وی افزود: از این ۱۱۴ کتاب، ۱۱۳ کتاب از بین رفته و تنها نامهایی چون صحف ابراهیم، تورات موسی، انجیل مسیح و زبور داوود از آنها باقی مانده که همانها نیز دستخوش تحریف فراوان شدهاند. خداوند متعال دانش و حقایق تمام آن کتابهای پیشین را در قرآن جمع کرده است، بهگونهای که هر کس قرآن را در دست میگیرد، در حقیقت گویا ۱۱۳ کتاب گذشته بهعلاوه قرآن کریم را در اختیار دارد.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در تمام این ۱۱۴ کتاب بر آن تأکید و اصرار شده، مسئله قیامت و برپایی رستاخیز است. چنانکه در آغاز سوره طه میخوانیم، در نخستین لحظهای که خداوند در کوه طور با حضرت موسی(ع) ارتباط مستقیم برقرار کرد، چهار موضوع اساسی را به او یادآور شد:
۱. توحید؛ یعنی همه خدایان ساختگی و بتهای دروغین باطل هستند و معبود حقیقی تنها خداوندی است که خالق، کارگردان و کلیددار هستی است.
۲. اقامه نماز؛ آنجا که فرمود: «أقم الصلاه لذکری»؛ یعنی اگر میخواهی اهل توجه و یاد خدا باشی، نماز را با همه شرایط لازم برپا دار.
۳. یقین به قیامت؛ خدای متعال تأکید کرد: قیامت آمدنی است و هرگونه تردید در آن بیپایه و غیرعقلانی است.
۴. پرهیز از همنشینی با منکران قیامت؛ زیرا آنان انسان را به هلاکت میکشانند و موجب سستی ایمان میشوند.
وی با بیان اینکه منکران قیامت، خطرناکترین افراد برای ایمان انسان هستند، گفت: خداوند حتی به موسی کلیمالله هشدار داد که مبادا از وسوسهگران نسبت به قیامت آسیب ببیند؛ زیرا آنان دین را هدف میگیرند و میخواهند بندگان خدا را از راه حق منحرف کنند.
استاد اخلاق و مفسر قرآن افزود: در قرآن، موضوع قیامت در بیش از هزار آیه تکرار شده است؛ این حجم از تکرار نشانه عظمت و اهمیت این واقعه است، چرا که اگر موضوعی کماهمیت بود، خداوند با دو یا سه آیه آن را بیان میکرد، نه با بیش از هزار آیه.
وی درباره علت نزول آیات قیامت در مکه اظهار داشت: بخش عمده این آیات در مکه نازل شد، زیرا در آن زمان مردم در دریایی از فساد غرق بودند و خداوند با آیات قیامت، دلهای آنها را درمان کرد. البته تنها کسانی نجات یافتند که نسخه این طبیب الهی را پذیرفتند؛ دیگران همچون ابوجهل و عاص بن وائل و عتبه بن شیبه، قیامت را انکار و آن را مسخره کردند.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان در ادامه با اشاره به تجربهای شخصی گفت: گاهی در تهران برخی افراد ثروتمند را دیدهام که به آنان توصیه میکردم از اموال خود در راه خدا استفاده کنند و قبل از مرگ، خودشان وصی خود باشند و داراییشان را در مسیر قرآن هزینه کنند، اما سکوت میکردند. یکی از آنان چند سال پیش درگذشت؛ فردی که چند برج در تهران و املاکی در ایتالیا داشت. وقتی اعلامیه ترحیمش را دیدم، یاد سخن خدا در سوره مؤمنون افتادم که در برزخ، چنین کسانی با التماس میگویند: پروردگارا، ما را بازگردان تا اعمال صالح انجام دهیم. اما خداوند در پاسخشان میفرماید: «کَلَّا إِنَّهَا کَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا»؛ یعنی خفه شو! زیرا آنان در دنیا نه به خود رحم کردند، نه به مردم، نه به دین و نه به زحمات انبیا.
وی تأکید کرد: آیا ممکن است واقعهای که در ۱۱۳ کتاب پیشین، در بیش از هزار آیه قرآن و به وسیله ۱۲۴ هزار پیامبر و ۱۴ معصوم(ع) مورد تأکید قرار گرفته، دروغ باشد؟ قطعاً نه. دروغ از جانب کسانی است که قیامت را انکار میکنند؛ همانهایی که در دنیا دلبسته شهوت، قدرت و شکماند.
این استاد قرآن کریم ادامه داد: اکنون نیز بسیاری از سران دنیا مانند نتانیاهو، ترامپ، دولت انگلیس، دولتهای غربی و حتی برخی دولتهای عربی، قیامت را قبول ندارند و همین انکار، ریشه رفتار ظالمانه و فسادشان است. در مقابل، امیرالمؤمنین علی(ع) که ایمان به قیامت دارد، میفرماید: به خدا سوگند اگر هفت آسمان و هرچه در آن است را به من دهند تا پوست جوی را از دهان مورچهای بگیرم، چنین نخواهم کرد، مبادا در قیامت بگویند علی ستم کرده است.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان در پایان گفت: این است تفاوت زندگی امام علی(ع) با زندگی امثال نتانیاهو و ترامپ؛ تفاوت نور و ظلمت، حق و باطل، ایمان و انکار. زندگی امیرالمؤمنین(ع) و امام حسین(ع) سلامت، نور و نجات است، اما زندگی یزید و معاویه، تاریکی و سقوط.



نظر شما