در شهری با نزدیک به ۱۲ میلیون ساکن که بسیاری با سرعت بالا با موتور یا خودرو در آن رفت وآمد میکنند، مدیریت جریان ترافیک یک چالش دیرینه است. ظاهر غیرمعمول و نقش این ربات، بهسرعت کنجکاوی و بحث در میان مردم محلی را برانگیخته است.
به گزارش آیای، در ماه نوامبر، شرکت یوبیتک (UBTech Robotics) قراردادی با چین امضا کرد تا رباتهای انساننمای واکر اس۲ (Walker S۲) را در امتداد مرز ویتنام مستقر کند و این اقدام، حضور رباتیک عمومی کشور را گسترش میدهد.
پلیس چهارراه مبتنی بر هوش مصنوعی
هانگژو آزمایش یک ربات راهنمایی و رانندگی مبتنی بر هوش مصنوعی را آغاز کرده است و نمای آیندهنگرانهای به خیابانهای شلوغ منطقهی بینجیانگ افزوده است.
هنگسینگ شماره ۱ که یک ماشین انساننما است که توسط واحد تاکتیکی پلیس ترافیک هانگژو توسعه یافته، از اول دسامبر در چهارراه بینشنگ، بهصورت آزمایشی مستقر شده است.
این ربات که ۱٫۸ متر قد دارد و مجهز به دوربین، حسگر و علامتدهی با حرکات دست است، طوری برنامهریزی شده که در ساعات اوج تردد خودروها، اسکوترها و عابران پیاده از افسران انسانی حمایت کند. حرکات آن از جمله اشارههای «ایست»، «حرکت مستقیم» و «صبر کنید» بر اساس حرکات واقعی مأموران پلیس مدلسازی شده و به آن امکان میدهد ژستهای استاندارد فرماندهی را شبیهسازی کند. همچنین میتواند سوت دیجیتال بزند و دستورهایش را با چراغهای راهنمایی هماهنگ کند.
هنگ سینگ شماره ۱ فراتر از علامتدادن به رانندگان عمل میکند. این ربات تخلفات را بهصورت لحظهای پایش میکند. سیستم میتواند تخلفات رایجی مانند موتورسواران بدون کلاه ایمنی، خودروهایی که از خط ایست عبور میکنند و عابران متخلف را شناسایی کند. هر زمان تخلفی را تشخیص دهد، ربات یک یادآوری آرام و از پیش ضبط شده صادر میکند تا بدون ایجاد مواجهه، رفتار را اصلاح کند.
نیروی ربات از یک باتری قابل تعویض تامین میشود که حدود ۶ تا هشت ساعت کارکرد فراهم میکند و این امکان را میدهد که پنجرههای اوج تردد را پوشش دهد، پیش از آنکه به تنهایی به ایستگاه شارژ بازگردد.
آینده پلیس راهنمایی و رانندگی
هنگ سینگ شماره ۱ تحت یک سیستم نرمافزاری کاملا یکپارچه کار میکند که بهطور مداوم محیط اطرافش را پایش میکند. دوربینها تصاویر زنده را به یک مدل هوش مصنوعی میفرستند که میتواند مشکلاتی مانند خودروهایی که از خط ایست جلوتر رفتهاند، عابرانی که از چراغ قرمز عبور میکنند یا دوچرخهسوارانی را که وارد مناطق ناامن میشوند، تشخیص دهد.
وقتی تخلفی شناسایی شود، حادثه ثبت و به پایگاه داده پلیس ارسال میشود. در مراحل اولیه استقرار، یک افسر انسانی در نزدیکی آن باقی میماند و تنها زمانی وارد عمل میشود که هشدارهای صوتی مؤدبانه ربات نتواند رفتار را اصلاح کند.
یکپارچهسازی با پلتفرم «مغز شهر» هانگژو به ربات امکان میدهد به شبکه شهری گستردهتری متصل شود و واکنشهای پیشبینانه نشان دهد. برای مثال، اگر چراغهای راهنمایی دچار مشکل شوند، هشدار بفرستد یا رفتار خود را تنظیم کند. توسعهدهندگان میگویند تقریبا تمام اجزا، از بدنه ضدآب گرفته تا کنترلهای حرکتی و سیستم صوتی چند زبانه، بهطور خاص برای نقش این ربات در خیابان طراحی شده است.
مقامها میگویند این ربات تواناییهای خود را با دادههای در لحظه واقعی جمعآوریشده از چهارراه، بهمرور زمان بهبود میبخشد. به روزرسانیهای آینده ممکن است مدلهای زبانی بزرگ را در این ربات ادغام کنند و به ربات امکان دهند به پرسشها پاسخ دهد، راهنمای مسیر ارائه کند یا در آموزش ایمنی عمومی نقش داشته باشد.



نظر شما