در عمق لایههای خاک شهر تاریخی شیراز، شهری دیگر در حال شکلگیری است؛ شبکهای از تونلها و ایستگاهها که سرمایهگذاری سنگینی را به دوش کشیده تا بار ترافیک را سبک کند.
با وجود بهرهبرداری از خطوط یک و ۲ و خدماترسانی روزانه به ۱۲۰ هزار مسافر، تجربه شهروندان از این شهر زیرزمینی، هنوز با آرمان دسترسی آسان، سریع و عادلانه برای همه فاصله زیادی دارد.
مترویی که در انتظار قطار میماند
کمبود شدید واگن معضل اصلی امروز قطار شهری شیراز است، این کمبود نه تنها مانع از افزایش سفرها شده، بلکه به گفته علی کلانتری، رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز، امکان کاهش سرفاصله حرکت قطارها به استاندارد پنج دقیقه را نیز سلب کرده است.
برای پوشش کامل چهار خط مترو، این شهر به ۶۸ رام قطار نیاز است، در حالی که تعداد موجود به مراتب کمتر است.
هر رام تشکیل شده از پمج واگن، حدود ۵.۵ میلیون یورو هزینه دارد و تامین آن به سازوکارهای بودجه دولتی وابسته است.
زخمهایی بر پیکره شهر زیرزمینی
کمبود واگن تنها مشکل نیست، گزارشهای میدانی از نقص در زیرساختهای رفاهی و دسترسی حکایت دارد.
محرومیت معلولان و سالمندان
بسیاری از ایستگاهها قطار شهری شیراز فاقد آسانسور یا پلهبرقی فعال هستند.
نبود رمپ و مسیرهای همسطح، استقلال حرکتی این گروه را سلب کرده و استفاده از مترو را برای آنان به تجربهای دشوار تبدیل کرده است.
مسیرهای طولانی از ورودی تا سکوها، نبود سرویسهای بهداشتی و خدمات اولیه در ایستگاهها، از دیگر گلایههای مسافران است.
تلاشهای در جریان و وعدههای آینده
با این همه، حرکت حفاریها و ساخت ایستگاهها متوقف نشده است.
شیراز تنها کلانشهری است که همزمان چهار خط مترو در آن در حال اجرا است، خط ۲ با طول ۱۵ کیلومتر، از میدان امام حسین(ع) تا میدان قهرمانان امتداد دارد و قرار است فاز بعدی آن تا کلبه سعدی ادامه یابد.
مسئولان میگویند تلاش میکنند اتمام این خط تا دو سال آینده محقق شود.
در سطح ملی نیز اخباری از تامین اعتبار برای خرید واگن میرسد. اسکندر مؤمنی، وزیر کشور، از اختصاص ۳۰۳ میلیون دلار با دستور مستقیم رئیسجمهور برای تأمین هزار و ۷۷۰ واگن مترو در سطح کشور خبر داده که سهمی از آن به شیراز خواهد رسید.
همچنین، راهحلهای داخلیسازی نیز در دست پیگیری است که عقد قرارداد برای تولید ۵۰ واگن اختصاصی مترو شیراز از این مسیر دنبال می شود.
پیگیری صدور مجوز واردات ۳۰ واگن مترو برای خط ۲ شیراز پس از مذاکره با وزیر صمت
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از توافق با وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تامین ۳۰ واگن مترو مورد نیاز خط ۲ شیراز خبر داد و گفت: مجوز واردات این واگنها بهصورت مازاد بر تولید داخلی، تا حصول نتیجه نهایی پیگیری خواهد شد.
علی نیکزاد اواخر آذرماه امسال در حاشیه بازدید از خط ۲ مترو شیراز افزود: پروژه مترو شیراز در حال توسعه است و ۱۴ کیلومتر از آن نیازمند تامین تجهیزات و واگن است.
وی ادامه داد: با حفظ احترام و توجه به تولید داخلی و تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت داخلی، باید اجازههای لازم برای واردات واگنهای جدید مازاد بر توان تولید کشور داده شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: طی مذاکره با وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شد تا با توجه به نیاز کلانشهر شیراز، مجوز واردات ۳۰ واگن خارجی صادر شود.
نیکزاد تصریح کرد: ما از هر مقدار واگنی که در بخش داخلی امکان تولید داشته باشد، استفاده خواهیم کرد، اما برای خدمت رسانی به مردم، نیاز مازاد بر تولید داخلی را باید از طریق واردات تامین کنیم.
وی ادامه داد: صدور مجوز واردات واگن مترو مازاد بر توان تولید داخلی برای پروژه خط ۲ شیراز تا حصول نتیجه نهایی پیگیری خواهد شد.
شیراز در مسیر تکمیل زیرساختهای کلانمقیاس شهری
پنجاهوششمین مرحله جهش عمرانی کلانشهر شیراز ۲ روز گذشته، با آغاز عملیات اجرایی ایستگاههای خط چهار مترو و همزمان بهرهبرداری و رونمایی از مجموعهای از پروژههای شاخص حملونقل شهری، جلوهای تازه از حرکت شتابان این کلانشهر بهسوی توسعه پایدار، ارتقای کیفیت زندگی شهری و تکمیل شبکه حملونقل ریلی را به نمایش گذاشت.
با شتابگیری پروژههای زیربنایی و تمرکز بر تکمیل شبکههای کلانمقیاس شهری، شیراز وارد مرحلهای تازه از توسعه متوازن و آیندهمحور شده است؛ مرحلهای که در آن، حملونقل ریلی، ناوگان عمومی، هوشمندسازی ترافیک و پروژههای پایدار شهری، بهصورت همزمان و منسجم پیش میروند.
شهردار: انقلاب مترویی در راه است
شهردار کلانشهر شیراز، در این باره گفت: پیشرفت همزمان چهار خط مترو با ۲۰ ایستگاه در شیراز نماد جهش توسعه شهری است.
محمدحسن اسدی این حجم از پروژهها را نشاندهنده برنامهریزی دقیق، انسجام و همدلی بین شورای شهر، شهرداری و سایر دستگاههای اجرایی، خدماترسان، سیاسی، انتظامی و امنیتی دانست.
مقام ارشد مدیریت شهری شیراز با اشاره به اجرای همزمان چهار خط مترو در این کلانشهر، بیان کرد: در مترو شیراز یک انقلاب ایجاد شده و خطوط مختلف مترو در حال پیشرفت جدی هستند و توجه مسئولان ملی برای تأمین واگن به سمت شیراز جلب شده است.
گامهای بلند در توسعه حملونقل و ناوگان شهری
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز، نیز اظهارکرد: امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی چهار ایستگاه مترو از خط چهار شهر شیراز به طول ۶ کیلومتر و با اعتباری افزون بر ۶ هزار میلیارد تومان در قالب فاز دو که در مجموع ۱۳ کیلومتر است، با همکاری شرکت چیلکو و بانک شهر بودیم.
محمد فرخزاده با اشاره به گامهای بلند در ارتقای حملونقل پاک و با بیان اینکه خانواده بزرگ حملونقل شیراز بیش از صد هزار عضو دارد، عنوان کرد: به نمایندگی از این خانواده بزرگ اعلام میکنم که همه این کارکنان آمادگی ارائه خدمتی صادقانه، باکیفیت و اخلاقمدارانه به شهروندان شیرازی را خواهند داشت.
محدودیت ها کار را تعطیل نکرده است
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز، با بیان جزئیات پیشرفت پروژههای قطار شهری، اظهارکرد: پروژههای متروی شیراز با وجود چالشهایی مانند کمبود ناوگان در خطوط فعلی، با برنامهریزی و سرمایهگذاری، در مسیر تحول اساسی شبکه حملونقل ریلی کلانشهر شیراز قرار گرفتهاند.
علی کلانتری با اشاره به عقد قرارداد این خط با شرکت چیلکو در شهریورماه امسال، افزود: ۶ ایستگاه فاز اول خط چهار شامل رازی، خاتون، آستانه، شاهزاده قاسم و دروازه کازرون در دست اجرا است که ایستگاههای رازی و خاتون مراحل حفاری و خاکبرداری را پشت سر میگذارند.
کلانتری از آغاز عملیات ایستگاه شاهزاده قاسم در کمتر از ۱۵ روز آینده خبر داد و تصریح کرد: این خط از یک سو در ایستگاه رازی به خط یک و از سوی دیگر در ایستگاه استقلال به خط دو مترو شیراز متصل خواهد شد.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز با تأکید بر اهمیت تکمیل شبکه مترو در بافت تاریخی شهر، از پروژه موازی تونل ارتباطی خط ۱ و ۴ نام برد که دسترسی مستقیم به حرم احمد بن موسی شاهچراغ(ع) را ممکن میکند و پیشبینی کرد این پروژه طی کمتر از ۲ سالونیم آینده به اتمام برسد.
وی در ادامه به پیشرفت سایر خطوط مترو اشاره کرد و افزود: پایان عملیات تونل دوم تا کلبه سعدی تا ۲۲ بهمن هدفگذاری شده و همچنین ایستگاه استقلال در فاز اول خط دو مترو شیراز به بهرهبرداری میرسد.
کلانتری گفت: در خط سه پس از انتقال سیستم پشتیبانی دستگاه حفار از شهرک گلستان به ایستگاه جهاد با این جابهجایی، عملیات ساخت و تکمیل ایستگاههای شهرک گلستان و آفرینش و تکمیل خط ریلی در این مقطع صورت خواهد پذیرفت.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز با تقدیر از الگوهای نوین تامین مالی پروژههای مترو، یادآور شد که این رویکرد امکان پیشبرد همزمان پروژههای بزرگ بدون انحراف از برنامه زمانبندی را فراهم کرده است.
وی با اشاره به طراحی ایستگاه دروازه کازرون عنوان کرد: این ایستگاه بهصورت کاملاً زیرزمینی و با ایجاد رمپ اجرا خواهد شد تا کمترین اختلال را در ترافیک منطقه ایجاد کند و در بازه ۳۰ تا ۳۲ ماهه آماده بهرهبرداری شود.
رویایی در آستانه تحقق؟
متروی شیراز را میتوان نمادی دوگانه دانست، نماد پیشرفت و آرمانخواهی عمرانی از یک سو، و نماد چالشهای ساختاری در تامین ناوگان و تکمیل زنجیره خدمات از سوی دیگر.
آینده این پروژه عظیم، به تحقق وعدههای تامین واگن و تداوم حمایتهای ملی گره خورده است.



نظر شما