سردار محمدباقر سلیمی، معاون عملیات پلیس راهور، با اشاره به نقش سرعت در بروز بخش قابل توجهی از حوادث رانندگی اظهار کرد: ریشه اصلی بسیاری از تصادفات ما سرعت غیرمجاز است و تجربه جهانی نیز این موضوع را تأیید میکند.
وی گفت: در شرایط نامساعد جوی و جنبی، محدودیتهای سرعت باید متغیر باشد. هیچ جای دنیا اینگونه نیست که سرعت مجاز ۱۲۰ کیلومتر در روز آفتابی، همان ۱۲۰ کیلومتر در روز مهآلود یا برفی باشد. به نظر میرسد باید از جایی آغاز کنیم.
سلیمی افزود: اگر زیرساختها فعال باشد و بتوانیم از طریق تابلوهای پیام متغیر و سامانههای اطلاعرسانی سرعت را در مقاطع مختلف کنترل کنیم، میتوانیم بخش مهمی از مشکلات و حوادث را کاهش دهیم. خواهش من این است که اگر امکان فراهم است، حداقل در یکی دو آزادراه کشور این طرح را برای نخستین بار امسال اجرا کنیم تا نتایج آن مشخص شود.
معاون عملیات پلیس راهور با بیان اینکه کاهش تصادفات یک تکلیف جدی برای همه دستگاههاست، بیان کرد: وقتی ظرفیتها در قالب یک طرح مشترک بسیج میشود، باید ظاهر کار نیز نشاندهنده اجرای طرح باشد. یعنی تیمهایی که در محورهای پرتصادف و ساعات اوج ترافیک حضور مییابند، فعال، آماده و کاملاً مشخص باشند تا بتوانند در مدیریت ترافیک و پیشگیری از حوادث نقش مؤثر ایفا کنند.
وی افزود: دوستان رسانهای نقش بسیار مهمی دارند و خواهش ما این است که در بحثهای آموزشی و اطلاعرسانی بهویژه در فصل زمستان ما را همراهی کنند. این موضوع میتواند کمک بزرگی در کنترل تصادفات و بهبود وضعیت ایمنی در روزهای باقیمانده از سال باشد.
معاون عملیات پلیس راهور با اشاره به حضور نمایندگان بخشهای مختلف از جمله حوزه آگاهی، ترانزیت، و همچنین کارشناسان امداد خودرو گفت: یکی از چالشهای فنی، موضوع خودروهای هیبریدی و برقی است. سال گذشته نیز تیم کارشناسی پلیس راهور برای بررسی این خودروها به مراکز تولید مراجعه کرد و اطلاعات دقیقتری دریافت شد. تولیدکنندگان باید راهنماییهای لازم را در اختیار پلیس بگذارند تا هنگام وقوع حادثه، اقدامات فنی مناسب انجام شود و دامنه آسیبها افزایش پیدا نکند.



نظر شما