسی نیاز داریم؛ اما تنها برای سه گروه عمده ساکنانی که به هر دلیل در منازلشان پارکینگ ندارند و پول تأمین آن را به شهرداری داده‌اند تا شهرداری به نمایندگی از آن‌ها پارکینگ عمومی در بافت اطراف حرم مطهر بسازد، گروه دوم زائرانی که در بافت اطراف حرم منور مستقر هستند و فضاهای اقامتی آن‌ها جای پارک خودرو به اندازه کافی را ندارد. آن اقامتگاه‌ها هم پول کمبود پارکینگ را به شهرداری داده و شهرداری موظف شده برای آن‌ها پارکینگ تأمین کند و گروه سوم نیز زائران توان‌یاب و دارای مشکلات خاص هستند که نمی‌توان توقع داشت خودشان را با حمل و نقل عمومی به حرم مطهر برسانند یا زائران و مجاورانی که در ساعت‌ها و ایام غیر پیک می‌خواهند وارد بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی شوند.
وی با بیان اینکه اصراری نداریم حتماً کسی با خودرو وارد حریم رضوی نشود و از طرفی هم نباید این انتظار وجود داشته باشد که هر کس وارد بافت می‌شود، امکان پارک برایش فراهم باشد، یادآور شد: بنابراین گروه عمده، ساکنان بافت هستند که پارکینگ عمومی باید به آن‌ها سرویس‌دهی کند و در وهله دوم برای زائران در ایام و ساعت‌های غیر پیک نیازمند پارکینگ عمومی هستیم. این پارکینگ‌ها باید به اندازه معقول باشند و نباید تعداد پارکینگ را متناسب با ایام پیک حضور زائران افزایش دهیم تا در روزها و ساعت‌های زیادی از سال این ظرفیت خالی بماند و فضاها هدر برود؛ چرا که در ایام پیک حضور زائران، پلیس راهنمایی و رانندگی اجازه ورود به حریم را نمی‌دهد.
مدیر دفتر طرح حریم رضوی با اشاره به جلسه هفته گذشته در استانداری اظهار کرد: دوستان این ادعا را داشتند که پارکینگ‌ها بیشتر و توزیع آن در بافت پیرامون حرم منور متوازن شود. در جلسه اعلام آمادگی کردم و گفتم به نظرم آنجا زمینی نمانده که بتوان ظرفیت پارکینگی را به آن اضافه کرد؛ اما در عین حال اگر زمینی سراغ دارند که قابلیت تبدیل شدن به پارکینگ را دارد، حتماً اعلام کنند تا بررسی کنیم و اگر ظرفیت تبدیل شدن به پارکینگ را داشت، آن را به پارکینگ تبدیل می‌کنیم، هر چند بعید می‌دانم این ظرفیت وجود داشته باشد. از طرف دیگر هم نباید در ایجاد پارکینگ افراط کنیم؛ چون اگر ظرفیت پارکینگ را اضافه کنیم، معابر بافت اطراف حرم منور، دیگر ظرفیت ورود خودروهای خیلی زیاد را ندارد.
امیدواریم با توجه به تصمیم‌های گرفته شده در مجلس در خصوص شهر مشهد، گره ترافیک اطراف حرم مطهر رضوی با افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی و ایجاد پارکینگ‌های بیشتر باز شود تا در سال‌های آینده شاهد رفاه بیشتر برای زائران امام رضا(ع) باشیم. این اتفاق تنها با بودجه و نگاه ملی به چالش‌های مشهدالرضا(ع) رخ می‌دهد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha