وی با اشاره به ضرورت گفتمانسازی علوی در جهان امروز، گفت: باید با اندیشه و سیره امیرالمؤمنین(ع) آشنا شویم، انس بگیریم و در مسیر او گام برداریم؛ سخن گفتن از امام علی(ع) دشوار است، اما زیستن در مسیر او دشوارتر؛ ما در جمهوری اسلامی تلاشی بزرگ را آغاز کردهایم تا حکمرانی علوی را در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تحقق بخشیم.
استاد رمضانی با اشاره به بحرانهای جهانی، اظهار داشت: جامعه امروز درگیر چالشهای عمیق در عرصه کرامت انسانی، عدالت اقتصادی و هویت فرهنگی است؛ در نظام لیبرالی، صلح به معنای پذیرش سخن قدرتهاست نه صلح عادلانه، و توزیع ثروت جهانی به گونهای ناعادلانه رقم خورده که ۹۰ درصد ثروت دنیا در اختیار تنها ۱۰ درصد جمعیت است و این نظامها انسان را از درون تهی کردهاند و نوعی بردگی فکری نوین پدید آوردهاند.
وی با اشاره به سوءاستفاده از مفاهیم اخلاق و کرامت در تمدن غرب، افزود: در جهان امروز، واژههایی چون آزادی و کرامت بیشتر واکنشی به گذشتهای پر از جنایتاند، نه رویکردی اصیل برای تکریم انسان در حالی که در مکتب اسلام و حکمرانی علوی، کرامت انسان یک ارزش ذاتی و خدادادی است و باید بهصورت کنشی در رفتار و نظام اجتماعی جلوه کند.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) با بیان اینکه نظام علوی بر پایه توسعه فضیلت استوار است، تصریح کرد: در حکمرانی امیرالمؤمنین(ع)، هدف توسعه قدرت نیست بلکه توسعه فضیلت، علم، عقلانیت و انسانیت است؛ امام علی(ع) میزان حق و عدالت است و در زیارتنامهها نیز از ایشان به عنوان میزان الاعمال یاد میشود؛ این نشان میدهد که در نظام علوی، عدالت و کرامت معیار سنجش حکومت است.
وی با اشاره به ضرورت مدیریت اخلاقی جامعه، افزود: امروز بیش از هر زمان نیازمند بازگشت به عقلانیت دینی و تربیت اخلاقی در سطوح فردی و اجتماعی هستیم همانگونه که مرحوم کلینی در مقدمه اصول کافی نوشت، مدار پختگی جامعه انسانی عقل است و عقلانیت، پایه کرامت و بلوغ انسانی است.
استاد رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در نگاه علوی، هدف حکومت صرفاً تأمین آسایش مادی نیست، بلکه رساندن انسان به آرامش روحی و معنوی است؛ آرامشی که تنها در پرتو قانون الهی به دست میآید؛ تفاوت قانون بشری و قانون الهی همین است که قانون الهی انسان را به ابدیت و کمال رهنمون میسازد.
وی با تأکید بر اینکه محبت و ولایت، جوهرهی حکمرانی اسلامی است، افزود: در هیچیک از نظامهای سکولار یا لیبرال، جایگاهی برای محبت میان حاکم و مردم وجود ندارد؛ در حالی که در نظام علوی، سیاست با اخلاق، محبت و ایمان در هم تنیده است.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) تأکید کرد: جمهوری اسلامی باید با اتکا به سه رکن اسلامیت، جمهوریت و رهبری، نهجالبلاغه را به عنوان سند بالادستی حکمرانی خود قرار دهد؛ امیرالمؤمنین(ع) تنها حاکمی در تاریخ است که میان حکومت و عدالت جمع کرد؛ و این الگو، امروز بیش از هر زمان، راه نجات بشریت است.



نظر شما