محمد درویش با اشاره به نقش مؤثر حملونقل استاندارد در احیای محیطزیست، بر ضرورت تغییر رویکرد شهری در ایران تأکید کرد و گفت: خوشبختانه بسیاری از کشورهای جهان این مسیر را طی کردهاند و به این نتیجه رسیدهاند که با گسترش حملونقل عمومی و ایجاد مدهای متنوع جابهجایی، میتوان گزینههای بیشتری در اختیار شهروندان قرار داد تا وابستگی آنها به خودروهای شخصی کاهش یابد. زمانی که شهروندان انتخابهای مناسب، ایمن و مقرونبهصرفه داشته باشند، دلیلی برای استفاده روزانه از خودروی شخصی باقی نمیماند.
این کارشناس محیطزیست ادامه داد: اگر دستگاهها و ادارات دولتی موظف شوند برای کارکنان خود مشوقهایی در نظر بگیرند، میتوان گام مؤثری در این مسیر برداشت. برای مثال، کارمندانی که با دوچرخه، مترو یا سایر وسایل حملونقل عمومی به محل کار خود میآیند، میتوانند از مزیتهای اقتصادی، تسهیلات شغلی یا حتی زمانهای تشویقی بهرهمند شوند. چنین سیاستهایی در بسیاری از کشورها با موفقیت اجرا شده است.
درویش با تأکید بر لزوم توسعه زیرساختها افزود: گسترش خطوط مترو، استفاده از اتوبوسهای برقی باکیفیت و ایجاد مسیرهای ایمن برای دوچرخهسواری و اسکوتر، از جمله اقداماتی است که بهطور عملی میتواند مشکلات آلودگی هوا و ترافیک شهری را کاهش دهد. این اقدامات نهتنها به حفظ محیطزیست کمک میکند، بلکه کیفیت زندگی شهروندان را نیز ارتقا میدهد.
وی در ادامه با اشاره به تجربه شهرهای موفق جهان گفت:در شهرهایی مانند آمستردام، لندن، کپنهاگ و اشتوتگارت، این مشکل تا حد زیادی حل شده است. حتی در برخی کشورهای در حال توسعه مانند مکزیک و بولیوی نیز با اتخاذ سیاستهای هوشمندانه، وابستگی به خودروی شخصی کاهش یافته است.
این کارشناس گفت: دلیل اصلی موفقیت این کشورها، تغییر مبلمان و نگاه شهری از «خودرومحوری» به «بوممحوری» است؛ رویکردی که در آن انسان و محیطزیست در اولویت قرار میگیرند. اگر این نگاه در برنامهریزی شهری ایران نیز جدی گرفته شود، میتوان امیدوار بود که بخش قابل توجهی از چالشهای زیستمحیطی شهرها برطرف شود.



نظر شما