عباس محبی در پاسخ به پرسشی درباره علت افت تحصیلی در میان دانش آموزان، با بیان اینکه کاهش یا افزایش معدل نشان دهنده رشد یا افت تحصیلی نیست، اظهار کرد: کاهش یا افزایش معدل نهایی، لزوما به معنای کاهش یا رشد سطح مهارت دانشآموزان نیست بلکه در واقع، این تغییر، نتیجه اصلاحات در نظام ارزشیابی، استانداردسازی و سختگیریهای بیشتر در فرآیند آزمون است.
وی یادآور شد: در گذشته، آزمونها آسانتر و نمرهدهیها سادهتر بود اما امروزه با استانداردهای جدید، فرآیند تصحیح و ارزیابی دقیقتر و توسط ۲ یا چند معلم کنترل میشود که این تغییر، در کوتاهمدت، ممکن است معدلها را کاهش دهد اما در بلندمدت، به کیفیت و عدالت در ارزیابی منجر خواهد شد.
محبی با اشاره به اهمیت دقت در تحلیلها گفت: به جای تحلیلهای سطحی و عجولانه، نیازمند یک ارزیابی دقیق و علمی هستیم؛ رعایت دقت و شفافیت در بررسی مسائل، مسیر پیشرفت و توسعه پایدار نظام آموزش و پرورش را هموارتر میکند و از بروز نگرانیهای بیمورد جلوگیری خواهد کرد.
جزئیاتی درباره فرایند جذب معلمان
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره جذب معلمان از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: در حالت عادی فرآیند جذب که از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام میشود، بهترین و مطلوبترین مسیر است. این مسیر چندین سال زمان میبرد و معلمان آموزشهای تخصصی لازم را میبینند و بعد وارد مدارس میشوند.
وی افزود: مطالعات و پژوهشهای متعددی درباره کیفیت ورود داوطلبان، آزمونهای استخدامی، کانونهای ارزیابی، آموزشهای ضمن خدمت و عملکرد آنان در کلاس درس انجام شده و واقعیت این است که ظرفیت دانشگاهها، به دلیل کمبود منابع و محدودیتها، پاسخگوی نیاز کامل نیست؛ بنابراین در دولت، استفاده از ظرفیت ماده ۲۸، ابزاری حیاتی برای رفع کمبود معلم است چراکه در شرایط فعلی، تکیه بر جذب مستقیم معلمان از مسیر این ظرفیت قانونی، راهکاری سریع و کارآمد محسوب میشود و توانسته پوشش خوبی در تعداد معلمان داشته باشد.
ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به تامین بخشی از نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش که امکان توسعه آن از طریق واحدهای دانشگاهی وجود ندارد، میپردازد. بر اساس این اساسنامه، آموزش و پرورش میتواند با رعایت ضوابط و مقررات، از میان دانش آموختگان سایر دانشگاهها برای تامین نیروی موردنیاز خود، استخدام کند.
به گفته رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، نتایج این مطالعات در اختیار مرکز برنامهریزی منابع انسانی قرار دارد و مبنای تصمیمگیریهای آنان در حوزه جذب نیروی انسانی است.
محبی افزود: بهصورت طبیعی، مسیر مطلوب و نهایی برای جذب معلم از سوی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی است. دانشجویان در این دانشگاهها طی سه تا چهار سال آموزشهای کامل و تخصصی دریافت میکنند و پس از آن وارد مدارس میشوند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اضافه کرد: با توجه به محدودیت ظرفیت این دانشگاهها و نیاز فوری آموزش و پرورش به معلم، ماده ۲۸ بهعنوان مسیر مکمل برای جبران کمبود نیرو استفاده میشود.
وی گفت: در سالهای اخیر، هر سال بیش از ۵۰ هزار معلم از طریق ماده ۲۸ وارد آموزش و پرورش شدهاند؛ این عدد نشاندهنده استقبال گسترده و اهمیت این مسیر است. در حال حاضر، ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر در سال ثبتنام میکنند و این موضوع نشان میدهد که نیاز جدی به جذب معلم در سیستم داریم؛ البته باید توجه داشت که نگران کاهش کیفیت نیستیم.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به این سئوال که برخی کارشناسان مدعی هستند که نیمی از این معلمان با توجه به شرایط سنی و نبود تجربه کافی، کارآمدی لازم را در نظام آموزشی ندارند، اظهار کرد: چنین ادعایی فاقد پشتوانه پژوهشی است. پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بدون تحقیق و مستندات علمی هیچ اظهار نظری نمیکند.
محبی ادامه داد: ممکن است در برخی مناطق بهطور موردی جابهجاییهایی صورت گیرد یا معلمان بطور موقت در کلاس مورد نظرشان ساماندهی نشوند، اما این موارد استثناست و ارتباطی با ماهیت فرآیند جذب ندارد.



نظر شما