تحولات منطقه

مسئول کاروان‌های عمره دانش‌آموزی از سه بخش «قبل از سفر»، «حین سفر» و «بعد از سفر» به‌عنوان چارچوب اصلی فعالیت‌ها یاد کرد و گفت: هدف از این تقسیم‌بندی، سامان‌دهی بهتر فرایند اعزام و بهره‌مندی هرچه بیشتر دانش‌آموزان از ظرفیت‌های تربیتی و معنوی سفر است.

تشریح مراحل سه گانه «عمره دانش‌آموزی»/افزایش سهمیه اعزام در سال جاری
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

داوود اسکندریان در گفت‌وگویی درباره مرحله قبل از سفر گفت: شناسایی و انتخاب دانش‌آموزان بر اساس شاخص‌هایی همچون نخبگان قرآنی، علمی، ورزشی، برگزیدگان المپیادها و اعضای تشکل‌های دانش‌آموزی انجام می‌شود. با این حال سازمان دانش‌آموزی خود را متعلق به همه دانش‌آموزان کشور می‌داند و محدودیتی برای حضور دانش‌آموزان فاقد عضویت در تشکل‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت سهمیه‌ها، برای انتخاب نهایی، سیستم امتیازبندی در نظر گرفته شده و در صورت محدودیت ظرفیت، قرعه‌کشی انجام می‌شود، در تشریح برنامه‌های حین سفر افزود: فعالیت‌های فرهنگی در مدینه منوره و مکه مکرمه با همکاری بعثه مقام معظم رهبری و ستاد اجرایی حج و زیارت برگزار می‌شود. از جمله این برنامه‌ها برگزاری همایش «ادبستان خدا» در مدینه بود که با استقبال گسترده دانش‌آموزان مواجه شد. همچنین نشست‌های فرهنگی و معنوی در سالن‌های بزرگ ستاد مدینه و مکه اجرا شد تا زائران نوجوان از فضای تربیتی سفر بهره‌مند شوند.

نایب رئیس ستاد عمره دانش‌آموزی درباره برنامه‌های بعد از سفر ادامه داد: برای جلوگیری از فراموش‌شدن خاطرات معنوی دانش‌آموزان، پس از بازگشت کاروان‌ها طی یک بازه زمانی کوتاه، حدود سه تا چهار هفته نشست‌های مرور خاطرات و گردهمایی‌های مجدد در استان‌ها برگزار می‌شود. در این برنامه‌ها دانش‌آموزان عمره‌گزار بار دیگر گرد هم آمده و تجارب خود را مرور می‌کنند.

اسکندریان از اهمیت «ثبت خاطرات و دل‌نوشته‌ها» سخن گفت و افزود: در طول سفر، دانش‌آموزان دل‌نوشته‌هایی از تجربه‌ها و احساسات خود می‌نویسند که برخی از آنها همان‌جا ارزیابی شده و در مراسم داخلی کاروان به نویسندگان دلنوشته‌ها هدایایی تقدیم می‌شود. پس از بازگشت نیز این دل‌نوشته‌ها جمع‌آوری و نگهداری می‌گردد تا در برنامه‌های فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد. او این نوشته‌ها را «اسنادی زیبا از احساسات خالص و درونی نوجوانان در سرزمین وحی» توصیف کرد.

به گفته اسکندریان ایران تنها کشوری است که ساختار رسمی و ثبت‌شده اعزام مستقل دانش‌آموزی به عربستان را دارد.

اسکندریان با اعلام جهش صددرصدی در سهمیه عمره دانش‌آموزی گفت: اعزام دانش‌آموزان در سال جاری با ۱۳۳۷ زائر نوجوان در قالب ۱۱ کاروان انجام شده است که از این میان هفت کاروان مربوط به دانش‌آموزان پسر و چهار کاروان ویژه دانش‌آموزان دختر بوده است.

به گفته وی، این کاروان‌ها از هشت ایستگاه پروازی در استان‌های خراسان رضوی، کرمان، کرمانشاه، تهران، خراسان جنوبی، مازندران، یزد و اصفهان اعزام شده‌اند.

وی با بیان اینکه ایران تنها کشور اسلامی است که اعزام دانش‌آموزی را به‌صورت مستقل و در قالب کاروان رسمی انجام می‌دهد افزود: در دیگر کشورها دانش‌آموزان همراه خانواده اعزام می‌شوند، اما جمهوری اسلامی ایران با ساختار منسجم مدیریتی، آموزشی و ثبت‌شده در عربستان، کاروان ویژه دانش‌آموزی دارد و این موضوع برای مقامات عربستان نیز شناخته‌شده است.

اسکندریان تأکید کرد: ثبت رسمی کاروان‌ها در عربستان اهمیت عملیات اجرایی و اعتبار این برنامه را دوچندان کرده است.

وی ضمن اشاره به اینکه طرح عمره دانش‌آموزی از سال ۱۳۸۲ آغاز شده و در سال‌های ابتدایی به ظرفیت ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر نیز رسیده بود تصریح کرد: این روند تا سال ۱۳۹۴ ادامه یافت و پس از آن تقریباً یک دهه به‌طور کامل متوقف شد. با این حال در سال ۱۴۰۳ با پیگیری‌های صورت‌گرفته، اعزام‌ها با ۶۷۴ زائر دانش‌آموز از سر گرفته شد و امسال این عدد به بیش از دو برابر افزایش یافته است.

اسکندریان گفت: در مجموع از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۴ و همچنین طی دوره جدید، نزدیک به ۱۰۰ هزار دانش‌آموز از سراسر کشور به عمره مفرده اعزام شده‌اند.

نائب‌رئیس ستاد عمره دانش‌آموزی درباره شیوه مدیریت و مراقبت از دانش‌آموزان توضیح داد که برای هر هشت تا دوازده دانش‌آموز یک مربی ویژه مستقر می‌شود و در هر کاروان بسته به ظرفیت بین ۹ تا ۱۲ مربی حضور دارند.

وی افزود: تمام فعالیت‌ها تحت نظارت مدیر کاروان انجام می‌شود و در کنار آن، روحانی کاروان وظیفه آموزش احکام و همراهی معنوی دانش‌آموزان را بر عهده دارد.

به گفته وی، دانش‌آموزان پنج روز در مدینه و پنج روز در مکه حضور خواهند داشت و برنامه‌ها با محوریت زیارت، آموزش‌های فرهنگی و رعایت کامل نکات ایمنی اجرا می‌شود.

اسکندریان آموزش‌های پیش از اعزام را از مهم‌ترین ارکان این سفر دانست و گفت: دو روز قبل از پرواز، دانش‌آموزان در ایستگاه‌های پروازی مستقر می‌شوند تا مجموعه‌ای از آموزش‌های تخصصی را دریافت کنند.

وی توضیح داد: این دوره شامل آموزش آداب سفر، احکام و مناسک، نکات امنیتی، دستورالعمل‌های رفتاری و نیز توجیهات لازم از سوی بعثه مقام معظم رهبری، حراست حج و زیارت و مدیران سفر است.

وی با بیان اینکه همه استان‌های همجوار موظف‌اند دانش‌آموزان را پیش از اعزام به ایستگاه‌های اصلی منتقل کرده و شرایط آموزش و اسکان مناسب را فراهم کنند در خصوص روند انتخاب دانش‌آموزان گفت: بر اساس شیوه‌نامه رسمی، شرایط عمومی و اختصاصی برای دانش‌آموزان و مربیان تعریف شده و انتخاب افراد از میان تشکل‌هایی مانند بسیج، هلال‌احمر، استثنایی، سازمان دانش‌آموزی و همچنین دانش‌آموزان فاقد عضویت انجام می‌شود. پس از تخصیص سهمیه به استان‌ها، اگر تعداد متقاضی از ظرفیت بیشتر باشد، فرآیند امتیازدهی انجام می‌شود و در صورت تساوی امتیاز، انتخاب نهایی از طریق قرعه‌کشی خواهد بود. پس از معرفی افراد منتخب، اطلاعات آنان در سامانه ستاد عمره و عتبات ثبت و مراحل اجرایی اعزام تکمیل می‌شود.

اسکندریان با اشاره به اینکه فلسفه عمره دانش‌آموزی «اردوی الهی» نام گرفته است اظهار کرد: این برنامه فرصتی تربیتی و هویتی برای نوجوانان است و به دلیل جنبه برون‌مرزی، از سایر اردوهای تربیتی کشور متمایز است.

وی افزود: این سفر برای بسیاری از دانش‌آموزان اولین تجربه معنوی خارج از کشور است و تلاش ما این است که با مراقبت تربیتی، آموزشی و معنوی، این تجربه اثرگذار و ماندگار باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha