۳ لغایت ۶ دیماه، ساری میزبان نمایشگاه خودرو، قطعات، لوازم یدکی و صنایع وابسته مازندران خواهد بود و به دعوت رئیس انجمن قطعهسازان مازندران به نشست خبری در این باب فراخوانده شدم.
نمایندگان تولید و عرضه خودرو رودرروی خبرنگاران نشستند و از نمایشگاه خودرو، قطعات، لوازم یدکی و صنایع وابسته مازندران گفتند و به پرسشهای رسانهها پاسخ دادند.
ظرفیتهای طراحی خودرو لنگ میزند
ابتدا رئیس انجمن قطعهسازان خودرو مازندران با اشاره به برگزاری نمایشگاه تخصصی خودرو و قطعات در استان، گفت: ظرفیتهای طراحی خودرو در کشور ناکافی است.
محمد ذکریایی اظهار کرد: ظرفیت بالای چینیها برای طراحیهای جدید موجب خواهد شد در آینده واردکننده بسیاری از این طراحیها خواهیم شد.
عضو هیئتمدیره انجمن قطعهسازان کشور به موضوع تزریق ۴۰ همت نقدینگی به دو خودروساز ایران خودرو و سایپا به شرط پرداخت به قطعهسازان اشاره کرد و گفت: این مبلغ دو هفته پیش تصویب شد تا مشکلات مالی خودروسازان و متعاقباً قطعهسازان کاهش یابد اما هنوز اجرایی نشده است.
ذکریایی با انتقاد از تأخیر در اجرای این مصوبه افزود: در همان روزی که این ۴۰ همت تصویب شد، دلار حدود ۱۰۵ هزار تومان بود امروز دلار به ۱۲۳ هزار تومان رسیده است یعنی ارزش این تزریق مالی به دلیل همین تأخیر کاهش یافت که متأسفانه در کشور ما اقدام بهموقع کمتر اتفاق میافتد و این یکی از چالشهای اصلی صنعت است.
جایگاه ویژه مازندران در صنعت قطعهسازی
نماینده شرکت ساپکو در منطقه شمال کشور نیز در این نشست رسانهای گفت: مازندران در صنعت قطعهسازی جایگاه ویژهای داشته و در رتبه چهارم کشور قرار دارد و از بسیاری از استانهای صنعتی مانند تبریز و اصفهان نیز جلوتر هستیم.
محمدرضا فلاح افزود: در حالی که تصور عموم مردم از مازندران صرفاً کشاورزی است، این استان در حوزه خودرو نیز حرفهای زیادی برای گفتن دارد. بهعنوان نمونه، سایت تولید خودرو در بابل روزانه حدود ۱۵۰ دستگاه اتومبیل تولید میکند که نشاندهنده ظرفیت بالای صنعتی استان بوده و نیازمند توجه ویژه مسئولان است.
پویایی اقتصاد با برپایی نمایشگاه خودرو
قائم مقام شرکت نواخودرو شمال با بیان اینکه بزرگترین نمایشگاه تخصصی خودرو و قطعات در مازندران، تنها یک نمایشگاه فروش نیست، بلکه بستری برای فرصتهای جدیداست، از حضور فعال این شرکت با سبد کاملی از محصولات و خدمات در این نمایشگاه خبر داد.
صادقزاده بر لزوم حمایتهای همه جانبه از صنعت خودرو و قطعات برای رشد پایدار تأکید کرد و افزود: برگزاری چنین رویدادهایی منجر به افزایش سهم بازار و پویایی بیشتر در اقتصاد منطقه شود.
حضور ۴۰ شرکت فعال صنعت خودرو، قطعات و لوازمیدکی
مدیر نمایشگاه بینالمللی نیاوران ساری نیز گفت: استان مازندران ظرفیت و نیروی انسانی لازم برای تبدیل شدن به قطب صنعت و بازار کشور را دارد و برگزاری نمایشگاه امسال یکی از مهمترین نشانههای این توانمندی است.
علیاصغر رحمانی با اشاره به زمان برگزاری رویداد، یادآور شد: این نمایشگاه سوم تا ششم دیماه ۱۴۰۴ برگزار میشود و ساعت بازدید ۱۶ تا ۲۲ تعیین شده و میزبان بازدیدکنندگان از سراسر کشور، بهویژه استانهای شمالی خواهیم بود.
نشست تخصصی انجمن قطعهسازان خودرو کشور برگزار میشود
مجری نمایشگاه به برنامههای جانبی نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در این رویداد چند رونمایی صنعتی خواهیم داشت و علاوه بر این، نشستهای تخصصی با حضور مدیران صنعت خودرو و تأمینکنندگان قطعات برنامهریزی شده است.
هاشم حکمه افزود: همزمان با برگزاری نمایشگاه، نشست تخصصی انجمن قطعهسازان خودرو کشور در ساری برگزار خواهد شد که اهمیت این دوره از نمایشگاه را دوچندان میکند.
پرسشها بیوقفه میآیند
نشست خبری نمایشگاه خودرو به پایان رسید اما پاسخ برخی پرسشها را دریافت نکردم. پرسشهایی از قبیل: چه زمانی کیفیت خودروها متناسب میشود؟ چرا بازار پُر از قطعات یدکی تقلبی است؟ چرا کیفیت قطعات نسبت به گذشته پایینتر آمده است؟ چرا ایرانیها نمیتوانند در خرید خودرو به راحتی دست به انتخاب بزنند؟ و چگونه میشود مقایسهای از چند خودرو را توامان و حضوری دریافت کنند؟
صنعت خودرو با چالشهای فراوان دست و پنجه نرم میکند و سوالات بسیاری نیز در رابطه با وضعیت این صنعت باقی مانده که امیدوارم در حین برگزاری نمایشگاه، منِ خبرنگار و بازدیدکنندگان به پاسخهای روشن و مبرهنی دست پیدا کنیم.
انتهای پیام/



نظر شما