تحولات منطقه

در سومین جلسه از فصل چهارم سلسله کارگاه‌های «قصه‌های حرم» که روز سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۴ در مؤسسه فرهنگی قدس برگزار شد، موضوع «شیخ بهایی و حرم مطهر؛ از شایعات تا شواهد تاریخی» مورد بررسی قرار گرفت.

شیخ بهایی میان باور عامه و پژوهش تاریخی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

در سومین جلسه از فصل چهارم سلسله کارگاه‌های «قصه‌های حرم» که روز سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۴ در مؤسسه فرهنگی قدس برگزار شد، موضوع «شیخ بهایی و حرم مطهر؛ از شایعات تا شواهد تاریخی» مورد بررسی قرار گرفت. جواد نوائیان رودسری، تاریخ‌پژوه و حرم‌شناس در این نشست به بازخوانی زندگی و جایگاه علمی شیخ بهایی و نیز نقد انتساب‌های عامیانه و صوفیانه به او پرداخت. محمد بن عزالدین بن عبدالصمد حارثی همدانی مشهور به شیخ بهایی در ۱۷ محرم ۹۵۳ قمری در جُباع جبل عامل به دنیا آمد و در ۴شوال ۱۰۲۹ قمری در اصفهان درگذشت. مدفن او در حرم مطهر رضوی و مدرس شیخ بهایی قرار دارد. وی پس از هجرت به ایران، در سال ۹۷۱ قمری به مقام شیخ‌الاسلامی هرات رسید و با دختر علی بن هلال کرکی ازدواج کرد. مشرب مذهبی او گرایش به عرفان و توجه به نماز جمعه بود. شیخ بهایی به‌عنوان عالمی جامع‌الاطراف شناخته می‌شود؛ چنان‌که خود گفته است: «غلبتُ علی کلِّ ذی فُنونٍ و غلبَ علی کلُّ ذی فَنٍّ». او در علوم اسلامی، فلسفه، حکمت، ریاضیات، معماری، مهندسی، جغرافیا، ادبیات فارسی و عربی و حتی ستاره‌شناسی تبحر داشت. در تاریخ شفاهی، شیخ بهایی اغلب صاحب کرامات و توانایی‌های خارق‌العاده معرفی شده است، اما بیشتر این گزارش‌ها از متون عامیانه یا صوفیانه سرچشمه گرفته‌اند. بسیاری از بناها و طرح‌های معماری به شیخ بهایی نسبت داده شده‌اند؛ از جمله قنات زرین‌کمر نجف‌آباد، نقشه حصار نجف، شاخص ظهر شرعی در مسجد شاه و صحن امام رضا(ع)، طراحی پنجره فولاد و گنبد حرم منور رضوی، تقسیم آب زاینده‌رود، تونل کوهرنگ و حمام معروف اصفهان. با این حال، بررسی منابع تاریخی دوره صفویه و گزارش‌های جهانگردانی چون شاردن نشان می‌دهد هیچ سند معتبری این انتساب‌ها را تأیید نمی‌کند. درعوض، نام معماران حرفه‌ای دربار شاه عباس در منابع آمده است. بنابراین هرچند شیخ بهایی دانش و هوش سرشاری داشت و آثار علمی فراوانی بر جای گذاشت، اما انتساب‌های معماری و علوم غریبه به او فاقد پشتوانه تاریخی است. دلیل اصلی این انتساب‌ها را باید در شخصیت و جایگاه اجتماعی شیخ بهایی جست‌وجو کرد. او به‌عنوان عالمی برجسته همواره مورد توجه عوام و صوفیان بود. این گروه‌ها برای تثبیت باورهای خود، کرامات و بناهای خارق‌العاده را به او نسبت داده‌اند.
از دوران خود شیخ تا امروز، محققان برجسته به نقد این انتسابات پرداخته‌اند. حسین بن حیدر کرکی، شاگرد شیخ، در مستدرک الوسائل و مرحوم مدرس تبریزی در ریحانه الادب به این موضوع اشاره کرده‌اند. همچنین بررسی متن عالم‌آرای عباسی می‌تواند در فهم دقیق‌تر جایگاه واقعی شیخ بهایی و چرایی شکل‌گیری این روایت‌ها راه‌گشا باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha