بسیج، دانشگاهی است که هر کس با هر تخصص و دغدغهای میتواند در آن دانشآموخته شود و در این مسیر با هر قدم مخلصانهای که برمیدارد، نفس خود را تربیت کند و گامی به سوی تعالی خود بردارد. برخی با علم خود جهاد میکنند و برخی با خدمترسانی به محرومان و ساخت خانه و سایر کمکها قدمی در این مسیر برمیدارند.
برای شنیدن چند روایت آشنا به سراغ سه بسیجی رفتیم که هر کدام در حوزه تخصصی خود، کارهایی را انجام میدهند که همه از دغدغهها و آرمانهای آنها نشأت گرفته است.
اساتید دانشگاه، سربازان خط مقدم جهاد تبیین
ابتدا به سراغ امین کوشکی، مسئول کانون بسیج اساتید شهرستان سبزوار رفتیم. او که متخصص جامعهشناسی سیاسی است و در حوزه مطالعاتیاش حوزه رسانه و علوم شناختی در دانشگاه حکیم سبزواری فعالیت میکند، حدود ۱۲ سال عضو بسیج اساتید بوده و سه سالی است که مسئول بسیج اساتید شهرستان سبزوار است که امسال توانسته عنوان کانون برگزیده طرح مالک اشتر را در کشور کسب کند.
این استاد دانشگاه حکیم سبزواری درباره فعالیتهای بسیج اساتید میگوید: با توجه به دغدغهای که رهبر معظم انقلاب در زمینه جهاد تبیین داشتهاند، مهمترین حوزهای که به آن ورود کردهایم همین موضوع است. تقریباً از یک سال گذشته مجموعه رسانهای «کافه گفتوگو» را ایجاد کرده و در آن مباحثی در زمینه جهاد تبیین، بیان دستاوردها، معرفی شخصیتها و نخبگان ملی و امیدبخشی به نسل جوان را با توان دانشجویی و کمک گرفتن از دانشجویان پیش میبریم. با استفاده از ظرفیتهای دانشجویی توانستیم استودیویی راهاندازی کنیم و مصاحبههایی را در آن انجام دادیم. خروجی این مصاحبهها را در شبکههای مختلف اجتماعی منتشر کردیم که بازدیدهای زیادی گرفت و بازخوردهای بسیار خوبی در این زمینه دریافت کردیم.
کوشکی میافزاید: استقبال از برنامهها بسیار زیاد بود و حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار بازدید در شبکههای اجتماعی داشتیم و اشتراکگذاری این پستها نیز گسترده بود. این استقبال سبب شد اساتید نیز به این موضوع ورود کنند و به نظرم میزان تأثیرگذاری این کار متوسط به بالا بود.
او ادامه میدهد: پس از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه نیز در زمینه جهاد تبیین برای اقشار مختلف جامعه ازجمله والدین و دانشآموزان، با استفاده از ظرفیت اساتید محتواهایی تولید کردیم. بسیاری از محتواهایی که در راستای نشان دادن توانمندیهای کشورمان بود را به زبان عربی ترجمه و با استفاده از ظرفیت دانشجویان بینالملل دانشگاه، آنها را در فضای مجازی منتشر کردیم. همچنین اساتید مطرح و نخبه سبزوار در راستای جهاد تبیین حدود ۵۰سخنرانی در مدارس و دانشگاههای سبزوار انجام دادند.
مسئول کانون بسیج اساتید سبزوار خاطرنشان میکند: یکی از اقدامات بسیار خوبی که بسیج اساتید سبزوار و نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه انجام داد، جلسات دورهمی است که در چهارشنبههای هر هفته برای اساتید و خانوادههایشان برگزار میکنیم. در این دورهمیها با حضور ۲۰۰ نفر، خانوادهها قرائت قرآن دارند و برای پذیرایی نیز بدون اینکه بودجهای از دانشگاه یا بسیج بگیریم، هر هفته یکی از اساتید بانی میشود. در ماه رمضان نیز هر شب این دورهمی برگزار شد و هر بار یکی از اساتید بانی پذیرایی افطار بود. این کار زمینهای فراهم کرد که اساتید با همه گرایشهای فکری و سیاسی با ما همکاری داشته باشند و از فعالیتها استقبال کنند.کوشکی تأکید میکند: به نظرم اگر بسیج اساتید بخواهد فعالیت گستردهای داشته باشد، باید در گام اول ارتباطش را با اساتید تقویت کند، چرا که این همکاری و ارتباطی که میان ما و اساتید دانشگاه با همکاری نهاد رهبری دانشگاه برقرار شد، زمینهای به وجود آورد که اساتید بیایند و از برنامههایی که داشتیم، استقبال کرده و در حوزههای علمی و فرهنگی به ما کمک کنند.
او میافزاید: در یک سال و نیم گذشته با کمکهای دانشگاه برای اساتید چندین اردوی راهیان پیشرفت در قالب سفر به مناطق مختلف کشور ازجمله سرچشمه کرمان، سونگون تبریز، صنایع هوافضا در تهران و سمنان و نیروگاه اتمی بوشهر برگزار کردیم. این اردوها برای اساتیدی که خیلی با دستاوردهای علمی انقلاب آشنایی ندارند، زمینه شناختی فراهم کرد.
مسئول کانون بسیج اساتید سبزوار متذکر میشود: کمیتههای علمی بسیج اساتید به این جمعبندی رسیدند چیزی که اکنون مورد نیاز جامعه است، بحث سواد هوش مصنوعی در میان همه اقشار جامعه است. به همین خاطر در این راستا چند نفر آموزش دیدند و اکنون در حال تهیه سند سواد هوش مصنوعی هستیم تا در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دهیم.
جهادی که از خانه مادر یک شهید آغاز شد
در ادامه به سراغ اسماعیل صدیقی، مسئول قرارگاه جهادی شهید غیور اصلی در گناباد رفتیم. او بازنشسته جهاد سازندگی است و با دوستان دوران جبهه خود مشغول روایتگری جنگ برای جوانان و نوجوانان بوده که یک جرقه و یک اتفاق سبب شده سنگ بنای یک قرارگاه بزرگ جهادی را بگذارد.
صدیقی درباره این اتفاق میگوید: سال ۹۸ که بارندگی شدیدی در خراسان داشتیم، یک مادر شهید با واسطهای با من تماس گرفت و گفت: «اگر به داد ما نرسید، سقف خانه روی سرم میریزد». من و دوستانم که راوی جنگ تحمیلی هشتساله بودیم، یک روز جمعه برای مرمت خانه آن مادر شهید به یکی از روستاهای گناباد رفتیم. پس از آن، دیگر مادران شهدا که این مشکل را داشتند به ما مراجعه کردند و این فعالیت جهادی گسترش پیدا کرد، تا اینکه کمیته امداد و بهزیستی نیز متوجه فعالیتهای ما شدند و از ما برای ساخت مسکن محرومان کمک خواستند.
مسئول قرارگاه جهادی شهید غیور اصلی میافزاید: در آن سال با حدود هفت نفر کار را آغاز کردیم و اکنون تعداد اعضای قرارگاه به حدود ۸۰۰ نفر رسیده است. این تعداد تنها اسم نیستند؛ بلکه پس از اینکه میآیند و کاری انجام میدهند، نامنویسی آنها انجام میشود. ما بیشتر در حوزه ساخت مسکن برای محرومان، تهیه جهیزیه برای زوجهای محروم، کمک به ترک اعتیاد جوانان و همچنین در زمینه بهداشت و اشتغال فعالیتهایی داریم.
صدیقی با بیان اینکه فعالیتهای ما محدود به گناباد و خراسان رضوی نیست، عنوان میکند: هر کجا و هر زمان که نیازمند واقعی ببینیم، برای کمک به او دست به کار میشویم. در این راستا، چند هفته پیش در مشهد بودیم و برای چند نفر از خانواده شهدا، جانبازان و محرومان در زمینه ساخت و مرمت منزلشان و کمک به درمان بیماری اعضای آن خانوادهها اقدام کردیم.
او درباره فعالیتهای برون مرزی که داشتهاند نیز میگوید: برای کمک به مردم جنگزده لبنان و سوریه هم رفتهایم. در این راستا، سال گذشته در همین روزها خانوادههای لبنانی که منزلشان بر اثر حمله رژیم صهیونیستی ویران شده بود را اسکان دادیم و برایشان اولیات زندگی را فراهم کردیم. بار دومی که به لبنان رفتیم، جولانی در سوریه به قدرت رسیده بود و برخی از شیعیان سوریه به سمت لبنان فرار کرده بودند و ما تا جایی که توانستیم آنها را اسکان دادیم و وسایل اولیه زندگی را برایشان فراهم کردیم.
مسئول قرارگاه جهادی شهید غیور اصلی با اشاره به اینکه اکنون برای هر حرفهای که در زمینه ساخت مسکن به ما کمک میکند، یک گروه جهادی با نام یکی از شهدا داریم، درباره مسیر کمکرسانی بیان میکند: پس از اینکه خانهای را شناسایی و ارزیابی میکنیم و مطمئن میشویم که نیازمند است، مهندس مجموعه را برای بازدید میفرستیم تا ببیند مرمت و ساخت آن خانه به چه مصالحی نیاز دارد. سپس با توجه به نیازی که برای ساخت آن خانه داریم، به سرگروه هر گروه جهادی اطلاع میدهیم تا تیم ساخت و مرمت آن منزل را جمع کرده و کار را آغاز کنیم.
صدیقی درباره برنامه هفتگی جهادی که دارند، میگوید: برنامه ثابتی را هر هفته داریم و در این برنامه جمعهها در قالب نذر ظهور امام زمان(عج) خانهای را برای محرومان میسازیم.
او متذکر میشود: با تبلیغی که از این نوع کار جهادی انجام دادهایم، اکنون در شهرهای دیگر نیز گروههایی جهادی شکل گرفتهاند. بهعنوان مثال، در شهر بیدخت گناباد یک گروه جهادی تشکیل شده که تاکنون ۴۰ تا ۵۰ منزل ساخته و ما تنها یکسری امکانات به آنها دادهایم.
مسئول قرارگاه جهادی شهید غیور اصلی درباره کمکهایی که برای ساخت منزل محرومان جمعآوری میشود، میگوید: هزینه ساخت خانهها را بیشتر خیران پرداخت میکنند و از طریق شماره کارتی که در گروههای مجازی میگذاریم، مردم هزینه ساخت مسکن محرومان را میپردازند. ایرانیان خارج از کشور نیز در این کمکها مشارکت داشتهاند. البته سپاه نیز در زمینه امکانات کمکهایی میکند، اما بیشتر کمکها مردمی است.
دانشآموز بسیجی که در انتخاب رشته به دنبال دغدغههایش است
در ادامه به سراغ پریسا آقابیگی، دانشآموز پایه دوازدهم رفتیم که مقام دوم مسابقات ربوکاپ آزاد ایران را در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ همراه با دوستانش کسب کرده و در کنار این فعالیتهای علمی از کلاس هفتم تاکنون عضو فعال بسیج دانشآموزی است.
او درباره جزئیات این فعالیت علمی خود میگوید: ما سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ در مسابقات ربوکاپ شرکت کرده و در بخش مسابقه جنگجوی سبکوزن هوشمند در هر دو سال مقام دوم را کسب کردیم. در هر دو نوبت هم به مسابقات جهانی راه یافتیم اما سال ۱۴۰۲ به دلایلی نتوانستیم به برزیل برویم و امسال هم به دلیل همزمانی با جنگ ۱۲روزه نتوانستیم در مسابقات جهانی شرکت کنیم. سال ۱۴۰۲ با دانشآموزان همسن و سال خودم یک تیم ۶ نفره بودیم و یک سرگروه داشتیم که عضوی از تیم بود. سال گذشته اعضای تیم سنشان کمتر از من بود؛ به همین خاطر من هم عضو تیم و هم مربی بودم.
آقابیگی با بیان اینکه در مسابقات جنگجو، رقابت در دو گروه زیر ۱۴ سال و زیر ۱۹ سال برگزار میشود و ما هر دو سال در گروه زیر ۱۴ سال شرکت کردیم، میافزاید: مسابقات به این گونه است که باید یک ربات در ابعاد ۱۵ در ۱۵ سانتیمتر با ارتفاع ۱۵ سانتیمتر ساخته شود و چون در بخش سبکوزن شرکت کردهایم، باید وزن آن نیم کیلوگرم باشد. این ربات و ربات حریف را داخل یک زمین گرد قرار میدهند و رباتها باید بدون آسیب زدن به یکدیگر، همدیگر را از زمین بیرون کنند. این راند اصلی مسابقه است. راندهای دیگری هم در مسابقه برگزار میشود؛ بهعنوان مثال از ما میخواهند یکسری کد برنامهنویسی بنویسیم.
این دانشآموز بسیجی درباره تنوع فعالیتهایش عنوان میکند: به نظرم انسانهای تکبعدی هیچوقت پیشرفت نمیکنند و نباید این نگاه را داشته باشیم که نمیتوانیم چند کار را با هم انجام دهیم. فکر میکنم این نگاه خیلی بسته است، چون به نظرم باید انسانها وجوه مختلف شخصیت خود را کشف کرده و آن نیازهایی که انسان دارد را به گونهای تکمیل کنند. این یک نیاز مهم و ضروری است.
او درباره آیندهای که برای خود ترسیم کرده نیز میگوید: برای ادامه تحصیل ابتدا دوست داشتم به دانشگاه صنعتی شریف بروم، اما با توجه به اهداف دیگری که دارم، بهویژه دغدغه آموزش و تربیت دهه نودیها و چهارصدیها، تصمیم گرفتم برای ادامه تحصیل به دانشگاه فرهنگیان بروم و معلم شوم.





نظر شما