به گزارش قدس آنلاین، قرعهکشی جدید ایرانخودرو به یکی از شلوغترین و جنجالیترین دورههای فروش خودرو در تاریخ کشور تبدیل شده است، قرعهکشیای که بنا بر آمارها، پای یکچهارم جمعیت بزرگسال کشور را به فرآیند خرید خودرو باز کرده است.
مهمترین تغییر این دوره، حذف شرط مسدودسازی وجه در حساب وکالتی بود. حالا هر فردی تنها با یک کد ملی و دسترسی به اینترنت، میتواند بدون خواباندن حتی یک ریال پول، در قرعهکشی شرکت کند. این تصمیم، عملاً هزینه ورود را به صفر رساند و دایره متقاضیان را بهصورت انفجاری گسترش داد.
بر اساس اطلاعات بهدستآمده، تا پایان روز ۲۸ آذر، بیش از ۹ میلیون کد ملی در سامانه فروش ایرانخودرو ثبت شده و پیشبینی میشود با احتساب ثبتنامهای ساعات پایانی، تعداد نهایی متقاضیان به ۱۰ میلیون نفر رسیده باشد. این در حالی است که در دورههای قبلی فروش، بهدلیل الزام به بلوکه کردن مبالغ سنگین در حسابهای بانکی، تعداد متقاضیان معمولاً کمتر از ۵۰۰ هزار نفربود. حذف این شرط، عملاً مانع ورود را از پیشروی متقاضیان برداشته و سطح مشارکت را به شکل کمسابقهای افزایش داده است.
در این مرحله که روز دوشنبه اول دیماه ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد ایرانخودرو ۱۱ محصول را در قالب فروش فوری و پیشفروش عرضه کرده است از جمله پژو ۲۰۷، رانا پلاس، دنا پلاس، سورن پلاس، ریرا و چند مدل از خودروهای هایما. فروش فوری با موعد تحویل حداکثر ۳۰ روزه و پیشفروش با تحویل حداقل چهارماهه انجام میشود.
اگرچه آمار رسمی تعداد خودروهای قابل عرضه اعلام نشده، اما برآوردها نشان میدهد مجموع خودروهای این مرحله احتمالاً بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه نخواهد بود که با این اوضاف شانس برنده شدن هر فرد در بهترین حالت حدود یک درصد برآورد میشود. این احتمال در خودروهای پرتقاضا مانند پژو ۲۰۷ و دنا پلاس بهمراتب کمتر است.
بررسی بازار نشان میدهد اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد در برخی محصولات ایرانخودرو به ۳۰۰ تا ۸۶۰ میلیون تومان میرسد. همین فاصله قیمتی، قرعهکشی را برای بسیاری از متقاضیان به یک فرصت اقتصادی جذاب تبدیل کرده است، حتی برای افرادی که مصرفکننده واقعی خودرو محسوب نمیشوند. در چنین فضایی قرعهکشی عملاً به سازوکاری برای توزیع رانت قانونی تبدیل شده است، جایی که اقلیتی خوششانس، به سودهای چندصد میلیونی میرسند و اکثریت میلیونی، تنها نظارهگر خروج نامشان از قرعه هستند. بی شک تمرکز ذهنی و اقتصادی میلیونها نفر بر یک قرعهکشی، نشانهای از فقدان مسیرهای سالم و مولد سرمایهگذاری در اقتصاد کشور است.
کارشناسان معتقدند تا زمانی که این شکاف قیمتی پابرجا باشد، هر مدل از فروش خودرو چه با قرعهکشی و چه بدون آن با موج میلیونی تقاضا مواجه خواهد شد. به هر روی در شرایطی که تورم مزمن، ارزش پول نقد را کاهش داده و بازارهای رسمی سرمایهگذاری عمق و اعتماد کافی ندارند، قرعهکشی خودرو به چشم بسیاری از مردم نه یک خرید، بلکه فرصتی کمریسک برای جهش مالی دیده میشود.
قرعهکشی ایرانخودرو در آذر ۱۴۰۴، بیش از آنکه یک رویداد فروش باشد، به پدیدهای اقتصادی تبدیل شده که ریشه آن در اختلاف قیمت، سیاستهای عرضه، تورم و نبود ابزارهای جذاب سرمایهگذاری نهفته است. تا زمانی که فاصله قیمت کارخانه و بازار زیاد باشد، هر شکل از فروش خودروبا قرعهکشی یا بدون آن با هجوم میلیونی روبهرو خواهد شد حتی اگر شانس برنده شدن، فقط یک درصد باشد.




نظر شما