حمیدرضا خان محمدی عصر پنجشنبه در دیدار با استاندار خراسان رضوی با اشاره به شرایط پیچیده تأمین منابع مالی دولت، مولدسازی داراییها را مهمترین پیشران عبور از گلوگاههای مالی نهضت مدرسهسازی دانست و افزود: اگر اعتبارات حاصل از مولدسازی با رفع برخی موانع بهموقع در اختیار این استان قرار گیرد، تحقق ۱۰۰ درصدی پروژههای استان تا مهر ۱۴۰۵ دستیافتنی خواهد بود.
وی با اشاره به گستردگی پروژههای آموزشی در استان گفت: حدود ۵۰ درصد پروژههای نهضت مدرسهسازی کشور در چند استان متمرکز است که خراسان رضوی یکی از مهمترین استانهای هدف به شمار میرود و امروز در خط مقدم اجرای این نهضت قرار دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: خراسان رضوی بهعنوان یکی از استانهای هدف نهضت مدرسهسازی کشور شناخته میشود، نگاه رئیسجمهور به خراسان رضوی الگویی است و عملکرد این استان در نهضت مدرسهسازی بهعنوان یک تجربه موفق ملی مطرح شده است؛ همین موضوع، مسئولیت استان را برای تحقق کامل اهداف تا مهر ۱۴۰۵ سنگینتر کرده است.
خان محمدی با اشاره به سهم بالای پروژههای آموزشی استان در مقیاس ملی تصریح کرد: به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از پروژههای آموزشی کشور در خراسان رضوی متمرکز شده است در حال حاضر خراسان رضوی در پیک اجرای طرحها قرار دارد؛ بهگونهای که حجم تحویل پروژهها نسبت به سالهای گذشته بهطور قابل توجهی افزایش یافته است و این استان با اجرای صدها پروژه و هزاران کلاس درس، عملکردی کمنظیر در سطح کشور ثبت کرده است.
وی اضافه کرد: خراسان رضوی جزو استانهای پیشتاز در جذب کمکهای مردمی و خیرین مدرسهساز است و این مشارکت اجتماعی، پشتوانه اصلی تحقق عدالت آموزشی در استان محسوب میشود، بنگاههای اقتصادی، صنایع بزرگ و شرکتهای دولتی و خصوصی موظفند سهم مسئولیت اجتماعی خود را بهگونهای هدفمند و شفاف در مسیر مدرسهسازی هزینه کنند؛ چرا که سرمایهگذاری در آموزش، مؤثرترین و ماندگارترین شکل ایفای مسئولیت اجتماعی است و میتواند نقش تعیینکنندهای در کاهش شکافهای آموزشی داشته باشد.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با تأکید بر لزوم توجه همزمان به کیفیت آموزشی نیز تاکید کرد: مدرسهسازی بدون ارتقای کیفیت آموزش، کامل نیست و هوشمندسازی کلاسها، توسعه زیرساختهای دیجیتال و استفاده از فناوریهای نوین آموزشی، مکمل توسعه فضاهای فیزیکی مدارس است.
وی بیان کرد: طراحی کلاسهای هوشمند با تجهیزات تعاملی، سامانههای آموزشی و محتوای دیجیتال، امکان دسترسی دانشآموزان مناطق کمبرخوردار به آموزش باکیفیت را فراهم میکند.
خانمحمدی افزود: خراسان رضوی ظرفیت تبدیل شدن به پایلوت اجرای کلاسهای هوشمند و آموزش دیجیتال را دارد و میتواند در کنار توسعه کمی مدارس در ارتقای کیفیت آموزش نیز الگوی ملی باشد.
نیازهای آموزشی خراسان رضوی نباید براساس شاخصهای معمولی سنجیده شود
استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار با اشاره به محدودیتهای مالی و فشارهای اقتصادی تأکید کرد: با وجود محدودیت های مالی در شرایط فعلی و وجود همه تنگناها، آموزش و پرورش و تکمیل پروژههای مدرسهسازی در اولویت نخست استان قرار دارد و همه ظرفیت های استان پای کار نهضت توسعه عدالت آموزشی است.
غلامحسین مظفری به ظرفیت گسترده بنگاههای اقتصادی و صنایع فعال در استان و مساله مسئولیت اجتماعی اشاره کرد و پیشنهاد داد: برای اثربخشی بیشتر مسئولیت اجتماعی لازم است مشارکت صنایع و شرکتهای بزرگ در قالب یک برنامه منسجم و هدفمند ساماندهی شود تا سهم هر مجموعه در توسعه فضاهای آموزشی بهصورت شفاف مشخص و اجرای تعهدات نیز قابل پیگیری باشد.
وی ادامه داد: خراسان رضوی از ظرفیت قابل توجه صنایع، شرکتهای دولتی و خصوصی برخوردار است و مشارکت منسجم این بخش میتواند شتاب اجرای پروژههای آموزشی را بهطور محسوسی افزایش دهد.
مظفری در ادامه با ارائه یک پیشنهاد عملی برای مشارکت صنایع در مدرسهسازی نیز تاکید کرد: میتوانیم نشستهای ویژهای با شرکتهای بزرگ استان برگزار کنیم و از آنها بخواهیم سهم خود در ساخت مدارس مشخص کنند؛ حتی این امکان وجود دارد که در قالب یک کنسرسیوم مشابه تجربه موفق کنسرسیوم ورزشی که هفت شرکت فولادی در آن مشارکت داشتند، اقدام کرده و به هر میزانی که خودشان تمایل دارند در پروژههای مدرسهسازی پای کار باشند.
وی در بخش دیگری از سخنانش، با بیان میزان نیاز استان به توسعه فضاهای آموزشی بیان کرد: در گام اول نهضت توسعه فضاهای آموزشی و بر اساس تعهدات موجود و طرحهای در دست اجرا حدود هزار و ۲۳۵ کلاس درس دیگر باید طی این برنامه در استان خراسان رضوی ساخته شود تا اهداف گام نخست نهضت مدرسهسازی در این استان محقق شود.
استاندار خراسان رضوی همچنین اظهار کرد: جمعیت حاشیه شهر مشهد از مجموع هشت استان کشور بیشتر است و خود شهر مشهد از نظر جمعیتی از ۲۵ استان کشور پیشی گرفته است؛ بنابراین نیازها و مطالبات آموزشی این مناطق بسیار بالاتر از میانگین است و نباید بر اساس شاخصهای معمولی سنجیده شود.
مظفری با تأکید بر ضرورت تخصیص اعتبارات متناسب تصریح کرد: برای تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت خدمات در حاشیه شهر لازم است در حوزه اجرایی و مدرسهسازی، نسبت تخصیص منابع بهگونهای باشد که پاسخگوی جمعیت و تراکم واقعی مناطق باشد؛ میانگینهای کشوری به تنهایی معیار مناسبی برای برنامهریزی نیستند.
وی با استقبال از طرحهای نوآورانه در حوزه آموزش بیان کرد: گام بعدی و مهم پس از مدرسهسازی، کیفیتبخشی به آموزش است و بدون توجه به این موضوع، مدرسهسازی نمیتواند به هدف واقعی خود دست یابد. هر طرح جدیدی که به ارتقای سبک آموزشی و بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری در استان کمک کند، مورد حمایت و تشویق ما خواهد بود.




نظر شما