تحولات منطقه

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت برای اجرای پویش نه به تصادف برنامه و نقشه‌راه دارد، گفت: پویش «نه به تصادف» به‌تنهایی منجر به کاهش مرگ‌ومیر جاده‌ای نمی‌شود.

بر موضوع کاهش یک تا چهار درصدی مرگ‌ومیر رانندگی چندان حساب باز نمی‌کنیم
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

همایون صادقی، رئیس مرکز تحقیقات حوادث ترافیکی دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز درباره اجرای پویش «نه به تصادف» اظهار کرد: متاسفانه، افزایش مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی را تجربه می‌کنیم. ما بر موضوع کاهش یک تا چهار درصدی مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی چندان حساب باز نمی‌کنیم. همچنین انتظار نداشتیم که پویش نه به تصادف سبب کاهش مرگ‌ومیر شود و لازم است رفتار و نگرش‌ها تغییر کند. مجری این طرح نیستم و یک پژوهشگر هستم اما باید بدانیم که هدف اول هر پویشی، تغییر نگرش‌ها و رفتار است.

او با بیان اینکه کمپین باید بر یک برنامه مداخله‌ای بنشیند، توضیح داد: به طور مثال، برنامه مداخله‌ای کاهش مرگ‌ومیر راکبان موتورسیکلت را در نظر گرفته‌ایم. به طور قطع، این برنامه مداخله‌ای اجزایی دارد و کارهای مختلفی برای این برنامه در نظر می‌گیرند و اجرای پویش سبب کارایی‌ بیشتر برنامه مداخله‌ای می‌شود. هنگامی که با مردم سخن می‌گوییم، اقبال واژه پویش نسبت به کمپین بیشتر است و درگ بیشتری نسبت به این واژه دارند.

رئیس مرکز تحقیقات حوادث ترافیکی دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز گفت: به طور قطع، وزارت بهداشت برای اجرای پویش نه به تصادف برنامه و نقشه‌راه دارد. به طور مثال، میزان استفاده از کمربند ایمنی در سرنشینان یک چالش است؛ در وهله نخست، باید میزان استفاده از کمربند ایمنی را مشخص کنیم و باید بدانیم که برای حل این مشکل از چه مداخله‌ای استفاده کنیم. مسائل به این موارد محدود نمی‌شود، بلکه باید بدانیم که مسائل را چگونه در پویش مطرح کنیم.

او درباره ملزومات پویش‌ها گفت: رویکرد، سند مکتوب یا غیرمکتوب اما قابل‌اعتماد باید برای پویش‌ها در نظر گرفت و همچنین اهداف باید روشن و شفاف باشد. هنگامی که اهداف را در نظر گرفتیم، باید آن را برای مردم تشریح کنیم و سپس در مرحله اجرا گام برداریم. هنگامی که پویش را اجرا کردیم، باید نسبت به ارزیابی اهداف مد نظر خود اقدام کنیم؛ یعنی اینکه بدانیم اهداف پویش تا کجا پیش‌ رفته است. صاحب‌نظرترین فرد در حوزه حوادث ترافیکی با نوشتن یک نسخه نمی‌تواند مشکلات را برطرف کند.

صادقی گفت: بازهم تاکید می‌کنم که با یک نسخه نمی‌توان مسائل ترافیکی را حل کرد؛ بلکه این موضوع به تکرار پویش نیاز دارد. برای تعریف بسته سیاستی خود در مواجهه با حوادث ترافیکی باید اهداف مدنظر خود را داشته باشیم و سپس بر اساس اهداف عمل کنیم و در نهایت ارزشیابی کنیم. متاسفانه ما در کشور خود در حوزه قسمت تعریف اهداف و ارزیابی چندان سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم و بیشتر در حوزه اجرا متمرکز می‌شویم.

او گفت: اگر اهداف و ارزیابی به خوبی انجام شود، اثرگذاری پویش مرحله به مرحله بیشتر می‌شود. بلندمدت‌ یا کوتاه‌مدت بودن برنامه‌های یک پویش اهمیتی ندارد اما برخورداری از برنامه بسیار اهمیت دارد. تعریف اهداف به تنهایی مهم نیست بلکه اهداف باید با روش‌های علمی سنجیده شود. توجه به جنبه‌های علمی و علمی‌کردن پویش‌ها اهمیت دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha