تحولات منطقه

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با تأکید بر حفظ شأن و منزلت همه معلمان، گفت: هیچ تفاوتی میان معلمان دانشگاه فرهنگیان، ماده ۲۸ یا سایر مسیرهای قانونی وجود ندارد.

اضطراب و افت تحصیلی دانش آموزان پیامد طبیعی تأثیر قطعی امتحانات نهایی در کنکور است
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، در توضیح اظهارات مطرح‌شده درباره معلمان جذب‌شده از مسیرهای مختلف، بر جایگاه واحد و محترم همه معلمان تأکید کرد و گفت: معلم برای نظام آموزشی، معلم است؛ چه از مسیر دانشگاه فرهنگیان وارد شده باشد، چه از طریق ماده ۲۸ و چه از هر مجرای قانونی دیگری.

به گفته وی، وقتی فردی وارد کلاس درس می‌شود و مسئولیت آموزش را بر عهده می‌گیرد، دارای عزت، منزلت و رسالت است و رعایت شأن اجتماعی او وظیفه آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

محبی با اشاره به سخنانی که پیش‌تر از سوی رئیس دانشگاه فرهنگیان استان تهران مطرح شده بود، توضیح داد: آن اظهارات با هدف ارزش‌گذاری بر دانش و آموزش چهارساله دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بیان شده و ناظر بر تفاوت در مسیرهای تربیت حرفه‌ای معلم بوده است، نه نفی یا کم‌ارزش دانستن سایر معلمان.

وی تأکید کرد: همه معلمان، بدون استثنا، سرمایه‌های نظام آموزشی و کشور هستند و باید نهایت حمایت و احترام نسبت به آنان اعمال شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: اگر به هر دلیلی، در برخی مسیرهای جذب، فرصت کافی برای ایجاد همه صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی فراهم نشده باشد، این مسئله به معنای کم‌توجهی به آن معلمان نیست.

به گفته وی، رسالت آموزش و پرورش آن است که با برگزاری دوره‌های آموزشی کافی و هدفمند، هرگونه نقص احتمالی در توانمندی‌های حرفه‌ای معلمان را جبران کند و زمینه ارتقای کیفیت تدریس را برای همه فراهم آورد.

محبی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع افت تحصیلی و افزایش نگرانی خانواده‌ها و دانش‌آموزان پرداخت و توضیح داد: این وضعیت ارتباط مستقیمی با تغییر نقش امتحانات نهایی در فرآیند پذیرش دانشگاه‌ها دارد.

وی گفت: در گذشته، دانش‌آموزان کنکور را به‌عنوان آزمون اصلی سرنوشت‌ساز تجربه می‌کردند و امتحانات نهایی تنها تأثیر مثبت و غیرقطعی در کنکور داشت. اما اکنون با اعمال تأثیر قطعی ۶۰ درصدی نمرات امتحانات نهایی در کنکور، شرایط به‌طور اساسی تغییر کرده است.

به گفته محبی، طبیعی است که با سرنوشت‌ساز شدن امتحانات نهایی، سطح اضطراب و استرس دانش‌آموزان افزایش یابد و همان فشاری که پیش‌تر فقط در روز کنکور تجربه می‌شد، به دوره امتحانات نهایی نیز منتقل شود.

وی تأکید کرد: این افزایش اضطراب، پدیده‌ای قابل پیش‌بینی است، زیرا دانش‌آموزان می‌دانند نتایج این آزمون‌ها نقش مستقیم و قطعی در آینده تحصیلی آنان دارد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش همچنین خاطرنشان کرد: استانداردتر و سخت‌گیرانه‌تر شدن امتحانات نهایی، به دلیل نقش جدید آن ها در رتبه‌بندی داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف است.

وی گفت: وقتی آزمون‌ها پیچیده‌تر و دقیق‌تر طراحی می‌شوند تا مبنای سنجش و مقایسه علمی قرار گیرند، بروز مقداری افت تحصیلی در نتایج، طبیعی است و نمی‌توان آن را صرفاً به ضعف دانش‌آموزان یا نظام آموزشی نسبت داد.

محبی تأکید کرد: افت تحصیلی و افزایش اضطراب دانش‌آموزان دو مقوله مرتبط، اما قابل تفکیک هستند؛ اضطراب ناشی از تأثیر قطعی آزمون‌ها در سرنوشت تحصیلی دانش‌آموزان است و افت تحصیلی نیز پیامد طبیعی سخت‌تر و استانداردتر شدن آزمون‌هایی است که اکنون نقش تعیین‌کننده‌ای در ورود به آموزش عالی ایفا می‌کنند.

منبع: آنا

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha