تحولات منطقه

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی می‌گوید بیش از ۷۰ حکم در سه دهه گذشته برای کوچک سازی دولت و نظام اداری وجود داشته که به دلایل مختلف مورد توجه دولت‌ها قرار نگرفته و به درستی اجرا نشده، اما دولت چهاردهم مصمم است این مأموریت را انجام دهد.

کوچک سازی و اصلاح نظام اداری تکلیفی است که سه دهه انجام نشده/ دولت چهاردهم مصمم است این تکلیف را اجرا کند
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

علاءالدین رفیع زاده در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص انتقاد رئیس جمهور از روند چابک سازی و کوچک سازی دولت و اصلاح نظام اداری و مقاومت در برابر آن، همچنین اظهارات برخی نمایندگان و کارشناسان از اینکه دولت عملا در سال‌های گذشته فربه‌تر شده و کوچک سازی عملاً رخ نداده، گفت: اگر روند سه دهه و نیم گذشته را بگوییم، بله! برنامه کوچک سازی و چابک سازی دولت آنچنان موفقیت آمیز نبوده است.

وی در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین، افزود: من اتفاقا همین چند روز پیش این پروسه و وضعیت چند دهه گذشته را بررسی می‌کردم و اخیراً هم یادداشتی درباره آن نوشتم. ما بیش از ۷۰ حکم در سه دهه و نیم گذشته داریم که می‌گوید چابک سازی و کوچک سازی دولت باید انجام شود، ولی یا دولت‌ها به هر دلیل اقدام مؤثری نکردند و یا بسترها و قوانین لازم وجود نداشته و یا در برابر این کار مقاومت شده و آنطور که باید اتفاق نیفتاده است.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی تصریح کرد: الآن اما با تأکیدی که شخص رئیس جمهور، آقای دکتر پزشکیان دارند و اتفاقاً از مقاومت در برابر چابک سازی و اصلاح نظام اداری هم انتقاد کردند و مقام معظم رهبری هم در دیدار با کارگزاران نظام و اعضای دولت بر این کوچک سازی و اصلاح ساختار تأکید داشتند، در دولت چهاردهم مصمم هستیم که این تکلیف را اجرا کنیم.

وی یادآور شد: ما اکنون این کار را از وزارت جهاد کشاورزی شروع کرده‌ایم و انشاءالله در هفته‌ها و ماه‌های آینده خبرهای خوبی در این زمینه خواهید شنید.

رفیع زاده در خصوص موانع اجرای این برنامه هم اظهار داشت: اجرای این برنامه دشوار است، اولین مانع برخی قوانین و مقررات هستند که اصلاح آن‌ها گاه بسیار زمان‌بر است. به عنوان مثال یک سازمان با مصوبه مجلس ایجاد شده و قانون دارد، طبعا برای آنکه ادغام یا حذف شود هم این مجلس است که باید مصوبه بدهد، بینابراین دولت باید در قالب لایحه به مجلس درخواست بدهد و این موضوع و گرفتن مصوبه جدید از مجلس ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها زمان ببرد و مشمول بحث و رفت و آمد بین مجلس و دولت بشود و دولت نمی‌تواند رأساً دست به ادغام و حذف بزند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در مواردی هم مثلاً اگر نیاز به ادغام و در هم آمیختن دستگاه‌ها و حذف نهادهای موازی باشد، این کار نیاز به مطالعه و بررسی دقیق کارشناسی دارد که بفهمیم ساختار کدام دستگاه‌ها باهم همخوانی و سازگاری ساختاری دارد و ادغام موجب اختلال در امور، پیچیدگی، ناهمگونی و مشکلات بیشتر نمی‌شود. چون قصد ما این نیست که همین‌طور بدون مطالعه و کار کارشناسی و صرفا برای آنکه گزارش عملکرد داده باشیم دست به قلع و قمع و حذف بزنیم.

وی اضافه کرد: برخی مقاومت ها و مشکلاتی از این دست هم در مسیر هست که باید در این زمینه با اطلاع رسانی و آگاهی دهی و برنامه کار را جلو ببریم و بر آن غلبه کنیم. همانطور که قبلا هم گفتیم قصد ما از این اصلاح ساختار حذف نیروها و کارکنان دولت نیست، بلکه اصلاح نظام اداری، چابک سازی و حذف دستگاه‌هایی است که موازی کاری دارند.

رفیع زاده تأکید کرد: در واقع کوچک سازی و اصلاح ساختار نظام اداری مانند تعمیر و بهینه‌سازی یک کشتی در حال حرکت است که نمی‌تواند در وسط دریا متوقف شود و این کاری بسیار دشوار است. به عنوان مثال همین وزارت جهاد کشاورزی که جزو گام‌های اول ما در اصلاح ساختار است، روزانه در حال خدمات دهی به مردم است. هزاران نفر، ده‌ها دستگاه و سازمان و شرکت، اموراتشان به خدمات این وزارتخانه وابسته است و اصلاح فرآیند خدمات این وزارتخانه نباید خدشه‌ای به این خدمات رسانی وارد کرده و امورات مردم را مختل کند. این کاری بسیار پیچیده و حساس است و نیازمند تدابیری حساب شده است که طبعا نیاز به زمان و حوصله دارد اما عزم دولت و رئیس جمهور، پیشبرد این تکلیف مهم و حیاتی است.

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha