غلامحسین محمدی افزود: همچنین برنامههای مرتبط با اقتصاد دیجیتال و تولید محتوای آموزشی برای مناطق محروم، در مسیر توسعه مهارتآموزی در مناطق محروم طراحی شده است.
وی اظهار امیدواری کرد که با تأمین مالی مناسب و گسترش هستههای آموزشی دیجیتال، بتوانیم آموزشهای نوین و اثرگذار را به گروههای نیازمند برسانیم و بخشی از وظیفه دولت و حاکمیت را در قبال مردم ادا کنیم.
سالانه ۲ میلیون گواهی فنی و حرفهای در کشور صادر میشود
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: رمز موفقیت در مسیر آموزش مهارت و اشتغال یابی در مناطق محروم، مشارکت جمعی و رویکرد توازنمحور است؛ همراهی شبکهها، همکاران، فعالان، معلولان و ساکنان مناطق کمبرخوردار در این مسیر ضرورتی انکارناپذیر دارد.
محمدی تصریح کرد: سالانه ۲ میلیون گواهی فنی و حرفهای در کشور صادر میشود و گروههای آموزشی فنی و حرفهای بالغ بر ۱۹ گروه است که افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار نیز از جمله این گروهها هستند.
وی ادامه داد: همچنین در تدارک انعقاد تفاهمنامهای با سازمان بهزیستی کشور هستیم تا آموزشهای هدفمندتری به جامعه هدف این سازمان ارائه شود.
گسترش توانمندسازی طبقات مختلف اجتماعی
وی گفت: در آمریکا نوعی گزینش طبقاتی استوار است؛ گویی کسی باید از طبقهای خاص باشد تا بتواند در مقام مسئولیت، دچار تبعیض در تصمیمگیری نشود. اما از منظر فرهنگی، دینی و ملی ما، اتفاقا باور بر این است که مسئولیت باید به کسی سپرده شود که رنج کشیده باشد، کسی که طعم تبعیض را چشیده و دشواری مسیر را درک کرده باشد. تنها چنین فردی میتواند با تبعیض مقابله کند و خدمتگزاری مؤثر باشد.
وی ادامه داد: رویکرد توجه به دغدغه مستضعفان باید در اساس و قاموس فعالیتهای ما باشد، چراکه یکی از بزرگترین دستاوردهای جمهوری اسلامی، گسترش آموزش و توانمندسازی طبقات مختلف اجتماعی است.
وی اضافه کرد: اگر امروز نسلی از فرزندان روستا و مناطق کمبرخوردار توانستهاند تا سطح استادی دانشگاه و مدیریت در بخش خصوصی و دولتی پیش روند، به سبب همین گسترش فرصتها و مقابله با موانع طبقاتی بوده است.
محمدی اضافه کرد: بسیاری از مدیران و خدمتگزاران کشور، با وجود سختیها و تبعیضهایی که در مسیر داشتهاند، کوشیدهاند تا علیه همین الگوهای تبعیض و محرومیت بایستند و با تکیه بر ظرفیت عمومی، به مقابله با موانع رشد اقشار محروم بپردازند.
مهارتآموزی و کاریابی در مناطق محروم
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: محرومیتها گونههای مختلف دارند؛ برخی جسمی، برخی ناشی از فقر اقتصادی و برخی برخاسته از موقعیت طبقاتی و اجتماعی هستند. حکومت موظف است برای همه این انواع محرومیت راهکار داشته باشد.
محمدی افزود: خوشبختانه نهادهایی در کشور شکل گرفتهاند که سالهاست با این طیف از مسائل مواجهاند و در مسیر رفع محرومیت و کاستیها تلاش میکنند.
وی یادآور شد: در حوزه آموزشهای مهارتی نیز از سالهای گذشته گروههای مختلف از جمله دانشآموزان مناطق محروم، روستایی و عشایری و همچنین سربازان مورد توجه قرار گرفتهاند؛ گروههایی که معمولا در گسستهای بازار کار قرار میگیرند و کمتر کسی برای مهارتآموزی آنان وارد میدان میشود.
به گفته محمدی، آمارها نشان میدهد بخش قابل توجهی از مهارتآموزانی که موفق به کاریابی نشدهاند از میان همین مناطق و گروههایی هستند که با محرومیتهای چندبعدی مواجه هستند، پیشرفتهایی حاصل شده، اما انتظار این است که اقدامات هدفمندتر و منسجمتری در این زمینه اجرا شود.



نظر شما