تحولات منطقه

۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۱۱۱۲۷۹۶

آموزش و پرورش را پرهزینه اداره نکنیم!

محمد ابراهیم محمدی، صاحب‌نظر در حوزه آموزش و پرورش

آموزش و پرورش به‌عنوان محوری‌ترین و زیربنایی‌ترین نهاد «سرمایه‌ساز ملی» ضرورتی ندارد با دکترین مدیریتی «پرهزینه و کم‌بازده» اداره شود.

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

گذار موفقیت‌آمیز از وضعیت کنونی به اثربخشی هوشمند، مستلزم پذیرش یک رویکرد تحول‌آفرین دو وجهی است که در دو سطح بیرونی و درونی سیستم باید محقق شود.

۱- محور بیرونی؛ دگرگونی پارادایم ذهنی جامعه (نگرش حاکمیتی و عمومی): این پرسش بنیادین همواره مطرح است که اگر هزینه‌کرد در آموزش و پرورش به‌مثابه «سرمایه‌گذاری راهبردی» برای آتیه‌ پایدار کشور تلقی می‌شود، چرا در اذهان عمومی و برخی محافل تصمیم‌گیر، نگاه به این دستگاه، آمیخته با «ترحم مالی» و «تساهل ساختاری» است؟

این نهاد عظیم و حاکمیتی نه تنها «هزینه‌ای اضافی» محسوب نمی‌شود، بلکه سنگ‌بنای تمدنی و موتور محرک انکارناپذیر برای توسعه‌ متوازن و پیشرفت همه‌جانبه ملی است. ضروری است نگرش‌های کوتاه‌بینانه و صرفاً «مصرف‌محور» به‌طور کامل طرد و با چشم‌اندازی کریمانه، مادرانه و آینده‌نگر به این مجموعه بی‌همتا نگریسته شود.

تا زمانی که این پارادایم ذهنی اصلاح نشده و هویت حیاتی این نهاد در کالبد جامعه و نظام حکمرانی تثبیت نشود، نظام تعلیم و تربیت ایران، با وجود تمامی شعارهای دلگرم‌کننده، همچنان نحیف، رنجور و گرفتار در بن‌بست فرسودگی ساختاری باقی خواهد ماند.

همه ما وام‌دار برکات دامن پرمهر مدرسه و کلاس درس هستیم. شایسته است مسئولان، مدیران ارشد و تمامی دلسوزان این عرصه که خود را مدیون این مکتب می‌دانند، گذشته را از یاد نبرند و با «مادر تربیت» و خاستگاه دانش خویش، رفتاری توأم با تکریم و احترام استراتژیک در پیش گیرند.

۲- محور درونی؛ حکمرانی مشارکتی، هوشمند و مولد (مدیریت اقتصادی): تحقق اثربخشی مدیریتی نیازمند گذار به یک مدل مدیریت چابک، مشارکت‌محور و مبتنی بر خلق ارزش است.

الف) توانمندسازی ساختار از طریق مردمی‌سازی و مشارکت فراگیر:

آموزش و پرورش نهادی اجتماعی-حاکمیتی است که تعلق آن به آحاد جامعه، مردمی‌سازی و جلب مشارکت را به یک الزام استراتژیک تبدیل می‌کند. الگوی درخشان مدرسه‌سازی توسط خیران، گواهی بی‌بدیل بر این توانایی است.

• مدل اثبات‌شده: بیش از نیمی از فضاهای استاندارد آموزشی کشور، ثمره‌ پایمردی نیک‌اندیشان است.

• تعمیم مدل موفق: این الگوی مشارکت موفق را می‌توان به حوزه‌های کلیدی نظیر بهداشت مدرسه، زیرساخت‌های ورزشی و تولید محتوای فرهنگی-تربیتی تعمیم داد.

• مشارکت نرم‌افزاری: زمینه‌سازی برای حضور و مشارکت نظام‌مند مردمی در بخش‌های فکری، محتوایی و نرم‌افزاری تعلیم و تربیت یک ضرورت حیاتی است.

ب) بهره‌گیری از گنجینه «سرمایه تخصصی» و وقف وقت

• وقف وقت متخصصان: جذب و استفاده‌ هدفمند از «وقف وقت» متخصصان و کارشناسان در حوزه‌های مختلف (فناوری، مهارت‌های شغلی، مدیریت) برای ارتقای کیفی دانش و مهارت‌ها.

• ظرفیت‌سازی در اوقات فراغت: بهره‌برداری از توانمندی‌های سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) و شبکه‌های تخصصی در ایام فراغت برای غنی‌سازی برنامه‌ها.

• احیای حس مالکیت جمعی: گشودن هوشمندانه درهای مدارس به روی اصناف، انجمن‌ها و عموم جامعه برای خلق حس تعلق جمعی و تقویت مفهوم «مدرسه ما، خانه‌ دوم محله».

ج) مولدسازی دارایی‌ها و ارتقای بهره‌وری اقتصادی:این بند بر مدیریت هوشمندانه و خلق ارزش افزوده از دارایی‌های موجود تأکید می‌کند.

• مدیریت بهینه‌ دارایی‌های راکد: استفاده‌ هوشمندانه از موقعیت‌های مکانی ممتاز و فضاهای بالقوه برای ایجاد ارزش افزوده.

•خلق منابع پایدار: تدوین برنامه‌های بلندمدت برای خلق جریان‌های درآمدی پایدار و غیردولتی برای خودگردانی مدارس.

• الگوی خودگردانی موفق: الگوبرداری از تجربیات موفق مدیریت دارایی‌ها در مدارس دینی، حوزه‌ها و مساجد در تأمین منابع.

• تعامل نهادی برای نوسازی: تعامل و مذاکره‌ استراتژیک با شهرداری‌ها و نهادهای خدمات‌رسان برای بهسازی و ارتقای تأسیسات و فضاهای آموزشی.

د) هم‌افزایی ساختاری و همگرایی بین‌دستگاهی: ضرورت دارد سازوکارهای قانونمند برای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت تمامی نهادهای هم‌راستا ایجاد شود.

• سرمایه‌گذاری مشترک با رسانه: همکاری راهبردی با صدا و سیما در تولید و پخش محتوای آموزشی غنی و فراگیر.

• شبکه‌ سلامت محلی: همکاری عملی با وزارت بهداشت برای تبدیل مدارس به پایگاه‌های فعال سلامت محله، نه فقط در زمان بیماری.

• کانون رخدادهای مثبت: تبدیل مدارس به کانون رخدادهای فرهنگی، اجتماعی و پایگاهی برای فعالیت‌های مشترک محله‌ای.

ملزومات راهبردی برای موفقیت در گذار

• توانمندسازی عناصر تحول‌آفرین: آموزش مدیران و معلمان در مهارت‌های ارتباطی، تعامل با جامعه، مدیریت پروژه و جذب منابع مالی و انسانی.

• دگردیسی هویت مدرسه: تغییر نقش مدرسه از نهادی صرفاً آموزشی به یک نهاد فرهنگی-اجتماعی پویا که در تمامی ساعات و روزهای هفته، طیف وسیعی از خدمات اجتماعی، فرهنگی و مهارتی را به جامعه‌ محلی ارائه می‌دهد.

اگر مدیران ارشد آموزش و پرورش از یک نگرش اقتصادی-فرهنگی یکپارچه برخوردار شوند و از ظرفیت‌های متراکم سرمایه‌ اجتماعی، سمن‌ها، تشکل‌ها و نهادهای همسو به شکلی هوشمندانه و شجاعانه بهره‌برداری کنند، بسیاری از کمبودهای مادی و نیازهای حاشیه‌ای سیستم برطرف خواهد شد و آموزش و پرورش از چرخه رنج بی‌مهری خارج می‌شود.

درمان این چالش دیرینه، تنها به دست مدیرانی کارآمد، هوشمند، شجاع و آینده‌نگر میسر است که با تزریق خرد جمعی و مدیریت مشارکتی به‌جای مدیریت منفرد، این امانت گرانبها را به اوج شکوفایی و خدمت‌رسانی برسانند. در نتیجه، می‌توان آموزش و پرورش را با هزینه‌ عملیاتی کمتر و کیفیتی برتر اداره کرد؛ به شرط آنکه حکمرانی مشارکتی را جایگزین مدیریت بروکراتیک کنیم و از ظرفیت عظیم سرمایه‌ اجتماعی کشور نهایت بهره را ببریم.

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha