محمد صادق حاتمی، مدیر ستاد نوسازی ناوگان، از آغاز مرحله جدید نوسازی و اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده در کشور خبر داد و اعلام کرد: بر اساس ضوابط جدید، موتورسیکلتهای انژکتوری با بیش از شش سال کارکرد و موتورسیکلتهای برقی با بیش از ۱۵ سال سن فرسوده محسوب میشوند.
او با اشاره به وضعیت ناوگان موتورسیکلت در کشور افزود: در حال حاضر نزدیک به ۱۴ میلیون موتورسیکلت در کشور تردد دارند که از این میزان حدود ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه فرسوده یا در آستانه فرسودگی هستند.
به گفته حاتمی، صاحبان موتورسیکلتهایی که عمر وسیله آنها کمتر از شش سال است نیز میتوانند در طرح شرکت کنند، اما این گروه مشمول دریافت تسهیلات نخواهند شد. مطابق ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو و آییننامه اجرایی سال ۱۴۰۲، فعلاً اولویت با موتورسیکلتهای دارای بیش از شش سال کارکرد است؛ خصوصاً در کلانشهرها که سطح آلودگی هوا بالاتر است.
ارائه وام بدون سود تا ۱۵۰ میلیون تومان
مدیر ستاد نوسازی ناوگان درباره جزئیات تسهیلات این طرح اظهار کرد: برای جایگزینی موتورسیکلتهای بنزینی، ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سود با بازپرداخت ۳۶ ماهه اختصاص یافته است.
مالکان همچنین از یارانه اسقاط به ارزش حدود ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بهرهمند میشوند.
در طرح جایگزینی با موتورسیکلت برقی نیز ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات و ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان یارانه صرفهجویی انرژی پرداخت میشود.
اجرای طرح بهصورت "کلید به کلید"
حاتمی درباره روند اجرایی اسقاط نیز توضیح داد: طرح بهصورت کلید به کلید اجرا میشود؛ یعنی راکب پس از تحویل موتورسیکلت فرسوده، بلافاصله موتورسیکلت جدید خود را تحویل میگیرد و بدون وسیله نقلیه نمیماند. مراحل پذیرش، صدور گواهی اسقاط و تحویل موتور جدید در کوتاهترین زمان ممکن انجام خواهد شد.
ثبتنام فقط از طریق سامانه رسمی
او با هشدار نسبت به فعالیت سایتهای جعلی در حوزه ثبتنام خودرو و موتورسیکلتهای فرسوده تأکید کرد: تمام فرآیند ثبتنام و جایگزینی کاملاً رایگان است و تنها از طریق سامانه رسمی nnhk.ir انجام میشود.
حاتمی درباره دامنه اجرای طرح گفت: در سالهای نخست، اولویت با کلانشهرها و ناوگان حملونقل عمومی است؛ اما در ادامه، همه دارندگان موتورسیکلت در سراسر کشور میتوانند در این طرح مشارکت کنند.



نظر شما